Kezdőlap
Jól járhatnak a vásárlók a patikák közötti verseny éleződésével |
Írta: Temesvári Márta | |||||
2009. március 14. | |||||
Csak úgy tarthatják meg vevőiket a gyógyszertárak, ha kihasználják fő versenyelőnyüket, a szakmai tájékoztatás képességét – állapította meg a Mystery Visit Kft. 4400 patikai próbavásárlás tapasztalatát összegező tanulmánya. A gyógyszerpiac és ennek következtében a patikai versenykörnyezet az utóbbi években jelentős változásokon ment át. A patikanyitás liberalizációjával és a vény nélkül kapható gyógyszerek patikán kívüli forgalmazásának 2006 óta érvényben lévő lehetőségével a korábbinál sokkal kiélezettebb verseny jött létre, amely megmutatkozik a patikaláncok számának növekedésében is.
Háromszéki Zsolt, a Webbeteg Kft. munkatársa elmondta, hogy a kutatásból az is kiderül, hogy a betegek egyre tájékozottabbak, tudatosabbak, vagyis a preferenciáiknak megfelelően választanak mind készítményt, mind gyógyszertárat. A gyógyszertárak mindezen változások közepette igyekeznek megtartani eddigi előnyeiket és újabbakat felmutatni az új árusítóhelyekkel szemben. Új szolgáltatások, hiányos tájékoztatás 4400 patikai próbavásárlás tapasztalatait összegezve a Mystery Visit Kft. tanulmánya megállapítja, hogy a gyógyszertárak versenyében is megerősödött a vevő- és eladásorientált szemlélet, előtérbe kerültek a vevők kényelmét kiszolgáló, valamint eladásösztönző szempontok. Megjelentek a patikákban a kiegészítő, a vásárlók igényeit figyelembe vevő, valamint a megváltozott vásárlói magatartásra szabott szolgáltatások: szabadpolcok, többféle egészségpénztári kártya elfogadása, különféle információs rendszerek felállítása, a szűrővizsgálati lehetőségek választékának bővülése (vércukormérés, vérnyomásmérés, stb.). A betegtájékoztatás szakmai tartalmában viszont annak ellenére vannak hiányosságok, hogy ez a fő előnye a patikáknak a nem vényköteles termékeket forgalmazó benzinkutakkal, drogériákkal szemben. A piackutató cég próbavásárlói egyre nagyobb számban találkoznak olyan gyógyszerésszel a patikában, akik igyekeznek a betegek igényeit teljes körűen felmérni, de a több ezer próbavásárlás eredményeit figyelembe véve a beteg problémájától függően (pl. fejfájás, megfázás tünetei) 28,6 és 66,6 százalék között van azon gyógyszerészek aránya, akik nem kérdeznek semmit a patikában érdeklődő betegtől. A kérdések hiánya – vagyis az igények pontos felmérésének elmaradása – gátolja a pontos tájékoztatást és a szakszerű termékajánlást. Annak ellenére, hogy a patika még mindig az egyik legfőbb információs csatorna a beteg és a gyógyszerforgalmazók között, a gyógyszerész pedig a leghitelesebb információforrás a betegek számára, ha nem történik jelentős változás a szakmai tájékoztatás terén, a vevőszerzési harcban nagy valószínűséggel fogyasztókat fognak veszíteni. A vásárlónak ugyanis mindegy lesz, hogy egy gyógyszertárban, vagy pedig drogériában, benzinkútnál, esetleg hipermarketben szerzi-e be a nem vényköteles készítményt.
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!
Powered by !JoomlaComment 3.21
3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
< Előző | Következő > |
---|