Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap
Épületgépészeti kuriózum a Vörösmarty Szakképzőben Nyomtatás E-mail
Írta: Fraller Illdikó   
2020. július 23.
A Vörösmarty Szakképzőbe érkezett a Pipelife Boszporusz Projekt​ egy darabja. A 2 méter átmérőjű, nagysűrűségű műanyag csőszelet igazi épületgépészeti kuriózum, ami a szakma következő generációját ösztönözheti a jövőben.

 

 

Egy igazi épületgépészeti kuriózum érkezett a Székesfehérvári SZC Vörösmarty Mihály Technikum és Szakképzőbe: az Épületgépészeti Múzeum a Pipelife Boszporusz Projekt​nek egy náluk őrzött darabját ajándékozta az iskolának. A Pipelife a világon egyedülálló, 2 m átmérőjű csöveket készít, amiket a világ minden részére, vízi szállítással juttatnak el, majd az épületgépészet számos területén használnak fel. A projekt összesen 4,3 km hosszú, szálanként 400 méteres csőköteget vitt el az Északi-tengerről a Földközi-tengeren keresztül a Fekete-tengeri Odesszáig.

Szépné Holczer Piroska
, az intézmény igazgatója örömmel fejezte ki, hogy az országban egyedülálló darab náluk van, a szakma új generációjának a közvetlen környezetében.  Chappon Mária, a múzeum igazgatósági tagja azt mondta, kiváló helyre került ez a különleges darab, hiszen a szakmai oktatásban kifejezetten fontosak az eredeti szemléltetőeszközök. A múzeumból már több érdekes tárgy érkezett az iskolába, többek között egy templomból származó kályha, egy gyönyörű porcelán kád vagy az Operaház egykori szellőzőberendezése – amik a technika fejlődésének a tanulmányozásához nagyon jó lehetőséget kínálnak.

Érdeklődőket előzetes bejelentkezés után, szakmai körbevezetéssel tudnak fogadni iskolaidőben. A projektről:

2011 májusában a valaha gyártott leghosszabb műanyag csőköteg haladt át a Boszporuszon Törökországban. Minden egyes szál 400 m hosszú és 2 m átmérőjű volt, 66 mm-es falvastagsággal. A Norvégiai Stathelle városában készültek a csövek a Pipelife Norvégia gyárában, összesen 4307 m csőhosszal, 1640 tonna össztömegben és tengeri vontatással érték el a beépítési célállomást az ukrajnai Odessza városában. Március 25-én indult a szállítmány az Északi-tengerről, a La Manche csatornán keresztül az Atlanti-óceánra, majd onnan a Gibraltár-szoroson át a Földközi-tengerre. Május 6-án a Dardanellák után Törökországot érintve a Boszporusz-szoroson át folytatta az útját a Fekete-tengeren egészen a célállomásig, az ukrajnai Odessza kikötőjéig. A vontatóhajó sebessége 4-6 csomó volt és az út teljes hossza körülbelül 4223 tengeri mérföld.

A Pipelife a földön az egyetlen cég, amely nagy hosszúságú, nagy átmérőjű HDPE (nagysűrűségű polietilén) csövek gyártására és szállítására képes egészen 2 m átmérőig. A nagy csőhosszúság kifejezetten alkalmassá teszi a szállítmányt tengeri vontatásra, ami úgy történik, hogy a csöveket mindkét végükön végelzáró dugókkal, vagy karimás kötésekkel vízhatlanná tesznek, majd a norvégiai gyárból egészen a felhasználási helyig tengeren vontatják azokat.

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >