Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap
A sakk a jövő oktatási eszköze Nyomtatás E-mail
Írta: Havasi Timea   
2015. február 26.
Fejér megyében elsőként a Székesfehérvári István Király Általános Iskolában indították el a Sakkpalota képességfejlesztő oktatási programot, melyet ma nyílt tanítási óra keretében ismertek meg a szülők az intézményben. A Polgár Judit nemzetközi sakk nagymester által kidolgozott, egyedülálló módszer fejleszti a kisiskolások képességeit, logikus és kreatív gondolkodását, és előmozdítja a különböző tantárgyak elsajátítását. A tervek szerint a palotavárosi iskolában felmenő rendszerben fogják alkalmazni a programot a következő években.

 

 

A sakk a történelem egyik legősibb játéka, egyben a jövő oktatási eszköze. Ezen mottó jegyében dolgozta ki a „Sakkpalota” című képességfejlesztő programját Polgár Judit nemzetközi sakk nagymester. A módszer lényege, hogy a sakk alapszabályait és eszközrendszerét használva logikus és kreatív gondolkodásra, problémamegoldásra nevel, és ezer szállal kötődik a többi tantárgy ismeretanyagához is.

A Székesfehérvári István Király Általános Iskolában évek óta működik sakkszakkör. Erre építve Fejér megyében elsőként ebben az intézményben, az első évfolyamon indították el a Sakkpalota programot, melyet ma délelőtt nyílt tanítási óra keretében mutattak be a szülőknekKiss Diána és Radóczné Földi Éva tanítók vezetésével. Krählingné Kovács Tünde, az intézmény igazgatója hangsúlyozta: a sakk elsajátítása nem cél, hanem eszköz. Segítségével nem sakkversenyzőket nevelnek, hanem általános képességfejlesztés zajlik, pótolva a digitális korban fellépő gondolkodásfejlődési hiányosságokat. A módszer játékos keretek között fejleszti a memóriát, a stratégiai készséget, a síkbeli és térbeli tájékozódást, a szókincset, a matematikai gondolkodást. A tanórák környezetét a Sakkpalota adja, a figurák a mesékből kelnek életre, a gyerekek pedig megszokják, hogy tervszerűen, előre gondolkodjanak, és azt is, hogy minden döntésüknek, lépésüknek következménye lesz. Az is nagyon fontos szempont, hogy a tanulók roppantul élvezik a módszert, örömmel vesznek részt az órákon, hiszen ők maguk is sakkfigurákká válnak. A Székesfehérvári István Király Általános Iskola célja, hogy a térségben a program referencia intézményeként működjön.

A nyílt tanítási órát figyelemmel kísérte Brájer Éva alpolgármester,Mészáros Attila alpolgármester, Viza Attila önkormányzati képviselő ésMaurer Ferenc, a Polgár Judit Sakk Alapítvány oktatási projektvezetője.

„A Polgár Judit nevével fémjelzett módszer egyszerűn zseniális. Játékos módon úgy szerzik meg ismereteiket  a gyerekek, hogy észre sem veszik, hogy tanulnak. Ezt ők maguk  fogalmazzák meg. Számomra is érdekes felismerés volt, hogy ez a módszer nem konkrétan a sakk játékáról szól, hanem a sakkon keresztül a matematika és a nyelvi készségek elsajátításáról. Ebbe az intézménybe hátrányos helyzetű kisgyermekek is járnak, így a Sakkpalota programnak esélyegyenlőségi szempontból is nagy szerepe van. Azt kívánom, hogy itt Fehérváron minél több iskola minél több osztálya alkalmazhassa a módszert a jövőben.” – hangsúlyozta Brájer Éva oktatási ügyekért is felelős alpolgármester.

„Az István Király Általános Iskola három pedagógusának módszertani továbbképzését Székesfehérvár Önkormányzata támogatta a Sakkpalota program kapcsán. Rendkívül fontos, hogy a gyerekek kreatív módon tanuljanak, és a különböző tantárgyakban fejlesszék képességeiket. Örömmel fogadtuk az iskola megkeresését, és igyekszünk minden eszközzel támogatni a programot a jövőben.”
 – mondta Mészáros Attila alpolgármester.

A tervek szerint a Sakkpalota programot felmenő rendszerben fogják alkalmazni az István Király Általános Iskolában. A módszerről további információk olvashatóak a http://www.istvaniskola.hu/ weboldalon. 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >