Már működik az üzem és 150 ember dolgozik az Ikarus székesfehérvári bázisán, az Ikarus Járműtechnika Kft. 400 millió forintos kormányzati támogatással megvalósított, 1,2 milliárd forint összértékű fejlesztésének eredményeként.
A Nagyvállalati Beruházási Támogatási program keretében a kormány a hazai tulajdonú cégeket segíti versenyképességük megőrzésében és javításában. Ennek keretében nyerte el a támogatást a fehérvári üzem, amellyel fontos járműtechnológiai fejlesztést hajtottak végre, és további terveken is dolgoznak, hogy a hazai és a nemzetközi piacra is visszatérjen az Ikarus. A kapacitásnövelő beruházás csütörtöki átadásán Varga Mihály pénzügyminiszter Széles Gábor elnökkel és dr. Cser-Palkovics András polgármesterrel közösen nézte meg a Magyar Honvédség számára készülő speciális autóbuszokat, valamint az új, fehérvári fejlesztésű LNG-üzemű autóbusz prototípusát.
A 2015-ben meghirdetett Nagyvállalati Beruházási Támogatási program keretében eddig 53,1 milliárd forinttal segítette a kormány a magyar vállalatok fejlődését. Ezzel a hozzájárulással 131,5 milliárd forint értékű fejlesztés valósul meg, és több mint kétezer új munkahely jön létre Magyarországon. Az idei évben további 15 milliárd forintot fordít erre a célra a kormány – emelte ki Varga Mihály pénzügyminiszter Székesfehérváron, az Ikarus Járműtechnika Kft-nél szervezett beruházás-átadón.
„Mindegyik siker mögött a humán erőforrás, az emberi szellem, teljesítő képesség kell, hogy álljon, és ha van egy jó csapat, van egy jó közösség, ezeket a sikereket sokkal könnyebb elérni. Az Ikarus munkája és az eredményesség, amellyel a támogatást a vállalat felhasználja, igazolja, hogy jó helyre jött a kapott négyszáz millió forintos támogatás. A Kormány 2016-ban (a Nemzeti Buszgyártási Program elindításakor) azt a célt fogalmazta meg, hogy a hazai buszgyártó cégek képesek legyenek a belföldi igényeket kielégíteni, elérni az évenkénti kb. 1100-1200 darabos buszgyártást. Ebben az ágazatban megvannak a hagyományok és azok a szakemberek, akik képesek átadni a tudásukat, képesek részt venni a fejlesztésekben, ezért minden remény megvan arra, hogy ez a cél megvalósuljon. Nagyon bízom abban, hogy olyan magas minőségű járműveket lesz majd képes a hazai buszgyártás előállítani, amelyek nemcsak belföldön, hanem az exportpiacokon is megállják a helyüket.” – fogalmazott Varga Mihály.
A pénzügyminiszter elmondta: a kormány olyan lépéseket tesz az adózás, a béremelések, a szakképzés és a beruházások támogatása terén, amelyek hozzájárulnak a hazai vállalatok hatékonyságának, termelékenységének és piacképességének emeléséhez. Mint mondta: a versenyképességet javító kormányzati intézkedések közül kiemelkedik a Nagyvállalati Beruházási Támogatási program, amely enyhíti az uniós forráselosztásban meglévő, a hazai nagyvállalatok számára hátrányos egyensúlytalanságot. A legfrissebb növekedési adatokat ismertetve kijelentette: az idei év második negyedévében – a korábbi becslésnél is magasabb mértékben – 4,8 százalékkal emelkedett a bruttó hazai termék. Mint fogalmazott: a makrogazdasági adatokból jól látszik, hogy az ipari termelés, a fogyasztás, a foglalkoztatás és a beruházások várható bővülése hosszabb távon is fenntarthatóvá teszi a magyar gazdaság erősödését.
Az autóbusz-gyártási tevékenységét újraindító Ikarus 400 millió forintos támogatásban részesült, amelyből 1,2 milliárdos fejlesztést valósított meg. Székesfehérvár polgármestere beszédében azokat a napokat elevenítette fel, amikor tavasszal átadták a Magyar Honvédség számára gyártott első autóbuszokat. Ezeket a híradásokat a sajtóban és a közösségi médiafelületeken több mint száz-százötvenezer ember kísérte figyelemmel, ami bizonyítja: az Ikarus név máig fogalom. „Nincs olyan fehérvári család, amelyik ne kötődött volna, vagy kötődne valamilyen szállal az Ikarushoz. Nagy boldogság és öröm, hogy a buszgyártás újraindult. Mára pedig elmondható, hogy az Ikarus bizonyította: a nemzeti buszgyártáson belül olyan partnerei tudnak az államnak – majd később az önkormányzatoknak – lenni, amely képes az autóbuszokat megtervezni, azokat legyártani és határidőre forgalomba helyezni, azaz szakemberek segítségével a teljes folyamatot végigvinni.” – emelte ki dr. Cser-Palkovics András, aki végül azt a reményét is megfogalmazta, hogy egyszer újra Székesfehérvár közösségi közlekedésében is új, korszerű Ikarus-buszok fussanak.
A beruházás átadásakor Széles Gábor, az Ikarus Járműtechnika Kft. tulajdonosa a két éve indított Nemzeti Buszgyártási Program méltatta, amelynek köszönhetően az Ikarusnál is újraindulhatott a munka. „2016-ban írtuk meg a pályázatot és még abban az évben elfogadásra került az 1,2 milliárd forintos fejlesztés, amelyhez a kormányzati támogatást is megkaptuk. Tavaly megvásároltuk a technológiát, elkészítettük a Magyar Honvédség számára kifejlesztett speciális autóbusz prototípusát, közben beüzemeltük a gyártást, idén pedig már a termelés is megindult. Negyven autóbuszt már átadtunk és újabb negyvennek a legyártása kezdődött meg a fehérvári üzemünkben. Tovább szeretnénk fokozni a gyártást, amihez a logisztika is rendelkezésünkre áll, de a megfelelő háttéripart, beszállítókat fel kell térképezni és kialakítani. Éppen emiatt is fontos – a véleményem szerint a már most is sikeres – Nemzeti Buszgyártási Programot folytatni.” – mondta Széles Gábor, majd megerősítette: szeretnének az elektromos buszok, és egyéb technológiák terén is a gyártás meghatározó szereplőivé válni, mind a hazai, mind a nemzetközi piacon jelen lenni az Ikarussal.
A kormányzati támogatásról szóló oklevél átadását követően bemutatták a 150 főt foglalkoztató üzemet, ahol ma reggel a második ütemben készülő negyven autóbusz első példánya gördült le a sorról. Bemutatták annak a saját fejlesztésű, LNG-üzemű autóbusznak a prototípusát is, amely a zöldenergiás technológiát a következő években Európában is előtérbe helyező fejlesztések középpontjában áll.
A programon részt vettek Vargha Tamás és Sulyok János államtitkárok, Marczinkó Zoltán helyettes államtitkár, Törő Gábor országgyűlési képviselő, Brájer Éva alpolgármester, valamint az Ikarus Járműtechnika Kft. és a velük együttműködő cégek vezetői.
|