Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Sport arrow A vitorlázás igazi adrenalinbomba!
A vitorlázás igazi adrenalinbomba! Nyomtatás E-mail
Írta: Temesvári Márta - FMC   
2018. augusztus 20.
ImageNincsen nyár Balaton nélkül. Legalábbis nekünk, magyaroknak. A hazai tengerről pedig nem hiányozhatnak a vitorlások és a vitorlás versenyek sem. A székesfehérvári Séllei Norbert és csapata a Gardazzura nevű hajójukkal kategóriájukban a második, összesítettben a huszadik helyen ért célba az idei Kékszalag vitorlásversenyen.

 

 

Az első dokumentált vitorlásversenyt 1661. szeptemberében rendezték meg a Temzén. Ekkor hívta versenyezni II. Károly angol király a yorki herceget. A 23 mérföldes Greeenwich – Gravesend távot II. Károly nyerte. A sportvitorlázás – valószínűleg mindenki kitalálta - tehát Angliából ered, s népszerű volt I. Péter orosz cár és I. Frigyes porosz király köreiben is. Az első orosz vitorlásklub 1718-ban alakult Nagy Péternek köszönhetően, aki 141 jachtot ajándékozott a klubnak.


 Adrenalinra vágysz? – Bonts vitorlát!
Vitorlás a tengeren (Fotó: Pixabay)

A vízen való száguldás a 19. század végén vált igazán népszerűvé. 1900-ban a nyári olimpiai játékokon még 40 tonnás, 20 méteres hajók is versenyeztek, majd a robusztus szerkezeteket felváltották a kisebb, gyorsabb járművek.

1907-ben alakult meg a Nemzetközi Vitorlás Szövetség (1996-tól International Sailing Federation). A világ leghosszabb versenyét pedig 1973. óta rendezik meg négy évenként. Ez eleinte 26180 tengeri mérföldet foglalt magába, majd 1990-ben 32000 tengeri mérföldre nyújtották a távot Portsmouth – Jóreménység foka – Horn-fok – Portsmouth útvonalra téve.

 Adrenalinra vágysz? – Bonts vitorlát!
Csodás látványt nyújt egy vitorlás a tengeren (Fotó: Pixabay)

A Balatonon eleinte halászatra használták a vitorlásokat. A Balaton-Füredi Yacht Egylet 1867-ben jött létre. Tagjai főként főúri, főnemesi osztályból származtak. Az első versenyt az 1882-ben alakult Balatoni Vitorlázó Egylet rendezte meg 1882. augusztusában. Az első Kékszalag versenyre 1934. július 27-én került sor a balatonfüredi Hungária Yacht Club szervezésében. Akkor 21 hajó állt rajthoz és 19-en értek be a célba. Idén 50. alkalommal rendezték meg Európa legnagyobb tókerülő versenyét a Balatonon – közel 700 hajóval. Köztük volt az 1990-es években, Olaszországban épült, tőkesúly nélküli soktrapézos hajó, a Gardazzura is, mely 1800 kilót nyom. Tekintve, hogy 42 láb hosszú (kb. 12 méter), igazán pehelysúlyúnak mondhatjuk.

 Adrenalinra vágysz? – Bonts vitorlát!
Gardazzura

Nem fiatal az „Öreg Hölgy”, de kora ellenére még mindig igen gyors hajónak számít. Nincs a fedélzetén semmilyen kényelmi felszerelés: se kabin, se pihentető fotelek, csupán a munkához való kellékek. Minden a sebességnek van alárendelve! Megjegyzem: Litkey Farkas kétszer is nyert ezzel a hajóval Kékszalagot!

A Gardazzura idén abszolút 20. helyen futott be Balatonfüreden a célba, kategóriájában pedig (nyílt egytestű hajók) a második helyezést szerezte meg csapatának. Ennek tagja volt a székesfehérvári Séllei Norbert is, a legénység többi tajga pedig: Dobai Lajos, Both Péter Ákos, Kovács Gábor, Harangozó László, Bánfi László Antal, Nagy László, Vörös Balázs, a kormányos pedig Simó Béla volt, a hajó tulajdonosa és a Gardazzura Sailing Team vezetője.

 Adrenalinra vágysz? – Bonts vitorlát!
Kategóriájában második lett a Gardazzura

 „Tavaly volt az első Kékszalagom, mely hatalmas élmény volt, és nem csak maga a verseny, hanem a felkészülés miatt is.” – nyilatkozta az FMC-nek Séllei Norbert – „A díjkiosztó ünnepségen kellett szembesülnöm azzal, hogy csak hajszál híján csúsztunk le kategóriánkban a dobogóról. Akkor elhatároztam, hogy idén benne leszünk az első háromban. A sok munka és az alapos felkészülés meg is hozta a gyümölcsét. Talán elsőre nem hangzik nagy teljesítménynek, hogy abszolút huszadikként futottunk be, de tudni kell, hogy az előttünk állók mind amolyan "Forma 1-es verseny-rohanógépek”, olyan csapatokkal és versenyzőkkel, akik igencsak profik! Ezeknek a csapatoknak nem csak a legénysége élvonalbeli, hanem a technikai és az anyagi háttere is professzionális. Mondhatni „nem egy ligában játszunk”! Ezért is volt nagy meglepetés az, hogy kategóriánkban a másodikak lettünk.”

 

A cikk folytatása elolvasható az alábbi linkre kattintva:

http://www.fmc.hu/2018/08/14/a-vitorlazas-igazi-adrenalinbomba-fehervari-siker-a-kekszalagon/

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >