Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Belpolitika arrow Innovatív technológiával a gyalogosok biztonságáért
Innovatív technológiával a gyalogosok biztonságáért Nyomtatás E-mail
Írta: Stettler Zsuzsanna   
2021. október 05.
Biztonságosabbá vált a Szent György Kórház bejáratához vezető gyalogos-átkelőhely, ahol az Önkormányzat biztosította a forrást a SafeXOne gyalogosvédelmi rendszer kiépítéséhez. Egy fehérvári informatikus fejlesztette ki azt a technológiát, amelynek célja a kijelölt átkelőhelyeken a gyalogosgázolások megelőzése. A rendszer érzékeli az átkelési szándékot, sárga villogó fénnyel jelez a járművezetőknek, illetve sötétben lézerfénnyel is láthatóvá teszi a gyalogos mozgását.

 

 

Újabb fehérvári innováció valósult meg a közlekedésbiztonság területén, amint erről hétfőn este személyesen is megbizonyosodhattak a résztvevők a Visible Crossing által kifejlesztett technológiát látva. A napelemmel működő rendszer megbízhatóan érzékeli az átkelési szándékot, ilyenkor bekapcsol az aktív üzemmód, sárga villogó fényt lát a járművezető. Szürkületben és sötétben a kiegészítő lézerfény is láthatóvá teszi a gyalogosokat, azaz a cipőjüket megvilágítva jelzi az áthaladó személyek mozgását. Ezzel a pluszfénnyel segítenek a járművezetőknek, hogy észrevegyék a gyalogosokat, és így megelőzhetőek legyenek a balesetek.

Fehérvári a találmány, annak fejlesztője, sőt az a startupcég is, amely ennek értékesítésével és továbbfejlesztésével foglalkozik. Mint Nagy László elmondta, nem véletlen a helyszínválasztás: egy korábban a kórháznál lévő gyalogos-átkelőhelynél látott gázolás indította el a gondolatait, amelyek eredményeként megvalósult a fejlesztés. „Küldetésünk, hogy megvédjük a gyalogosokat az egyébként elkerülhető gázolásos balesetektől.” – olvasható a gyalogosvédelmi rendszert kifejlesztő cég oldalán. 2015 óta dolgoznak ezen a technológián, és több mintaprojekt után, az első megrendelésként működnek együtt Székesfehérvár Önkormányzatával – emelte ki a SafeXOne rendszer feltalálója, a Visible Crossing Kft. ügyvezetője, Nagy László informatikus.

A kórháznál lévő gyalogos-átkelőhely nagyon forgalmas – ez hétfőn este is kiderült. Az eddigi adatok szerint több mint 2000 áthaladás történik itt egy-egy napon. Amint azt dr. Cser-Palkovics András megerősítette: „Egy ilyen intelligens átkelőhely biztonságnövelő hatású. Látjuk, hogy napközben, illetve az esti és éjszaki órákban különösen segíti a gyalogosokat.”

Jelen volt dr. Dienesné Fluck Györgyi, aki a városrész önkormányzati képviselőjeként megerősítette, hogy nagyon fontos fejlesztés valósult meg. „Sok baleset történt ennél a gyalogos-átkelőhelynél, így én nagyon boldog vagyok, hogy éppen itt, a kórháznál valósult meg ez a fejlesztés.”  

Nagyon fontos eleme a technológiának, hogy a napközbeni jelzőfény mellett sötétben az átkelők cipőjére vetít lézerfényt – ez azonban nem zavarja a kisállatokat, és nem befolyásolja a rendszert semmilyen szélsőséges időjárási körülmény sem. A lézer bekapcsolását a két-két kétoldali oszlopba beépített napelemek által begyűjtött adatok irányítják. A jövőben fontos forgalomszervezési információkhoz is hozzájuthatnak az új technológia által a szakemberek: az intelligens rendszer számos információt ad a gyalogos és gépjármű-közlekedésről, például összegyűjti az áthaladó gyalogosok, valamint az átkelőhelynél közlekedő gépjárművek számát – beleértve azt is, hogy hányan állnak meg vagy lassítanak, illetve hányan hajtanak át itt, nem figyelve a gyalogosokra.  

A következő hetekben – amint a Horvát István utcában az útfelújítás befejeződik – a Hosszúsétatéri kereszteződésnél is beüzemelik az ott kiépített SafeXOne rendszert. És ahogy azt dr. Cser-Palkovics András polgármester megerősítette: „Fehérvári ötlet, fehérvári fejlesztés, fehérvári telepítés ez a rendszer, ami - úgy látom - jól vizsgázott. Ezért az Önkormányzat feladata, hogy folytassa ezt az együttműködést. Különösen nagy öröm, ha egy fehérvári startup-ot tudunk így segíteni. A költségvetés függvényében további 5-10 gyalogos-átkelőhelynél is sor kerülhetne ennek a rendszernek a telepítésére jövőre. A lehetséges helyszíneket a közlekedési szakemberekkel egyeztetjük majd.”

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >