Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Belpolitika arrow Balesetveszélyt okozhat a szakszerű karbantartás hiánya
Balesetveszélyt okozhat a szakszerű karbantartás hiánya Nyomtatás E-mail
Írta: Lontai Ildikó   
2012. augusztus 23.

Image Használtautó vásárlás előtt több tényezőt is figyelembe kell venni, hiszen nem mindegy, hogy hol és milyen körülmények között végeztek javításokat az eladásra kínált gépkocsin. Az ellenőrizhetetlen szervizmúltú autókkal ugyanis igen jelentős kockázatot vállal a vásárló, mind anyagi, mind közlekedésbiztonsági szempontból.

 
A hazai autótulajdonosok egy része a garanciális időszak lejártával nem márkaszervizbe viszi autóját, annak ellenére, hogy az utángyártott alkatrészek beszerelése, a szakmai felkészültség- és a műszaki háttér hiánya komoly értékveszteséget okozhat. Az idősebb használtautók esetében éppen ezért nem túl gyakori a pontosan vezetett szervizkönyv megléte, így eladáskor a vevő számára sokszor ellenőrizhetetlenné válik, hogy milyen rendszerességgel, és mennyire szakszerűen volt karbantartva a gépkocsi.
 
Pedig a korábbi javításokat és a kilométeróra pontos állását is csak akkor tudjuk szakszervizben lekérdezni, ha az autót rendszeresen márkaszervizbe vitte korábbi tulajdonosa. A használtautó tulajdonosok egy része a márkaszervizek magas árait kifogásolja. Fontos azonban figyelembe venni, hogy az „ismerős ismerőse” által a garázsban végzett javítások hosszú távon sokkal költségesebbek lehetnek, mint amikor valóban a gyártói háttérrel támogatott szakértők nézik át és szervizelik a gépkocsit.
 
Még rosszabb, ha a tulajdonos minden felkészültség nélkül maga áll neki az autószerelésnek, remélve, hogy ezzel megspórolhatja a szervizköltséget. A vállalkozó kedvű tulajdonos a szükséges ismeretek nélkül akár komolyabb kárt is tehet az autóban, nem beszélve arról, hogy a szakszerűtlenül szervizelt gépjárművek baleset- és életveszélyessé válhatnak.
 
- A biztonságtechnikai berendezések cseréjét az idősebb autók esetében is márkaszervizben javasoljuk. A gyári fékbetétek, féktárcsák mindig jobb minőségűek az utángyártottnál és a használati idejük is magasabb. A szakszerűtlen javítások során jellemzően a típusismeret hiánya okozhat problémát, és ez már akár egy egyszerű izzócserénél előjöhet. Bizonyos típusokon az égőcseréhez ki kell szerelni a lámpát, ami gyári technológiával 2-3 perc, ha azonban nem így csinálják, és ferdén kerül bele az izzó, az elronthatja a lámpa világításképét – mondja Jandó Zsolt, a Weltauto szakértője, a székesfehérvári Wolf Auto Kft. értékesítési igazgatója. - Gyakori még a fordítva felrakott ablaktörlő, és a fagyálló tartályba öntött ablakmosó folyadék is, ám ezek csak kisebb, bosszantó problémák. Az viszont már nagyobb gond, ha az olajszűrő cserénél „takarékosságból” nem cserélik ki a gyári technológiában kötelező tömítőgyűrűt is.
 
Miután a régi gyűrű szinte biztosan nem tömít megfelelően, így egy-kétezer kilométer után már olajfogyás jelentkezik. Belegondolni is rossz, hogy egy visszajelző hiba esetén milyen problémákat okozhat az eltűnő kenőolaj. Ráadásul az olajfolyás panasszal visszavitt autót sok helyen úgy javítják, hogy erősebbe ráhúzzák az olajszűrőt, ami nyilván nem tesz jót a menetnek.
 
Fontos tehát átgondolni, hogy az elsőre olcsóbbnak hangzó megoldás hosszú távon valóban megéri-e, valamint a közlekedésbiztonsági és értéktartási szempontokat is figyelembe kell venni. Amikor szervizbe visszük a gépjárművet érdemes rákérdezni, hogy a szerviz honnan szerzi be az alkatrészeket, és vállal-e garanciát a javításra illetve az alkatrészekre. A javításokról mindig kérjünk tételes számlát, hiszen a garanciát is ennek felmutatásával tudjuk érvényesíteni, valamint az autó eladásakor is ezzel tudjuk igazolni az elvégzett javítást. Ráadásul a rendesen vezetett szervizkönyvvel, leinformálható szervizmúlttal rendelkező gépkocsit később gyorsabban, és kedvezőbb áron tudjuk eladni.
 
- Amennyiben márkaszervizbe visszük a gépjárművet, az autóba beépített alkatrészek minősége számon kérhető, az elvégzett munka számlával igazolt és garanciális, ami igen fontos szempont, hiszen egy esetleges meghibásodás esetén a garanciaidőn belül a szerviz maga, de akár az azonos márkahálózatba tartozó másik szerviz is elvégzi a szükséges javításokat. Továbbá a márkaszervizekben olyan előnyökhöz is juthatunk, mint a minőségjavító intézkedések-, gyári visszahívási akciók-, szoftverfrissítések térítésmentés elvégzése, vagy a kiegészítő szolgáltatások, mint pl. az ingyenes segélyszolgálat. – teszi hozzá Jandó Zsolt, a Weltauto szakértője. – Az országos értékesítői hálózattal rendelkező használtautó kereskedéseknek pedig van olyan szervizprogramja is, amely kifejezetten az idősebb autók tulajdonosai számára kínál eredeti alkatrészeket jutányos áron. Így az ő számukra anyagilag sem annyira megterhelő a szakszerviz, mint ahogy a tulajdonos azt először gondolja.
Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >