A vitorlázás igazi adrenalinbomba! |
Írta: Temesvári Márta - FMC | |||||
2018. augusztus 16. | |||||
Nincsen nyár Balaton nélkül. Legalábbis nekünk, magyaroknak. A hazai tengerről pedig nem hiányozhatnak a vitorlások és a vitorlás versenyek sem. A székesfehérvári Séllei Norbert és csapata a Gardazzura nevű hajójukkal kategóriájukban a második, összesítettben a huszadik helyen ért célba az idei Kékszalag vitorlásversenyen.
Az első dokumentált vitorlásversenyt 1661. szeptemberében rendezték meg a Temzén. Ekkor hívta versenyezni II. Károly angol király a yorki herceget. A 23 mérföldes Greeenwich – Gravesend távot II. Károly nyerte. A sportvitorlázás – valószínűleg mindenki kitalálta - tehát Angliából ered, s népszerű volt I. Péter orosz cár és I. Frigyes porosz király köreiben is. Az első orosz vitorlásklub 1718-ban alakult Nagy Péternek köszönhetően, aki 141 jachtot ajándékozott a klubnak.
A vízen való száguldás a 19. század végén vált igazán népszerűvé. 1900-ban a nyári olimpiai játékokon még 40 tonnás, 20 méteres hajók is versenyeztek, majd a robusztus szerkezeteket felváltották a kisebb, gyorsabb járművek. 1907-ben alakult meg a Nemzetközi Vitorlás Szövetség (1996-tól International Sailing Federation). A világ leghosszabb versenyét pedig 1973. óta rendezik meg négy évenként. Ez eleinte 26180 tengeri mérföldet foglalt magába, majd 1990-ben 32000 tengeri mérföldre nyújtották a távot Portsmouth – Jóreménység foka – Horn-fok – Portsmouth útvonalra téve.
A Balatonon eleinte halászatra használták a vitorlásokat. A Balaton-Füredi Yacht Egylet 1867-ben jött létre. Tagjai főként főúri, főnemesi osztályból származtak. Az első versenyt az 1882-ben alakult Balatoni Vitorlázó Egylet rendezte meg 1882. augusztusában. Az első Kékszalag versenyre 1934. július 27-én került sor a balatonfüredi Hungária Yacht Club szervezésében. Akkor 21 hajó állt rajthoz és 19-en értek be a célba. Idén 50. alkalommal rendezték meg Európa legnagyobb tókerülő versenyét a Balatonon – közel 700 hajóval. Köztük volt az 1990-es években, Olaszországban épült, tőkesúly nélküli soktrapézos hajó, a Gardazzura is, mely 1800 kilót nyom. Tekintve, hogy 42 láb hosszú (kb. 12 méter), igazán pehelysúlyúnak mondhatjuk.
Nem fiatal az „Öreg Hölgy”, de kora ellenére még mindig igen gyors hajónak számít. Nincs a fedélzetén semmilyen kényelmi felszerelés: se kabin, se pihentető fotelek, csupán a munkához való kellékek. Minden a sebességnek van alárendelve! Megjegyzem: Litkey Farkas kétszer is nyert ezzel a hajóval Kékszalagot! A Gardazzura idén abszolút 20. helyen futott be Balatonfüreden a célba, kategóriájában pedig (nyílt egytestű hajók) a második helyezést szerezte meg csapatának. Ennek tagja volt a székesfehérvári Séllei Norbert is, a legénység többi tajga pedig: Dobai Lajos, Both Péter Ákos, Kovács Gábor, Harangozó László, Bánfi László Antal, Nagy László, Vörös Balázs, a kormányos pedig Simó Béla volt, a hajó tulajdonosa és a Gardazzura Sailing Team vezetője.
„Tavaly volt az első Kékszalagom, mely hatalmas élmény volt, és nem csak maga a verseny, hanem a felkészülés miatt is.” – nyilatkozta az FMC-nek Séllei Norbert – „A díjkiosztó ünnepségen kellett szembesülnöm azzal, hogy csak hajszál híján csúsztunk le kategóriánkban a dobogóról. Akkor elhatároztam, hogy idén benne leszünk az első háromban. A sok munka és az alapos felkészülés meg is hozta a gyümölcsét. Talán elsőre nem hangzik nagy teljesítménynek, hogy abszolút huszadikként futottunk be, de tudni kell, hogy az előttünk állók mind amolyan "Forma 1-es verseny-rohanógépek”, olyan csapatokkal és versenyzőkkel, akik igencsak profik! Ezeknek a csapatoknak nem csak a legénysége élvonalbeli, hanem a technikai és az anyagi háttere is professzionális. Mondhatni „nem egy ligában játszunk”! Ezért is volt nagy meglepetés az, hogy kategóriánkban a másodikak lettünk.”
A cikk folytatása elolvasható az alábbi linkre kattintva: http://www.fmc.hu/2018/08/14/a-vitorlazas-igazi-adrenalinbomba-fehervari-siker-a-kekszalagon/
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!
Powered by !JoomlaComment 3.21
3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
< Előző | Következő > |
---|