Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Belpolitika arrow Szabadítsd fel a képzeletedet! Gyógyulj mentálisan és fizikailag is írás közben!
Szabadítsd fel a képzeletedet! Gyógyulj mentálisan és fizikailag is írás közben! Nyomtatás E-mail
Írta: Temesvári Márta - FMC   
2018. szeptember 14.
ImageTudod, mi az a szabad asszociációs írástréning? És, hogy az írás képes a mentális és a fizikai állapotra is egyaránt gyógyítóan hatni? Ha kíváncsi vagy rá, hogyan lehet felébreszteni a képzelőerőt és felszabadítani a fantáziát úgy, hogy a gátlások/félelmek eltűnése közben megérezzük a nyelv mágikus erejét, akkor olvass tovább!

 

 

A szabad írás (freeform writing) egy viszonylag ismert módszer, melynek szóbeli változatát Freud vezette be a pszichoterápiába szabad asszociáció néven. Az írás kapcsán ennek a módszernek abban van jelentősége, hogy használatával az íráskészség fejlesztése a képzelet felszabadításával együtt valósul meg. A nyelv technikai kérdései mellett a képzelőerő és az egyén belső világa lesz fontos, ennek a belső világnak az írásgyakorlatok során történő megragadása és artikulálása.

A csoportos írásgyakorlat egy több összetevős közös munka. Nélkülözhetetlen benne a csoport mint megfigyelő és befogadó közeg, a szövegalkotó, és a gyakorlatot vezető tanár, aki meghatározott szempontok alapján mozgásba hozza az író és a csoport tagjai között létrejött szöveget.

Egy ilyen tréning kísérő tanára Toldi Veronika is, aki évek óta kísérletezik azzal, miként lehet felszabadultan és kreatívan felhasználni a legegyszerűbb szövegek formaalkotó elemeit, s hogyan válhatnak ezek a tapasztalatok a személyes alkotóerő részévé. Az egyébként magyar szakos tanárként és egy kiadó szerkesztőjeként dolgozó székesfehérvári hölgy szabad asszociációs írásgyakorlatokkal, felolvasásokkal segíti a gyerekeket és felnőtteket abban, hogy megtapasztalják a nyelv valóságformáló erejét, játékosságát és gátlások nélküli kiáradását.


Szabadítsd fel a képzeletedet! Gyógyulj mentálisan és fizikailag is írás közben!
Toldi Veronika

„A szabad asszociációs írásgyakorlatok valamiféle belső gyakorlatok is egyben.” – mesélte Veronika – „Itt az a cél, hogy a mindennapok által korlátozott, gátolt és sorvadt egyéni hangunkat megleljük, ráébredjünk a nyelv nagyszerűségére, valóságformáló erejére és játékosságára, illetve a képzelet mágikus erejére, ahogy képes a valóság mintázatait, beakadásait oldani és újraírni. Ennek érdekében bármit meg lehet tenni: a nyelvtani szabályokat áthágni, a mondatot befejezetlenül hagyni, értelmetlen dolgokat ismételgetni, hibásan írni vagy éppen összesúgni valakivel, egymás lapjába beleírni, valamit áthúzni, átfirkálni. A gyerekkorunktól belénk ivódott nyelvi gátlások az észlelésünket, a beszédmódunkat és a nyelvhasználatunkat egyaránt erősen korlátozzák, és az írásgyakorlatok során a szavak friss és spontán alkalmazása, az egyéni hang újra felfedezése a világgal és a környezetünkkel való kapcsolat megújulásának a lehetőségeit is jelentik.”

Veronika meglátása szerint a fejlődés főként olvasással érhető el. Méghozzá értő és kritikus olvasással (azaz a szövegek közötti tudatos választással, illetve az olvasottakra történő rákérdezéssel). Akkor tudunk könnyedén írni, ha sokat olvasunk. Amikor belekóstolunk, belemerülünk a szöveg teremtette hangok és képek világába, megküzdünk vele, ha kell, megdolgozunk érte, ha kell, aztán pedig elkezdjük a különféle szövegeket használni.

Ahogyan a tanárnő mondja: „Olvasunk, majd amit olvastunk, lemásoljuk. Olvasunk, másolunk, átírunk. Olvasunk és felolvasunk. Hallatjuk a hangunkat. Ismételünk, ritmizálunk, belemozdulunk, ha akarunk. Aztán kell a csoport, ahol ezt közösen meg tudjuk élni. Ahol hagyjuk, hogy hasson ránk a másik hangja. Hasson ránk, és átjárjon bennünket, belénk másszon, és megidézzen olyan lelki tartalmakat, amelyek csak ily módon csalogathatók elő.”

Ezért is fontos az, hogy gyermekeinkkel megszerettessük a könyveket, hogy felolvassuk nekik – akár lefekvés előtt egy mesét -, később pedig a képes könyvekkel, csábító rajzokkal gazdagon illusztrált kiadványokkal vezethetjük rá őket arra, hogy előbb nyúljanak egy könyv, mint a távirányító után.

 

A cikk folytatása elolvasható az alábbi linkre kattintva:

http://fmc.hu/2018/09/04/szabaditsd-fel-a-kepzeletedet-gyogyulj-mentalisan-es-fizikailag-is-iras-kozben/

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >