Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap
STEM-tábort szerveztek a Tópartiban Nyomtatás E-mail
Írta: Fraller Ildikó   
2016. augusztus 27.
Bentlakásos STEM-tábort szerveztek a Tóparti Gimnáziumban, amelynek a célja a diákok természet- és műszaki tudományok felé irányítása, a matematika népszerűsítése. A foglalkozásokat az intézmény tanárai és egyetemisták vezetik, 15 középiskolás diák részvételével. A projektről Lakiné Szemanyik Teréz iskolai főkoordinátor osztotta meg tapasztalatait.

 

A Tópartiban megrendezett STEM-tábor (Science, Technology, Engineering and Mathematics – tudomány, technológia, műszaki tudományok és matematika) egy pályázat része, ami a Partners Hungary Alapítvány koordinálásával, az ALCOA finanszírozásával működik. Az országban néhány iskolával alakítanak ki partnerséget, 2016-ban a Dunaújvárosi Szakképzési Centrum Rudas Közgazdasági Szakközépiskolája és Kollégiuma, valamint a székesfehérvári Comenius Angol-Magyar Két Tanítási Nyelvű Iskola és a Tóparti Gimnázium és Szakközépiskola vesznek részt az egész éves programban.

A Tópartiban szakköri foglalkozásokat tartanak, természettudományos projektnapot szerveztek több egyetem és intézmény részvételével, majd százan voltak részesei a Lányok Napja országos rendezvénynek, ugyanígy tervezik a Kutatók Éjszakáját és tantestületi továbbképzést szerveztek a duális képzésről. A projekt célja a STEM-pályák felé irányítás, a mérnöki karok, az informatika népszerűsítése, a természettudományok felkarolása, nagy hangsúlyt helyezve a lányok bevonására. „Nálunk eleve több mint 50% felett van a lányok ilyen irányú elkötelezettsége, ezért nagyon szívesen fogadtak bennünket a programban. A lányoknak meghirdetett bentlakásos táborba végül a nagy érdeklődés miatt fiúkat is fogadtunk, 15 diák vesz részt ebben a projektben. A táborban nemcsak a természettudományokkal foglalkozunk, hanem fontos szerepet kap a prezentációkészítés és az önismeret-fejlesztés. Mindennek pedig a játékosság és a kedvcsinálás a leglényegesebb eleme.” – mondta el Lakiné Szemanyik Teréz, a pályázat iskolai főkoordinátora.

A tábor foglalkozásait az intézmény tanárai és már végzett egykori tanulók, egyetemisták vezetik. Végeztek fizikai mérést adatfeldolgozással, kémiai kísérleteket, a diákok alumíniumipari múzeumlátogatáson vesznek részt a délután folyamán, este pedig a kapcsolódó előadások után a Terkán Lajos Bemutató Csillagvizsgálóban tevékenykednek. A csütörtöki táborzáró nap a prezentációkkal foglalkozik.

Az egyik közreműködő egyetemista, Bánk Roland ősztől a Pannon Egyetem mechatronikai mérnök képzésén tanul tovább, a Tóparti Gimnáziumban végzett: „Tervezzük, hogy ma este használatba vesszük A Szabadművelődés Házának kupolájában lévő távcsövet, és ha az ég is engedi, megfigyelhetjük akár a Szaturnuszt vagy a Marsot, illetve reggel még a Holdat is; a vacsoránkat is oda rendeltük. Kiemelkedően jó program ez a tábor: az iskolában egész nap együtt lehetnek a természettudományos érdeklődésű fiatalok, foglalkoztunk mágneses gyurmával vagy például építőkészlettel alakítottunk ki kristályrácsokat a matematikai és egyéb előadások meghallgatása mellett.”

Müller Anna
volt tópartis diák a Budapesti Műszaki Egyetemen tanul biomérnöki szakon, a szerda délelőtti foglalkozást ő vezette: „A szervetlen kémia gyakorlati részébe tekintettünk be, ionkeresést hajtottunk végre az aniont és kationt is tartalmazó ismeretlen oldatokkal, és színes reakciókat figyelhettünk meg. Készítettem hozzá egy feladatlapot a megfigyelések és tapasztalatszerzés ellenőrzésére, most éppen ezt töltik ki a diákok. Ide a táborba valóban az érdeklődők érkeztek: a lelkesedésük nagyon jól összekovácsolja ezt a kis csapatot. Figyelünk arra, hogy az előadások és a gyakorlat egyensúlyban legyen.”

„Nagyon jól éreztem magam a táborban, legjobban a kémiai kísérletek tetszettek, illetve jók voltak a tegnapi matematika- és fizika-előadások is. Engem nagyon érdekelnek a természettudományok, ezért is vagyok itt, a sok gyakorlattal és kísérlettel, amiket itt csinálunk, könnyebben meg lehet érteni az elméletet.” – osztotta meg tapasztalatait Mayer Kata 9. osztályos tópartis diák.

A pályázat keretében a tavaszi sikeres projektnapot októberben megismétlik – ezúttal a gyerekek lesznek az előadók, és olyan foglalkozásokat tervezek, amelyek során a manuális munka, a gyakorlatiasság kerül előtérbe. Megvalósítják továbbá s kísérletek versenyét, valamint tanári továbbképzést szerveznek az újabb digitális technikák elsajátítására.
 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >