Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap
Fiatalok tanácskozása Székesfehérváron Nyomtatás E-mail
Írta: Kész-Varga Mónika   
2017. február 04.
A Székesfehérvári Diáktanács a házigazdája a tegnap megkezdődött háromnapos Országos Diákparlament programsorozatnak, amelyre több mint 300 diák érkezett városunkba. A nyitó plenáris ülést délután tartották a Vörösmarty Színházban. A diákok előadásokat hallgattak meg a Nemzeti Ifjúsági Tanács munkájáról, valamint a székesfehérvári diákéletről. Az ülést követően 19 órától fórumok kezdődtek négy helyszínen: köznevelés, szakképzés, felsőoktatás és digitális oktatás témakörökben.

 

Az általános és középfokú intézményekben tanuló diákok jogainak érvényesülése érdekében a 90-es évek eleje óta háromévente hívja össze az oktatásért felelős miniszter a magyarországi diákönkormányzatok képviselőiből álló Országos Diákparlamentet. A tanácskozások során a jelenlévő tagok ajánlásokat fogalmaznak meg az oktatás döntéshozói számára.

Székesfehérvár – az Emberi Erőforrások Minisztériumának döntése alapján - idén második alkalommal részesült abban az elismerésben, hogy az ODP-t megrendezheti. Városunk – amelynek történelmi hagyományai révén mindig is volt köze a parlamentarizmushoz -, örömmel fogott bele ezen programsorozat ismételt megszervezésébe, amiben a Székesfehérvári Diáktanács meghatározó szerepet kapott: házigazdaként hatékony közreműködője a nagyszabású rendezvénynek. Számos fehérvári intézmény és szervezet csatlakozott a szervezéshez, felnőttek és diákok egyaránt. A fő koordinátor a Polgármesteri Hivatal Civil, Ifjúsági és Sportirodája, Mészáros Attila alpolgármester vezetésével. 

Az Országos Diákparlament tagjai – vagyis minden megye választott küldöttei – tegnap délután érkeztek meg városunkba. A három napos programsorozat nyitó plenáris üléssel vette kezdetét, amelyen részt vett dr. Navracsics Tibor, az Európai Bizottság kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi biztosa, Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár és dr. Cser-Palkovics András polgármester. 

A parlamenti tagokat elsőként Székesfehérvár nevében dr. Cser-Palkovics András polgármester köszöntötte. A Minisztériumnak köszönetet mondott azért, hogy bízott a városban, és megadta ismét a lehetőségét a rendezvény megszervezésének.  Majd elmondta, hogy ebből szeretnének hagyományt teremteni, két okból is: egyrészt, mert Székesfehérvár, mint a nemzet történelmi fővárosa számtalanszor adott helyet országgyűlésnek. Majd örömét fejezte ki, hogy a fiatalok a diákparlamentet itt tartják.
Másik okként elmondta, hogy a város büszke a közel húszezer diákjára és nagyon örül annak, hogy most már van egy olyan diákönkormányzati mozgalom, amely hosszú évek óta előhozza a fiatalok kérdéseit, problémáit, javaslatait.
Felhívta a jelenlévő delegáltak figyelmét arra, hogy ők diáktársaikat képviselik, azért, hogy felvessék a fiatalokat foglalakoztató mindennapi kérdéseket. Kérte a fiatalokat, hogy mutassanak példát a felnőtteknek, hogyan kell tartalmi kérdésekről vitázni egy demokráciában. Végezetül buzdította őket arra, hogy javaslatokat is fogalmazzanak meg akár országos szintre, akár településre vonatkozólag. Hangsúlyozta, hogy érdemes a közösség ügyeivel foglalkozni, érdemes a diákparlament rendszerében részt venni, mert a fiatalokról van szó, nem a fiatalok fölött, hanem kifejezetten a fiatalok bevonásával. Majd minden diáknak kellemes időtöltést kívánt Székesfehérváron. 

 


 

Dr. Navracsics Tibor, az Európai Bizottság kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi biztosa arról beszélt a jelenlévő diákoknak, hogy egy demokrácia az egyetlen olyan politikai berendezkedés, amelynek minősége, fennmaradása, s az élettartama is azoktól függ, akik belakják, vagyis a polgáraitól. Éppen ezért alapvető fontosságú, hogy milyen igényei vannak a polgároknak, s mennyire használják ki lehetőségeiket ezek megfogalmazására, képviseletére.
Majd felhívta a fiatalok figyelmet arra, hogy milyen fontos feladatot látnak el akkor, amikor képviseletre szegődtek egy közösség véleményének a tolmácsolásában. Fontos ebben, hogy az egész számára felmutassák saját különlegességüket. Azt, ami az általánosságon belül megkülönbözteti a saját iskolájukat, településüket.
Majd arról is beszélt, hogy egy képviselet nemcsak a különlegesség megmutatásából áll, hanem „a részek az egészért” felfogásból is.  Úgy kell felmutatni sajátosságaikat, hogy az kiegészítse, gazdagabbá tegye az egészet. Ez a két és fél nap erre egy nehéz gyakorlat lesz, tette hozzá. A viták során ugyanis szem előtt kell tartani, hogy azok nem rombolhatják a közösséget, hanem kiegészíteni kell ezt, amikor a jövő felé vezető utakról beszélnek. Ezeket nem egyszerű megtalálni, sem itt Magyarországon, sem Európában.
Mint mondta, nemcsak a magyar oktatási rendszer, de az európai oktatási rendszerek is alapvető problémákkal küzdenek. Egy korszakváltás határán vagyunk, amikor az oktatási rendszer alapintézményei és az oktatási rendszerrel kapcsolatos eddigi elképzelések kérdőjeleződnek meg döntően. Szólt arról, hogy ma az Európai Unió egyes országaiban az ifjúsági munkanélküliség valójában az európai gazdaságok legsúlyosabb versenyképességi problémája. Hozzátette, vannak olyan dél-európai országok, ahol szinte minden fiatal munkanélküli.
Hangsúlyozta, az európai oktatási rendszer nem tudott egyelőre megoldást találni arra a rejtvényre, hogy hogyan lehet egy állandóan változó gazdasági környezetben olyan tudással felruházni a fiatalokat, amely könnyűvé teszi számukra a munkaerőpiacon való elhelyezkedést. Éppen ezért az Európai Bizottság az Európai Unió tagállamaival együtt olyan oktatáspolitika kialakításán dolgozik, amely a társadalmi készségekre, a rugalmas kompetenciákra helyezi a hangsúlyt: a vállalkozói készségekre, a közösségben való cselekvésre, az önálló életre való alkalmassághoz szükséges készségek megtanulására. Mivel – tette hozzá - sok esetben a családok válsága miatt, erre az iskoláknak kell megtanítaniuk a fiatalokat.
Mint elmondta, a tapasztalatok azt mutatják, hogy miközben fontos a professzionális tudás is, de valójában egy gyorsan változó gazdasági környezetben pontosan ezek a készségek azok, amelyek alapvetően versenyképessé teszik a fiatalokat, és lehetővé teszik számukra a munkaerőpiacon való könnyű elhelyezkedést. Majd ismét hangsúlyozta: nem csupán a technikai tudás, hanem a társadalmi ismeretek, az érték alapú tudásátadás is kulcsfontosságú a jövő szempontjából.
Tényként említette, hogy ma Európában minden ötödik ember küzd az írás-olvasás elsajátításával, annak használatával, illetve minden negyedik európainak komoly gondot okoz egy-egy számtani művelet elvégzése, miközben a tanárok és a diákok 75%-a úgy gondolja, hogy a korszerű digitális és számítástechnikai eszközök hatékonyabbá teszik az oktatást, az európai osztálytermeknek mindössze 25%-a rendelkezik korszerű digitális felszereltséggel.
Majd így fogalmazott: miközben a jövő kihívásaira próbálunk választ adni európai szinten - itt is az elkövetkezendő két napban – , ne felejtsük el azt, hogy a múlttal szemben is nagyon komoly adósságaink vannak. Egy valami biztos – mondta – a jövő problémáit csak a ma oktatásával tudjuk megoldani. Azok a munkaerőpiaci problémák, azok a társadalmi problémák, amik ma jelentkeznek, valójában nem a ma problémái, hanem a tegnap oktatási rendszereinek a problémái. Éppen ezért, hogyha azt akarjuk, hogy a mai fiataloknak egy boldogabb és biztonságosabb jövőjük legyen, ahhoz a mai oktatási rendszerekben kell megtalálnunk a megoldást, ami megalapozhatja a biztonságos jövőt itt Székesfehérváron, Magyarországon, vagy éppen az Európai Unióban – zárta gondolatait. 

Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár beszéde során elsőként gratulált mindazoknak a fiataloknak, akik ide kerültek, s képviselhetik iskolájukat. Megköszönte Székesfehérvárnak, hogy ismét befogadta az Országos Diákparlamentet, illetve valamennyi oktatási munkatársnak, aki ennek megszervezésében közreműködött.
Szemléletváltásról beszélt az oktatás területén, mely Európára és az egész világra szükségessé vált, s ez természetesen a magyar oktatási rendszerre is igaz. Elmondta, hogy számos izgalmas kérdés van, amiről napi szinten lehet beszélni: az egész oktatás ügye, az intézmények strukturálása, az intézményfenntartás kérdése, az iskolaszerkezet kérdése. A legfontosabb szemlélet azonban az – hangsúlyozta -, hogy mi történik a tanteremben, az iskola világában, s mi az, amit mi fontosnak tartunk, s mi az, amit a diákok fontosnak tartanak: hogy tanulni szeretnének.
Mint mondta, bízik abban, hogy ezek a kérdések az egyes szekcióüléseken napirendre kerülnek. Ugyanúgy, ahogy az a különleges téma is, mint a diákönkormányzatiság kérdése. Hiszen ez az iskolák világában érdekes dolog. Jó lenne megvalósítani, hogy a háromévente megrendezésre kerülő diákparlament között valamilyen módon ez a delegálási folyamat megvalósuljon.
Majd azt kérte a diákparlamenttől, hogy ezeket a kérdéseket érdemben vitassa meg, és vasárnap ezekre is tegyen javaslatot. Megígérte, hogy később, a határozati javaslatok feldolgozásában, a küldöttekkel, a diákokkal ezeket az ügyeket a minisztérium érdemben áttekinti, s igyekszik jó megoldásokat találni.
Végezetül jó és értelmes vitákat kívánt, illetve hasznos időtöltést, majd hivatalosan is megnyitotta az Országos Diákparlamentet. 

A köszöntők után a jelenlévők az ODP Előkészítő Bizottság munkájáról, valamint a megyei parlamentekről hallhattak előadást dr. Jásper András, a Diákközéletért Alapítvány elnöke jóvoltából. Ezt követően az Országos Diákparlament Mészáros Attila alpolgármestert választotta meg az ODP levezető elnökének. Majd a grémium döntött a szavazatszámláló bizottsági tagokról, a jegyzőkönyvvezető személyéről, valamint annak hitelesítőiről. Elfogadta a Diákparlament ügyrendjét.
A szavazásokat követően a diákokat a Nemzeti Ifjúsági Tanács munkájáról Kaszás András elnök tájékoztatta. Végezetül Bódig Péter, a Székesfehérvári Diáktanács korábbi elnöke adott tájékoztatást az ország különböző részéről érkezett fiataloknak a székesfehérvári diákéletről. 

Az első nap programja este fórumokkal folytatódott. Négy helyszínen, négy különböző témában folytak a tanácskozások.
A Vörösmarty Színházban Köznevelési Fórum zajlott. Ezen Sipos Imre helyettes államtitkár, Lebanov József, az EMMI főosztályvezetője, Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese, a Klebelsberg Központtól dr. Solti Péter elnök és Hajnal Gabriella szakmai elnökhelyettes, valamint dr. Aáry-Tamás Lajos oktatási jogok biztosa vettek részt.  
A Szakképzési Fórumnak a Hotel Magyar Király a helyszíne. Itt Bruckner László, a Nemzetgazdasági Minisztérium főosztályvezetője, míg a Földművelésügyi Minisztérium részéről Farkas Marianna volt jelen.
A Corvinus Egyetem Székesfehérvári Campusában Maruzsa Zoltán miniszteri biztos részvételével Felsőoktatási Fórum zajlott.
A Digitális Oktatás Fórumának a Ciszterci Szent István Gimnázium biztosította a helyszínt, ahol Czunyiné dr. Bertalan Judit kormánybiztos a meghívott vendég. 

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >