Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap
Európai szabványnak megfelelő vasút épül Nyomtatás E-mail
Írta: Temesvári Márta   
2010. november 25.

ImageKorszerűsítik a páneurópai V. közlekedési korridor részét képező, Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár közötti vasútvonalat. A fejlesztés magában foglalja a vasúti infrastruktúra fejlesztését, a kapacitás és a biztonság növelését. A munkálatok jelenleg a Tárnok és Székesfehérvár közötti pályaszakaszon folynak. A korszerűsítés pénzügyi hátterét – csaknem bruttó 120 milliárd forintot – döntően az Európai Unió biztosítja.

 

A Transzeurópai Közlekedési Hálózatok V. folyosójának részét képező Budapest–Székesfehérvár vasútvonalszakasz állapota a nagy forgalom miatt rendkívül rossz, így jelentős hosszon 40-60-80 km/órás korlátozás van érvényben. A vasútvonal jelenleg sem a tengelyterhelés, sem a vonatok megengedett hosszúsága, sem pedig a vonatbefolyásoló rendszer szempontjából nem felel meg a modern közlekedési rendszerekkel szemben támasztott európai követelményeknek.

A most zajló korszerűsítés során a tervek szerint átépítik és alkalmassá teszik az óránként 160 kilométeres sebességgel történő közlekedésre a meglévő pályát Kelenföld és Tárnok, illetve Tárnok és Székesfehérvár között, valamint a kor követelményeinek megfelelő, új biztosítóberendezési és távközlési rendszert telepítenek a Kelenföld–Székesfehérvár szakaszon.

Másik finanszírozási forrásból telepítik az új biztosítóberendezés kiegészítéseként az Európai Unió interoperabilitási elvárásainak megfelelő ETCS 2 vonatbefolyásoló biztonsági rendszert. Ugyancsak része a tervezett munkálatoknak Kelenföld állomás részbeni felújítása. Kivitelezési munkálatok jelenleg a Tárnok–Székesfehérvár szakaszon folynak.

A 2009 márciusában megkezdett felújítás a tervek szerint 2012. december végére fejeződik be. A vonalszakaszon felújítják a pályát és az alépítményt, valamint a felsővezetéket. A kijelölt állomásokon biztosítják a 750 méter hasznos vágányhosszt. A felújítás keretében elvégzik az állomások felújítását, ezen belül akadálymentesítését, továbbá aluljárókat és széles peronokat építenek ki. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szabályszerű közbeszerzési pályázaton választotta, illetve választja ki a kivitelezőket.

A Tárnok–Székesfehérvár szakasz kivitelezője az SZCKM-2008 Konzorcium, amelynek vezetője a Szentesi Vasútépítő Kft., tagjai pedig a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Közgép Zrt. és a Kelet Út Kft. A közbeszerzési pályázatokat a Kelenföld–Tárnok pálya-, illetve a Kelenföld–Székesfehérvár biztosítóberendezési munkákra várhatóan 2011 elejéig írják ki. A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg az Kohéziós Alap társfinanszírozásával.

A támogatás összege valamivel több mint bruttó 119 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig uniós támogatás.

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >