Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Belpolitika arrow 589 év tapasztalatával kezdték el a munkát a Székesfehérvári Járási Hivatalban
589 év tapasztalatával kezdték el a munkát a Székesfehérvári Járási Hivatalban Nyomtatás E-mail
Írta: Szűcs Gábor   
2013. január 15.
Nagy igyekezettel dolgoznak azon, hogy egy valóban kellemes, otthonos, ügyfélbarát környezetet teremtsenek meg a hivatalba látogatók számára. Az első munkanapok tapasztalatairól, a kihívásokról, az intézmény struktúrájáról és az önkormányzatokkal való kapcsolatukról is beszélgettünk Dancs Norberttel, a Székesfehérvári Járási Hivatal közelmúltban kinevezett vezetőjével.

 

- Dorkota Lajos kormánymegbízott úr az elmúlt év decemberében Székesfehérváron a Megyeháza dísztermében tartott ünnepi ülésen úgy fogalmazott, hogy az 1983-ban megszüntetett 5 járás helyett 3 évtizeddel később 9 kezdi el működését Fejér megyében. S még azt is hozzátette, kiemelt cél, hogy az állam az átalakítások révén közelebb kerüljön az állampolgáraihoz. - A kormányzati szlogen egészen pontosan így hangzik: „Járásnyi közelségben az állam”.

- Az első munkanapok tapasztalatai után arról érdeklődöm elsőként, minden szükséges tárgyi és személyi feltétellel rendelkeznek-e már a megfelelő munkavégzéshez?

- Székesfehérvár, illetve a járás további 21 önkormányzata segítségével munkatársak tekintetében megkaptuk a szükséges személyi állományt, az irodabútorokat és a számítástechnikai eszközöket. Tapasztalataink szerint ehhez a feladathoz a Székesfehérvári Járásban a legjobb akarata és képességei szerint járult hozzá mindenki. Ez volt a kiindulás. Következő lépésként a Fejér Megyei Kormányhivatal szakmai iránymutatását és segítségét kaptuk meg. Hivatalunk hivatalosan január 2-án kezdte meg működését.

- Úgy tudom, divatos szóhasználattal élve csapatépítő tréning is megelőzte a nyitást.

- Mielőtt a kollégákat fogadtam, apparátusi értekezletet tartottunk és rögtön egy játékkal kezdtem. Hangsúlyoztam a számukra, hogy szeretném, ha valamennyien itt dolgoznának. A feszültséget oldva a munkatársakat arra kértem, nyolcas csoportokat alakítsanak és írják össze, hogy a csoportokon belül összesen mennyi év közigazgatási tapasztalattal rendelkeznek? Természetesen hozzáadtuk az Okmányiroda és a Gyámhivatal vezetőinek, a járási hivatalunk helyettesének és jómagam tizenhét hivatali munkában eltöltött munkaidejét. Összesítve az 54 ember munkaévét megkaptuk az 589 évet, amely azt jelzi, hogy fejenként a munkatársak több mint tíz éves tapasztalattal rendelkeznek. A játékból számunkra világossá vált: 589 év tapasztalatban, tudásban, szakmaiságban egyaránt megfelelő alapot biztosít számunkra arra, hogy egy olyan hatalmas feladatra, amely ránk vár, megtaláljuk a megfelelő megoldást. A táblát, amelyen az évszám áll, és amelyet valamennyi munkatársunk aláírta, jól látható helyre helyeztük, kollégáink nap mint lap láthatják és erőt adhat számukra.

- Január második napján megérkezett az első ügyfél...

- Nem sokkal tíz óra után érkezett meg a székesfehérvári járás törzshivatal Honvéd utca 8. számú épületébe. Fényképet készítettünk róla. Az ügyfeleket hangulatosan kialakított térben várjuk, ahol munkatársnőim odalépnek hozzájuk, és felajánlják a segítségüket, megkérdezik, milyen ügyben érkeztek? Megfelelő nyomtatványokat keresnek elő számukra és a helyes kitöltéshez is információval szolgálnak. Ezt követően munkatársaim az ügyfélfogadó térbe kísérik az ügyfeleket, ahol már négyszemközt adhatják elő kérésüket az ügyintézőnek. Az információkat munkatársaink bizalmasan, az adatvédelmi szabályoknak betartásával kezelik, tehát semmilyen adat sem kerülhet illetéktelenek kezébe. Nagy igyekezettel dolgozunk azon, hogy egy kellemes, mosolygós, otthonos, valóban ügyfélbarát környezetet tudjunk megteremteni.

- Mit lehet tudni a Székesfehérvári Járásról?

- A székesfehérvári járás területe a megyeszékhellyel együtt 22 településével az ország egyik legnagyobb járásának számít. A kiterjedést és a nagyságát tekintve jogosan vetődik fel a kérdés, hogy Székesfehérvári központtal centrális működés lehetséges-e egyáltalán? Mindennek megoldására két kirendeltséget működtetünk Seregélyesen és Abán. Seregélyesen a helyi önkormányzat segítségével egy valóban ügyfélbarát, korszerű, és minden szakmai igénynek megfelelő iroda helységet sikerült kialakítani. Seregélyes és Sárosd lakosait tudják majd itt, a járási hivatalban, egyablakos rendszerben fogadni, s így nem lesz szükség a lakóknak Székesfehérvárra beutazniuk. Az abai kirendeltségünk egy pályázati pénzekből korábban már elkészült hivatalban működik, két fővel. Terveinkben az is szerepelt, hogy a járás 22 települését olyan módon osszuk meg, hogy az abai hivatalunk a táci, csőszi, soponyai és a kálozi ügyfeleket is képes legyen fogadni. Seregélyesi irodánkban a munkatársnőm Sárosdra látogat el keddi napokon. Hasonló „kilátogatásokat” indítunk el abai kirendeltségünkről keddi napokon a Tác – Csősz – Soponya - Káloz vonalon. Így jelmondatunk tovább finomodik, így nem csupán járásnyira, hanem – szándékaink szerint-, településnyi közelségben kerül közelebb az állam a polgáraihoz. Mindebből az is látszik; hogy megyénk központi részén hosszanti irányban elhelyezkedő Székesfehérvári járásból az említett feladatmegosztással a déli rész ellátottsága megoldódik. Az északi részre további megoldást kell kidolgozni. Hivatali struktúránk ismeri az „ügysegéd” fogalmát, segítségükkel bejárjuk a további, hátra lévő területeket is.

- A járási hivatalok az ügykezelést rugalmasan oldják meg....

- Természetesen, így az előbb említett települések lakói, ha éppen Székesfehérváron van intézni valójuk, vagy itt tartózkodnak, akkor a törzshivatalba, a Honvéd utca 8 szám alá is bátran bejöhetnek, s ugyan azon szolgáltatásokat kapják meg, mint lakhelyükön.

- Az említett struktúra kialakításánál milyen tapasztalatokat kellett figyelembe venni?

- A korábbi kistérségi működésből (bár a járási szerkezettel semmiképpen sem szabad összekeverni), számos elemet lehetett adaptálni, alkalmazni. A jelenlegi feladattervezéseknél a járás déli részén az egykori Sárvíz Kistérségi részből - amely nagy részben a székesfehérvári járásba beolvadt -, az innen származó eredményekre és mutatókra figyelmet fordítottunk.

- Gondolom, az Ön korábbi személyes munkatapasztalatai is nagy segítséget jelentettek...

- Nem kívülről kerültem be a hivatalrendszerbe, hiszen az elmúlt 17 évben nap mint nap tapasztalhattam azokat a szépségeket, amelyek egy ilyen jellegű közszolgálati munkával együtt járnak, és találkozhattam azokkal a nehézségekkel is, amelyeket kollégáimmal csapatmunkával oldottunk meg. Tősgyökeres székesfehérváriként, Fejér megyeiként és most már székesfehérvári járásiként is a munkahelyeimen keresztül láthattam-tapasztalhattam a 22 település működését, közigazgatását. A Székesfehérvári Földhivatalnál, a Fejér Megyei Önkormányzatnál, majd Úrhida jegyzőjeként és Tác- Csősz körjegyzőjeként számos tapasztalatot szereztem. Így elmondhatom, a feladatom is könnyű, hiszen a járásba, bármerre járok, barátaimmal, régi ismerősökkel találkozom.

-A járások elindításáról már több szó esett a sajtóban, arról azonban kevesebbet tudni, hogy lényegében milyen szakigazgatási szervek közös munkájából állnak össze a hivatalok?

- A Honvéd utcai törzshivatalunk épületében a Hatósági és Működést Támogató Osztályunk található, a harmadik osztály, az Okmányiroda a Koch László utcai épületben marad. A jelenleg szintén abban az épületben található gyámhivatalt január 24- vel törzshivatalunk épületrészébe költözik át. Szakigazgatási szerveink a Járási Gyámhivatal, Állategészségügyi és Élelmiszer - ellenőrző Szakigazgatási szerv, a Munkaügyi kirendeltség, a Járási Népegészségügyi Intézet, a Járási Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatal, és a Járási Földhivatal. Már a felsorolásból is kitűnik, hogy egy órási hivatal kezdte meg a munkáját. Ha mindezt számokban kellene összefoglalni, akkor a törzshivatalban 117 ember dolgozik. A szakigazgatási szervek dolgozóival együtt 225 fő a létszám. A járási építésügyi és örökségvédelmi hivatalunk, amely új szervezetnek számít, szintén a Honvéd utcában kapott helyet a húsz fős dolgozói állományával. Az Okmányirodában jelentős a túlterheltség, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy naponta 500 üggyel találkoznak munkatársaink. Ez jelentős számnak számít, kollégáink itt is szépen helytállnak.

- A hivatalrendszert tekintve milyen kapcsolatban állnak egymással a járási hivatalok és járásokban található önkormányzatok?

- Ha szigorú hierarchiába kellene besorolni a kapcsolatrendszert, akkor azt kell mondani, hogy a települési önkormányzatok semmiképp sincsenek alárendelt helyzetben a járásokhoz viszonyítva. Az átalakításnál a cél pontosan az volt, hogy az állam a hatósági faladatoktól mentesítse az önkormányzatokat, olyan módon, hogy ezeket a hatásköröket a járásokhoz telepítse át. Az átalakulásnál célként jelölték meg azt is, hogy azon ügyek, feladatok tekintetében, amelyek az adott településen élők mindennapjait, komfortérzetét segítik, helyben szülessenek meg a döntések, megoldások. A szigorú értelembe vett állami, és hatósági ügyek megoldása pedig a járásokra vár. Valójában jelenleg átcsoportosítás történt s nem leépítés, hiszen a feladatokkal együtt a munkatársak is átkerültek járási szintre.

- Egy új és folyamatosan kiépülő új hivatalszervezet esetében a vezetőnek rengeteg energiát, figyelmet kell fordítania a munkájára. Hadd kérdezzem meg végezetül, honnan kap újabb és újabb feladataihoz erőt?

- Elsősorban a családomtól, a három gyermekemtől.

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >