Kezdőlap arrow Belpolitika arrow Alba Innovár Székesfehérváron
Alba Innovár Székesfehérváron Nyomtatás E-mail
Írta: Alba Innovár Digitális Élményközpont, Kész-Varga Mónika   
2017. június 19.
ImageDr. Cser-Palkovics András polgármester és Laufer Tamás központvezető, a Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítvány kuratóriumi elnöke sajtóbejáráson adott tájékoztatást az Alba Innovár digitális élményközpontról, mely szeptembertől a fehérvári diákok rendelkezésére áll, hogy világszínvonalú, csúcstechnológiájú digitális eszközöket és rendszereket ismerhessenek meg.

 

„A jövőt nem lehet előre megjósolni, de a jövőnket fel lehet találni.” - ez a Gábor Dénes-idézet köszönti majd szeptembertől mindazokat, akik betérnek az Alba Innovár digitális élményközpontba. A szórakoztató és egyben oktatói centrum jelenleg 88%-os készültségben van, és az elkövetkezendő hetekben demo, vagyis próba táborokon tesztelik majd le a különböző foglalkozásaikat, hogy aztán szeptembertől már „élesben” fogadhassák a fehérvári diákokat. 

A sajtó számára tartott épületbejáráson dr. Cser-Palkovics Andráspolgármester arról beszélt, hogy az önkormányzat finanszírozásában létrejött élményközpont célja nem más, minthogy a fehérvári fiatalok – szociális helyzettől teljesen függetlenül – ingyen megismerkedhessenek a digitális világgal, mely ismerete nélkül a jövőben nem fognak tudni élni. Hangsúlyozta, hogy Magyarországon ez az első ilyen digitális élményközpont, és még Európában sincsen túl sok. Itt vannak olyan eszközök, melyekből szinte alig van Európában máshol. Itt lehetőséget kapnak a fiatalok arra – akár pályaorientáció keretében -, hogy ezeket az eszközöket kipróbálhassák. Nem kell a világ másik felére utazni ahhoz, hogy csúcstechnológiás digitális eszközökkel találkozzanak.

Majd köszönetet mondott a kezdeményezés felkarolásáért a Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítványnak, valamint az IVSZ-nek, hogy bízott Fehérvárban, és ezt a szakmai programot itt valósítja meg. Reményét fejezte ki, hogy az ide érkező fiatalok számára remélhetőleg ez a hely meg fogja mutatni azt, hogy ezeket a digitális eszközöket mennyire sok dologra lehet használni, illetve emellett ezekkel a technológiákkal a különböző közösségi médiafelületeken mit lehet kezdeni, hangsúlyozta azt is, hogy ezen túl a felnőtteket is igyekeznek ezen digitális világgal megismertetni, akár tanári továbbképzések, akár szülők, nagyszülők számára szakkörök keretében. Majd azzal zárta gondolatait, hogy ezzel a kezdeményezéssel Székesfehérvár azt is bebizonyította, hogy nemcsak régi, hanem nagyon modern is, mert valamit létrehozott Magyarországon először.  

Laufer Tamás 
központvezető, a Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítvány kuratóriumi elnöke tájékoztatója során örömét fejezte ki, hogy alapítványuk ennek a digitális központnak a megvalósításában részt tud venni. Majd gróf Széchenyi István idézetével folytatta: „Igazibb súly s erő az emberi agyvelőnél nincs. Ennek több vagy kevesebb volta a nemzetnek több vagy kevesebb szerencséje.” 
Beszélt arról, hogy évek múlva a világ teljesen át fog alakulni, s a mostani gyerekek nagy eséllyel teljesen mást fognak csinálni, mint a mostani felnőttek nagy része, amire fel kell készülni. Elmondta, hogy a most kialakításra került élményközpontban minden gyereknek lehetősége nyílik szeptemberben arra, hogy szórakozva tanuljanak, és megismerjék a különböző technológiai eszközöket. Hiszen ez a hely szórakoztatóközpont, de egyúttal iskola is.
A náluk alkalmazásra kerülő módszertan a digitalizáció mentén olyan képességeket fog adni a fiataloknak, mely megadja nekik a kreativitás, a csapatmunka, a döntés képességének és az élethosszig való tanulásnak a lehetőségét.  Kiemelte, azt szeretnék elérni, hogy a gyerekek számára az itt eltöltött idő, ösztönző legyen, és örömmel gondoljanak vissza rá.     

A tájékoztató során elhangzott, hogy a digitális élményközpont elsődlegesen iskolásoknak fog majd foglalkozásokat és szakköröket tartani a hét négy napján délelőtt, valamint délután. A diákok megismerkedhetnek a digitális világot működtető technológiával és annak lehetőségeivel annak érdekében, hogy biztonsággal igazodjanak el az információs társadalomban és hasznos segítséget kapjanak jövőbeli pályaválasztásukhoz is.
Az élményközpontban megtartása kerülő foglalkozások az iskolák számára ingyenesek, gyakorlat orientáltak, előtérbe helyezik a készségfejlesztést, az alkotást és a tanulói aktivitást oly módon, hogy azok illeszkednek a Nemzeti alaptanterv elvárásaihoz.

Annak érdekében, hogy a foglalkozásokon megfelelő mértékű figyelem jusson a gyerekekre, a létesítmény egyszerre legfeljebb 36-40 fős tanulócsoportokat fogad, amelyekkel négy pedagógus dolgozik.

A tanév során a délutáni sávban szakkörökre kerül sor, míg hétvégén a családok és más érdeklődők számára is megnyílik a központ. A nyári szünetben az élményközpont gyermektáborok helyszíne lesz, míg a kiállítótérben a turisták számára is ajánlhatók programok. További lehetőséget jelentenek a kora esti órákban tartott rendezvények, képzések, felnőtteknek szóló fizetős workshopok. 

Az élményközpont épületében több kiállítási helyszín található, úgy, mint Digitalizáció – tudomány és technika, ahol robotokkal találkozhatnak az érdeklődők, Oktatás a jövőben szoba, mely a virtuális valóságot tárja elénk és interaktív padló van benne, Digitális alkotás és művészethelyisége, ahol 3D szobrászattal és nyomtatóval találkozhatunk,  valamint Együttműködés és kommunikáció – interaktív asztallal és szociális robottal. 

A sajtóbejáráson bemutatásra került Alba, az érző, szociális robot is, mely az oktatási csúcstechnológia egyik képviselője.  A tájékoztatón kiderült, a foglalkoztatókban kísérletek, robotika és kódolás várja majd a gyerekeket, melyek készségfejlesztésre, valamint a digitális kompetencia fejlesztésére épülnek, a feladatok megoldása során pedig mikrokontrollerekkel és mini számítógépekkel történnek a különböző mérések. 

A digitalizáció világára épülő rejtvények és kihívások megoldására pedig az alagsorban kialakításra került egy Szabadulószoba – Parapark, melyben a fiatalok felügyelettel vehetnek részt a különböző szabadulásokon. Gyurkovics Attila, a Parapark kitalálója elmondta, hogy 2011-ben nyitották meg először Budapesten egy romkocsma pincéjében az első szabaduló szobájukat eredeti ötlet alapján, egy számítógépes játék nyomán. A célja a csapatépítés, illetve a flow-élmény, ami az az epizód, hogy úgy lopja el az ember idejét, hogy a végén azt mondja, de jó volt. A rejtély maga a pálya, amit általában 4-5 fős csapatoknak ajánlanak. Budapesten kívül Pécsen, Szegeden, Győrben vannak paraparkjaik, illetve különböző európai városokban is. 

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >