Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap
Új autóbusz-menetrend nyártól Székesfehérváron Nyomtatás E-mail
Írta: Stettler Zsuzsanna, Fraller Ildikó   
2021. április 13.
Megújul az autóbusz-menetrend Székesfehérváron. A tervezetten július elejétől életbe lépő változások az utasok jobb kiszolgálását célozzák, egy a mai valós igényekhez jobban igazodó hálózat kialakításával. A szakemberek által készített anyaggal kapcsolatban az Önkormányzat április 30-ig – a járványhelyzetre tekintettel – online vagy írásban várja a lakossági véleményeket, javaslatokat.

 

 

A közösségi közlekedés hálózati térképét a városi honlapon mindenki elérheti, itt egy utazástervező program is segíti az új menetrend megismerését. Fontos előrelépés, hogy jelentősen csökken az átszállások száma, könnyebben elérhető lesz a kórház, a Vasútállomás, a városi piac; a fontosabb járatokon bővül az üzemidő reggel és este is; jobb járatsűrűséggel és jobb elérésekkel számolhatnak majd az autóbusszal utazók.


Székesfehérvár autóbusz-hálózata a hetvenes évek közepén alakult ki, és azóta alapvető módosítás ebben nem is történt – miközben a város élete és a városrészek szerkezete is alapvetően megváltozott az elmúlt évtizedekben. A járványhelyzet előtt a város több pontján történt utasszámlálás és más utazási szokásjellemzők megfigyelése, mely alapján az elmúlt hónapokban dolgoztak a tervezők. Az új menetrendi tervezet 31 vonalon, munkanapokon 1081 járatindulással és 565,3 járatban töltött órával számol. (Régi hálózat - 44 vonal, iskolai napokon 1268 járatindulás, 506 járatban töltött óra.) A tényleges lakossági igényeknek való megfelelés, valamint a jobb elérésekkel, a jobban tervezhető utazásokkal egy komfortosabb és így talán még többek által igénybe vett közösségi közlekedés volt az újítás legfontosabb célja. 

„Egy jobb, korszerűbb és hatékonyabb közösségi közlekedés volt a célunk. És lehetőség szerint annak az elérése, hogy minden városrészből közvetlenül vagy legfeljebb egy átszállással megközelíthetőek legyenek a legfontosabb közlekedési helyszínek.” – fogalmazott dr. Cser-Palkovics András polgármester. Hangsúlyozta, hogy a közösségi közlekedés kiemelt fejlesztés közlekedési és környezetvédelmi szempontból is. Jelentős előrelépés történt és történik a járműpark tekintetében, hiszen a tavalyi évben beszerzett 23 új csuklós autóbusz mellett most van folyamatban egy pályázat – a város mint megrendelő a Volánbusszal (mint szolgáltatóval) közösen – 12 új elektromos szólóbuszra, ezenkívül 7 új csuklós busz érkezik hamarosan. A korszerű hálózat igazodik a város gazdasági és infrastrukturális fejlődéséhez, és a szolgáltatás fontos feltétele a további fejlődésnek. Amint a jogszabályok lehetővé teszik, a város bevezeti az időalapú jegy- és bérletrendszert, még rugalmasabbá téve a közösségi közlekedés igénybevételét. Évek óta nem volt áremelés, és a jövőben kedvezményes árakon biztosítják a digitálisan megvett jegyeket, bérleteket.

A tudatos, utasszámlásással és számos egyéb adattal dolgozó fejlesztés első fázisa lezárult, az elkészített verziót bemutatják és társadalmi vitára bocsátják. A polgármester elmondta: „Az utóbbi évtizedekben a város jelentősen átalakult, ezeken a tényeken kívül a lakossági fórumokon felmerült igények, elvárások alapján alakították a tervezést. Fontos, hogy nem a végleges hálózatot és a kapcsolódó menetrendet mutatjuk be, hanem a társadalmi vitáját nyitjuk meg a tervezett hálózatnak: a mai naptól kezdve a hónap végéig várjuk a kérdéseket, észrevételeket, problémafelvetéseket és javaslatokat annak érdekében, hogy ezeket értékelve a tervezők véglegesíteni tudják a hálózatot, amit nyáron szeretnénk bevezetni, egy kedvezményesen igénybe vehető indulási időszakkal.” A polgármester hozzátette: fontos, hogy együtt alakítsuk a közösségi közlekedési hálózatot, amit a könnyen használható platform segítségével bárki véleményezhet.

Pap Zsigmond
közlekedésmérnök, az Önkormányzat által megbízott szakértő a menetrendi, hálózati fejlesztések eredményeit a következő szempontok szerint foglalta össze:
- Átszállásmentes eljutást biztosítunk a városon keresztül több irányban a meglévő útvonalak, viszonylatok összekapcsolásával, valamint összehangolt, közös peronos csatlakozásokat a Vasútállomáson, az Autóbusz-állomáson és az Áron Nagy Lajos téren. Az új, várost átszelő gerincjáratok, járatpárok csúcsidőben 15 percenkénti eljutást nyújtanak.
- A meglévő útvonalak nagy részben megmaradnak, így nem borulnak fel a kialakult utazási szokások.
- Ütemes, könnyebben megjegyezhető indulási időpontokat alkalmazunk, és a Vasútállomást érintő járatokat egymáshoz és a vasúti menetrendhez hangoljuk.
- A legfőbb tengelyeken (Berényi út, Piac tér – Vasútállomás, Budai út) a járatok egymáshoz hangolásával sűrűbb, 5-10-15 perces követési időket biztosítunk. Érdemben javítjuk az Öreghegy kapcsolatait a Vasútállomással, és a zsúfolt 24-es és 25-ös járatokat is sűrítjük.
- Napszaki forgalomhoz igazodó menetidőket alkalmazunk a pontosabb közlekedésért.
- Új kapcsolatokat nyújtunk eddig autóbusszal ki nem szolgált területeken, pl. a Fecskeparti lakótelep felől a Piac tér és a Videoton irányába, a Nagyszombati úttól a Budai útra és a Vasútállomáshoz, a Bajmóci utcától a Halesz park felé.
- Az átszállások csökkentése és a sűrűn lakott környékeken a terhelés csökkentése érdekében egyes végállomásokat, decentrumokat megszüntetünk: megszűnik a járművek tárolása a Szedreskerti lakónegyed és a Vasútállomás decentrumokban, csökken a Csapó utcai és a Jancsár utcai decentrumokban.
- Az ipari parkok elérése javul, átszállásmentes eljutást kínáló járatok indulnak távoli városrészekből.
- A forgalmasabb járatokon bővül az üzemidő, az utolsó járatok éjfél előtt pár perccel indulnak a Vasútállomástól Alsóvárosba, Feketehegyre, Fecskepartra, Kisfaludra, a Köfém lakótelepre, és az Áron Nagy Lajos téren bevárásos csatlakozással az Öreghegy felé. Maroshegyre az utolsó járat – a vasúti menetrendhez igazodva – 23 óra előtt pár perccel indul.

Székesfehérvár Önkormányzata hosszú évek óta elkötelezett a helyi közösségi közlekedés fejlesztése mellett. A tavalyi év adatai alapján évi 3.209.150 km-t (!) futnak az autóbuszok, amihez a jegyárbevételen felül éves szinten mintegy egymilliárd forintos önkormányzati támogatás szükséges. Az új hálózatban a tervek szerint 3.247.652 km lesz az éves futásteljesítmény, amely többlet jelentős részéből az Alba Ipari Zóna új területei is elérhetőek lesznek. A nyári fejlesztések döntő része a mai hálózat átszervezéséből fedezhető.

A beérkezett javaslatok feldolgozása és véleményezése után pedig az új menetrend véglegesítésére is sor kerül. A bevezetést a kevésbé forgalmas – nem tanítási időszakra eső – nyári hónapokban tervezi a város. Az átállás megkönnyítésére kéthetes „tesztidőszakot” tartanak, ez idő alatt mindenki ingyenesen veheti majd igénybe a helyi közösségi közlekedést.

Az új menetrend tervezete a városi honlapon már elérhető, hiszen a bevezetést megelőzően az Önkormányzat az utasok, a fehérvári lakosok véleményét is szeretné kikérni. A változásokat részletesen bemutató tájékoztató is ugyanitt, a szekesfehervar.hu/ujmenetrend cím alatt összegyűjtve olvasható. Elérhető itt egy interaktív térkép és egy utazástervező is, amely segíti a fehérváriakat, a megszokott útvonalak új hálózatban való megtervezését.

A tervezettel kapcsolatos kérdéseket, javaslatokat 2021. április 30-ig várják elektronikusan az utazástervezőn keresztül, a Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges címen, valamint levélben a Székesfehérvár Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala, Közlekedési Iroda címére: 8000 Székesfehérvár, Városház tér 2.

Kérjük, segítsék észrevételeikkel a fejlesztő munkánkat, számít és számítunk az Önök véleményére.

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >