Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Kultúra arrow Koldus és Királyfi a Talentum Református Általános Iskolában
Koldus és Királyfi a Talentum Református Általános Iskolában Nyomtatás E-mail
Írta: Szűcs Gábor   
2014. május 12.

Image Mark Twain halhatatlan remekének, a Koldus és Királyfi történetének két főszereplője Tom és Edward gondolt egyet és ellátogatott Székesfehérvárra, a Talentum Református Általános Iskolába egy tanórára. Komolyra fordítva szót, a Vörösmarty Színházban legutóbb színpadra vitt és nagy sikerrel bemutatott zenés darab főszereplője Börcsök Olivér és Lehotai Miksa rendhagyó közönségtalálkozón vett részt egyházi intézményben és osztotta meg élményeit az ifjú közönséggel lelkes érdeklődést kiváltva a diákok körében.

 

A színházbarátok számára meghirdetett közönség találkozók rendszerint nagy népszerűségnek örvendenek, az ilyen programokat általában jelentős érdeklődés követi a teátrum falain belül. Egy-egy kulturális jellegű találkozó, fórum még jelentősebb üzenetet hordoz akkor, ha szervezők arra is odafigyelnek, hogy programjukkal kilépjenek a színház falain kívülre.

Amint ez történt nem régiben, amikor a székesfehérvári Talentum Református Általános Iskolában láthatták vendégül Mark Twain „Koldus és királyfi” című regénye színpadi változatának két főhősét. Szurdi Miklós rendezésében a Vörösmarty Színházban nagy sikerrel bemutatott rendkívül cselekményes musical ifjú főszereplői, Börcsök Olivér és Lehotai Miksa (a történetben Edward, az angol trónörökös és Tom Canty megformálói) a negyedik osztályos tanulókhoz voltak hivatalosak „közönségtalálkozóra”.

- Márciusban az egyik vasárnapon láttam a színházban a „Koldus és királyfi” című előadást, amely annyira megtetszett, hogy a következő héten már a negyedikes diákjaimmal közösen néztük meg. Hamarosan utána néztem a két főszereplőnek a Facebookon, kíváncsi voltam rájuk, hol tanulnak, mi az érdeklődési körük? Elsőként Olivérrel sikerült üzenetet váltanom a darab kapcsán – mindezeket már Illés Anna, a székesfehérvári református általános iskola tanárnője meséli el kérdésemre.

Az internetes levélváltások során már szóba került, hogy a két fiút meghívnák az osztályba egy kis beszélgetésre, ismerkedésre. A kérdésemre, hogy a fiúk miként reagáltak az iskolai meghívásra, Illés Anna elmondja, hogy számára úgy tűnt osztályközösségből korábban még nem kaptak ilyen jellegű felkérést, és az is érezhető volt, hogy a tizenöt éves Börcsök Olivér és a nála egy esztendővel idősebb Lehotai Miksa számára újnak számítanak ezek a tapasztalatok.

- Az is bizonyos, hogy a megkeresés jól esett a számukra, kedvesnek érzeték és legalább akkora izgatottsággal várták a találkozót, mint maguk a tanulók, így rövid időn belül igent mondtak a felkérésre – teszi hozzá nevetve a tanárnő.

A megszervezést, pontosabban a találkozó kivitelezését némiképpen bonyolította, hogy miközben Börcsök Olivér a megyeszékhelyen a Vasvári Pár Gimnázium tanulójaként úgymond „helyben” meg tudta oldani a részvételét, Lehotai Miksának ez nehezebben ment, hiszen neki Zalaegerszegről kellett megoldania ugyan ezt. A bő egy hónapos előkészületeket követően április 25-én valósult meg a találkozó. A gyermekek szó szerint az „ajtóban lógtak”, csillogó szemekkel és nagy érdeklődéssel vártak a vendégekre, akiket kolléganője, Sáriné Rádi Zsuzsanna kísért az osztályterembe.

A találkozó kezdetén igyekeztek a hangulatot oldani, éppen ezért a fiatalembereket elsőként arra kérték meg, meséljenek magukról, és hogy miként kerületek bele a darabba, hogyan emlékeznek vissza a szereplőválogatásra? A gyermekek részéről érezni lehetett egy kis bátortalanságot, de a lámpaláz elmúltával hamarosan szinte özönvízszerűen záporoztak a kérdések a színészpalánták felé.

- Tudni kell, hogy Mark Twain műve komoly műfajt képvisel éppen ezért nehéz regénynek számít - mondja. A darab a negyedik osztályosainak, azaz a 9-10 éves korú diákjainak igen csak elnyerte a tetszését. Teljes mértékben átérezték a mű lényegét, üzenetét, mondanivalóját. A pedagógusnak arról is van tudomása, hogy egyik diákját annyira lenyűgözte a színházi produkció, hogy később otthon a szüleivel is neki láttak olvasni a regényt, így a színdarab az olvasóvá nevelés folyamatához is hozzásegített.

Felelevenítette, hogy a tanulók elsősorban kulisszatitkokról kérdezték Olivért és Miksát, vagyis, hogy mennyi idős koruk óta énekelnek, ki fedezte fel a tehetségüket, hogyan képesek összeegyeztetni a tanulmányaikat a próbákkal? Kíváncsiak voltak a nebulók arra is, hogyan épül fel egy-egy színházi próba, s melyek számítanak az első lépéseknek? Az egyik fiú számára például az éneklés tűnt könnyebbnek, hiszen már évek óta gyakorolja, a másikuk számára pedig az irodalom, a szövegtanulás és a szerepjátszás számított egyszerűbb feladatnak – folytatja a tanárnő.

Olivér számára még az első komolyabb színházi fellépésnek számított ez a darab. Miksa korábban, két éve, a Nyilas Misi szerepében lépett a közönség elé a „Légy jó mindhalálig” című színházi bemutatón Zalaegerszegen. És, hogy milyen volt a szereplők benyomása, tapasztalata első közönségtalálkozójuk nyomán? Miksa olyan titkokat is elárult, hogy például a próbák során miért tört össze az egyik díszlet eleme, és azt is elmesélték, hogyan sminkelték ki őket.

A technikai műveletre azért volt szükség, mert a történet szerint ők ikrek, de mivel a valóságban nem azok (s kicsit sem hasonlítanak egymásra), szükséges volt, hogy az egyik szakember mesterségesen „közös vonásokat” alakítson ki a fiatalok arcán.

Amikor ennél a témánál jártak, a srácok már kaptak is a mobiltelefonjuk után, hogy „ez meg is van képen, megmutathatjuk?” - s a készülékük fotógalériáját a diákok örömmel át is böngészték. A „talentumos” tanulók kérdéseik nagy részében azt tudakolták, hogy bizonyos jelenetek hogyan készültek?

Így például választ vártak arra, hogy Hendon, Edward herceg védelmezőjének megostorozási jelenete hogyan zajlott valóságban a színpadon, vagy a Buckingham palotában, az étkezési jelenetben Miksa valódi csirkehúst fogyasztott-e? A fiúk beszéltek arról is, hogy a darabban számos jól ismert és országszerte nagy népszerűségnek örvendő „profi” színművész szerepelt.

Tőlük is kaptak jó tanácsokat, amelyet az ifjak nagyra értékeltek, így nem csupán a rendezői utasításokat hajtották végre. A tanárnő úgy véli, a fiatal, esetünkben tinédzser közönség számára teljes egészében befogadható, követhető darabról van szó, amelyet zenei betétekkel, hatásos tánckoreográfiával, humoros jelenetekkel, poénokkal színesítettek. Mindezzel Szurdi Miklós rendezőnek kétségtelenül sikerült a gyermekek szívéhez- lelkéhez közel vinni a történet üzenetét, gondolatvilágát.

- Osztályunk nagyon szereti a zenét, számos tanulónk muzikális, többen járnak zeneiskolába, és játszanak hangszereken is. Őket egyértelműen „megfogták” a felcsendülő dalbetétek. A találkozó végén Olivért és Miksát arra is sikerült „rábírni”, hogy a darab fináléjában felcsendülő dalbetétet az osztályteremben is hajlandóak legyenek elénekelni.

- A találkozó hatalmas élményt jelentett számomra is. Úgy gondolom, a jövőben is érdemes lesz ehhez hasonló programot szervezni – meséli a tanárnő, hozzátéve, hogy tény: sok időt, energiát felemészt, számos egyeztetést igényel, izgalommal jár mindkét fél részéről a megvalósítás, de ugyanakkor feledhetetlen meglepetéseket is rejt valamennyi résztvevő számára.

Az iskolai vendégek nem távoztak üres kézzel. A negyedikesek saját készítésű ajándékait vihették el magukkal: két papírlapra színes koronát és lyukas cipőket ragasztottak – amellyel a koldust és a királyfit kívánták jelképezni. A gyermekek üzeneteiket fogalmazták rá néhány rövid mondatban, és rajzocskákkal is díszítették.

Illés Anna azzal zárta a beszélgetést, bizonyos benne, hogy a jövőben a színház, mint kulturális program nem fog kimaradni az életükből.

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >