Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Belpolitika arrow Az értéktárba kerülhet Fa Nándor
Az értéktárba kerülhet Fa Nándor Nyomtatás E-mail
Írta: Mátay Balázs   
2017. május 10.
Nagy sikerű élménybeszámolót tartott a Velence Korzó dísztermében Fa Nándor. Az ötszörös földkerülő vitorlázó Koszti András polgármester invitálására az "Unalmas hétfők, érdekes emberek" sorozat nyitórendezvényének keretein belül kendőzetlenül beszélt pályafutásáról, sikereiről és nehéz időszakairól.

 

A remek sportember 10 éve él Velencén, ahol jól érzi magát, saját elmondása szerint is otthonra lelt a tóparti településen. A tartalmas beszámolón a közönség kérdéseire szintén nyíltan, tabuk nélkül válaszolt az óceánok magyar hőse. Az esemény végén Galambos Györgyné, a Velencei Helytörténeti Egyesület elnöke kért szót, majd elmondta, hogy javasolni fogja Fa Nándor felvételét a helyi, azt követően pedig a Fejér Megyei Megyei Értéktárba.

A program elején Koszti András polgármester köszöntötte a vitorlázót, s egy díszes emléklapot adott át neki, amellyel elismerését és köszönetét fejezte ki az emberi akaraterő, kitartás, elszántság és céltudatosság élő példájának.

A kiváló sportember először 1985 és 87 szeptembere között egy átalakított túrahajóval, a Szent Jupáttal kerülte meg a földet, sporttársa és barátja, Gál József társaságában. Ekkor még többszöri kikötéssel, egyéb programokkal tarkítva, nem versenyben tette ezt. Később, 1990-91-ben (már szólóban) részt vett a BOC Challenge négyszakaszos földkerülő versenyen az Alba Regia 60 lábas hajóval. Itt csodálhatta meg először a világ hatalmas akaraterejét és küzdeni tudását, miután a fokvárosi rajtot követően kormánytörést szenvedett a hajó. A baleset okán kb. 2000 km-t vitorlázott kormány nélkül a dél-afrikai Port Elizabeth kikötőbe, ahonnan a javítási munkák után újra folytatta a versenyt. Ezért a teljesítményéért a versenybizottság szakmai elismerését, az ő teljesítménye nyomán alapított “SPIRIT of the BOC Challenge” különdíjat kapta.

Ezt követően már tudatosan készült a lehető legnehezebb, kikötés nélküli, szóló viadalra, a Vendée Globre-ra, amelyet gondos és alapos előkészületek után a - szintén saját tervezésű és építésű - “K&H Bank – MATÁV” nevet viselő 60 lábas hajóval 1992-93-ban sikeresen, az 5. helyen befutva teljesített, legjobb nem francia versenyzőként, egyben első külföldiként. Mintegy 45 ezer km, kikötés és külső segítség nélkül, hatalmas teljesítmény! Ez a produkció hozta meg számára a világhírnevet, s a rendkívüli népszerűséget Franciaországban, ami máig tart. Az előzmények után esélyesként szállt harcba a következő, 1996-97-es Vendée Globe-on Budapest nevű vitorlásával, ám egészen elképesztő balszerencse-sorozat sújtotta, melynek következtében kénytelen volt feladni a megmérettetést. Ez egy igaz elátkozott verseny volt, több vitorlázó kiesését, hajós és hajója tragédiáját hozta.

Ezt követően még részt vett és 4. lett egy kétszemélyes transzatlanti (óceán-átkelő) versenyen, majd gyakorlatilag visszavonult az óceáni versenyvitorlázástól. Saját cégével hajókat épített, tervezett, megalapította saját versenyét a Balatonon. Egy idő után maga is versenyzett és nyert a magyar tengeren, de az óceáni kalandokat nem vállalta. Egészen 2012-ig. Ekkor a ZOLTEK Corporation nyugdíjba vonult elnökhelyettese, Kiss Péter Attila hozta az üzenetet Amerikából: a ZOLTEK támogatja Fa Nándort, ha ismét óceáni projektre szánja el magát! Innentől kezdve nem volt megállás, jött a lázas tervezés és hajóépítés időszaka, szépen, csendben a kápolnásnyéki PAUGER-Carbon műhelyben el is készült a később Spirit of Hungary névre keresztelt vízi jármű. 2012 végén jött a bejelentés: Fa Nándor visszatér az óceáni versenyzéshez! A hajó rengeteg teszt, engedélyeztetési procedúra és előkészítő munka után, 2014-ben került vízre Triesztben, majd végül a Barcelona World Race kétszemélyes földkerülő vitorlásversenyen az Új-zélandi Conrad Colman társaságában bizonyította, hogy alkalmas a legnagyobb feladatok teljesítésére is.

Bármennyire is furcsa, ezt a megmérettetést Fa Nándor tesztversenyként teljesítette 2014-15-ben, ezzel készült fel a következő Vendée Globe-ra. Hogy nem is rosszul, ezt a 2016-17-es szóló verseny bizonyítja, hiszen eredeti tervét teljesítve 100 napon belül (93 nap alatt) nyolcadikként ért célba, második legjobb nem francia hajóként a 29 fős (ebből végül 18-an teljesítették a versenyt) mezőnyben. 63 évesen egyéni csúcsot döntve, az egész országot lázba hozva futott be több ezres tömeg előtt Les Sables d’Olonne kikötőjébe.

 

 

A befutó után nem sokkal a magyar vitorlázó bejelentette visszavonulását, amit azóta többször, így a velencei eseményen is megerősített. Mivel a következő Vendée Globe 2020-ban rajtol, amikor ő 67 éves lesz, már nem vállalja a felkészülést a rendkívüli erőpróbára. Mint mondta, ott lesz még több versenyen, de már nem indulóként. Az utánpótlásról szólva Fa Nándor elmondta: nincs a látókörében olyan fiatal, aki az ő örökségét tovább tudná vinni, akit tanácsaival segíteni tudna, szakmailag felkészíthetne egy óceáni megmérettetésre.

 

(Fotó: Igari Balázs, Vendée Globe, Spirit of Hungary)

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >