Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap
AUTÓVAL KÜLFÖLDÖN Nyomtatás E-mail
Írta: Lontai Ildikó   
2012. június 20.

Image A nyár és a jó idő beköszöntével egyre többen indulnak belföldi kirándulásra vagy külföldi nyaralásra személygépjárművel. Ezek az utazások azonban számos veszélyt is rejthetnek magukban, ha nem készülünk fel körültekintően.

 

A magas benzinárak ellenére is - a gépkocsi jó kihasználtsága mellett - az autós nyaralások kevésbé terhelik meg a családi kasszát, mint a repülőutak, vagy más egyéb távolsági közlekedési formák. Az autós túrák mellett szól az is, hogy utazásunkat jóval rugalmasabb időbeosztás szerint alakíthatjuk, és több alkalommal, több állomáson is megszakíthatjuk.

Ugyanakkor fontos, hogy körültekintően felkészüljünk az utazásra, mert a külföldi, ismeretlen utakon számos nem várt helyzet állhat elő. Indulás előtt mindenképpen érdemes átnézetni a gépkocsit és különös figyelmet szentelni a gumiabroncsok, a futómű és a lámpák ellenőrzésének. Előbbiek kihatással vannak a vezethetőségre, illetve az autó fogyasztására is.

A nyári kánikulában veszélyes lehet a puha gumikeverékű téli abroncsok használata, így azok cserére szorulnak. Az utazásnál figyeljünk arra, hogy pótkerék és szerszámosláda mindig legyen nálunk egy esetleges defekt vagy lerobbanás esetére. - Az otthon könnyedén megoldható dolgok, egy idegen országban komoly problémaként jelenhetnek meg. Éppen ezért indulás előtt érdemes átnéznünk a következőket: pótkerék nyomása, egészségügyi doboz szavatossága, elakadás jelző háromszög.

Ellenőrizzük a folyadékszinteket, a klímaberendezést, a lámpákat és az ablaktörlő lapátokat, illetve nagyon fontos, hogy a fékek megfelelő működésére is figyeljünk. Ha hosszabb útra indulunk, érdemes szervizben átnézetni a gépkocsit – tanácsolja Jandó Zsolt, a Weltauto szakértője, a székesfehérvári Wolf Auto Kft. értékesítési igazgatója.

– Mindemellett nézzük át az autó papírjainak érvényességét, az utazás során pedig figyeljünk arra, hogy idegen szakaszon mindig legalább félig legyen az üzemanyagtank, mert soha nem tudhatjuk, hogy mikor érünk a következő benzinkúthoz.

-----Tervezzünk meg mindent pontosan!

Az autó felkészítése mellett ajánlott az útvonal pontos megtervezése, és annak is nézzünk utána, hogy mely útszakaszokon szükséges autópálya matricát vásárolni. Az utazás tervezésénél érdemes figyelembe venni a regionális klíma és útviszonyokat is, arra pedig szintén figyeljünk, hogy a kánikulában, ha sokat jár a motor, akkor könnyen túlmelegedhet, ami a hűtővíz felforrásához vezethet. Ennek megelőzése érdekében fontos időközönként megállni, nem beszélve arról, hogy a sofőrnek is szüksége van a pihenésre. Inkább lassabban, több pihenővel haladjunk, de érjünk oda biztonságosan a célállomásra.

– A tervezésénél érdemes alternatív utakat is megjelölnünk, arra az esetre, ha a GPS által javasolt útvonal sztrájk, baleset vagy útlezárás miatt mégsem járható. A navigációs berendezésen kívül jó, ha van nálunk térkép is. Ismeretlen utakon vezessünk az átlagosnál körültekintőbben, ha pedig hirtelen fékeznünk kell, akkor kormányozzuk az autót az útpadka felé. A sebességhatárokat minden esetben tartsunk be és figyeljünk az adott ország közlekedési szabályaira. Külföldi utazás esetén mindenképpen érdemes assistance biztosítást kötni, és a biztosító telefonszámát is készítsük elő – javasolja Jandó Zsolt.

-----Baleset esetén

A hazánkban megkötött felelősségbiztosítás az EU valamennyi tagállamában illetve Izlandon, Norvégiában és Svájcban is érvényes. A biztosítási okmányokat azonban feltétlenül vigyük magunkkal, és célszerű az autóban tartani néhány példányt az európai baleset-bejelentő lapból; ez a külföldön történő baleset esetén megkönnyíti a helyszíni nyilatkozattételt.

A nemzetközi forgalomban az úgynevezett „zöld kártya” bizonyítja, hogy a gépjármű vezetője rendelkezik a szükséges felelősségbiztosítással, ez azonban nem azonos a gépjárművek környezetvédelmi felülvizsgálatának igazolására szolgáló, azonos elnevezésű okmánnyal. A Casco szerzősédek külföldi töréskárokra vonatkozó passzusai biztosítónként változnak, ezért indulás előtt tekintsük át az általunk kötött Casco szerződés szabályzatát.

Tippek, tanácsok a használtató szakértőtől:

• Ne pakoljuk tele a gépkocsit, csak annyi felszerelést, bőröndöt vigyünk, amennyi feltétlenül szükséges. A túlpakolt autók többet fogyasztanak és lassabban tudunk velük közlekedni.

• Inkább használjunk tetőcsomagtartót, mintsem, hogy a hátsó ablak elé tornyozzuk a bőröndöket. A csomagok esetleges leborulása nemcsak veszélyes lehet a hátul ülő utasokra nézve, de a vezetőt is zavarhatja a szabad kilátásban.

• Bár fontos a kényelem az autóban, az utazás során mindvégig tartsuk bekapcsolva a biztonsági övet. A biztonsági öv használata minden uniós tagállamban, minden járművön kötelező.

• Figyeljünk arra is, hogy a hátsó üléseken és a jobb egyes ülésben helyet foglaló utasok ne tegyék fel a lábukat sem az ülésre sem a műszerfalra, mert ez már egy hirtelen fékezés esetén is komoly személyi sérülést okozhat.

• A kisgyermekek számára az EU szabályozás szerint kötelező a megfelelő gyermekülést biztosítani, a mobiltelefonok vezetés közbeni használta pedig minden tagállamban tilos.

• Az Uniós elvárásoknak eleget téve legyen elsősegélydoboz, láthatósági mellény, elakadásjelző háromszög, és égőkészlet a kocsinkban

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >