Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Belpolitika arrow A helyi demokrácia helyzete Székesfehérváron
A helyi demokrácia helyzete Székesfehérváron Nyomtatás E-mail
Írta: Simon Rita   
2014. október 28.

Image

Ciklusról ciklusra folyamatosan javul a lakossági elégedettség, az önkormányzati problémaismeret és a döntéshozói igénymegfelelés Székesfehérváron. Ez derül ki az Echo Nonprofit Network „Helyi Demokrácia Audit” című programjának kutatásából, melyet az Echo Szociológiai Kutatóintézet készített.

 

 

2014-ben kilencedik alkalommal vizsgálta a Kutatóintézet a lakossági véleményeket hat dimenzióban, ezek a lakossági elégedettség, a döntéshozói problémaismeret, az igénymegfelelés, az átláthatóság, a beleszólás, a részvétel és a helyi sajtó függetlensége. A részleteket sajtótájékoztató keretében ismertette Róth Péter, Székesfehérvár Megyei Jogú Város alpolgármestere és Domokos Tamás, az Echo Nonprofit Network stratégiai igazgatója. 

Az Echo Nonprofit Network „Helyi Demokrácia Audit” című programjának keretében rendszeres társadalomtudományi kutatással vizsgálja Székesfehérváron a helyi demokrácia helyzetét. A helyi demokratikus deficit alakulásán túl vizsgálják a lakosok önkormányzattal, az önkormányzati munkával, döntésekkel való elégedettségét is. A mostani kutatás a 2014. október 13-20. között megrendezett Európai Helyi Demokrácia Hete programsorozat keretében készült. A kutatóintézet kérdezőbiztosai 300 véletlenszerűen kiválasztott székesfehérvári, 18 év feletti lakossal készítettek telefonos interjút. 
Összefoglalva a kutatás eredményeit megállapítható, hogy 2010-hez képest 2014-re érezhetően javult a döntéshozói problémaismeret indexe, az igénymegfelelés, a döntéshozatal átláthatósága, a beleszólás lehetősége, de javult a lakossági elégedettség és erősödött a helyi sajtó vélt függetlensége.

A tavalyi évhez képest 2014-re jelentősen nőtt a lakossági elégedettség, a döntéshozói problémaismeret, az igénymegfelelés és a sajtó függetlensége, ellenben az átláthatóság és a részvétel szubjektív mutatója romlott.

A „Helyi Demokrácia Audit” összesítő indexei közül három esetében már az ötödik ciklus adatait tudják összesíteni, érdemes ezeket is áttekinteni, azért is, mert az évenkénti adatsorok mutathatnak hirtelen kiugró adatokat, de a négyéves átlagok már ezeket elfedve a trendeket jelzik. Ezek alapján mind a lakossági elégedettség, mind az döntéshozói problémaismeret, mind pedig az igénymegfelelés ciklusról ciklusra folyamatosan javul Székesfehérváron.

audit01.jpg

 




audit02.jpg




„Most van itt az ideje annak, hogy azt tekintsük elsősorban, miben állunk kevésbé jól. Túl vagyunk egy választási éven, és indul egy újabb ciklus. A város vezetőinek arra kell törekedniük, hogy az embereket minél inkább bevonják a döntések előkészítésbe és a döntéshozatalba. Fontos, hogy a demokráciát minél inkább közel vigyük a polgárokhoz, hiszen a Városházán a városról és az itt élő emberekről döntenek.” – fogalmazott a felmérés kapcsán Róth Péteralpolgármester. Mint mondta, az előző ciklusban új technikákat alkalmaztak a lakosság igényeinek, véleményének felmérésére, ilyen volt például Székesfehérvár polgármesterének online fogadóórája, amely iránt több ezren érdeklődtek. Hasonlóan új módszereket kell alkalmazni a következő öt évben, hogy elérjék azokat a polgárokat is, akik nem járnak lakossági fórumokra, nem vesznek részt képviselői fogadóórákon és a közmeghallgatásokon, nem jönnek el a Közgyűlés üléseire, de mégis van véleményük és igénylik, hogy saját szempontjaik érvényesüljenek a döntések előkészítésében és meghozatalában. 

A fent megfogalmazottakat az alábbi felmérési adatok támasztják alá:


audit03.jpg



audit04.jpg



audit05.jpg

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >