Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap
Évadnyitót tartottak a teátrumban Nyomtatás E-mail
Írta: Fraller Ildikó, Kész Mónika   
2015. augusztus 25.

Image

A nyári időszak programjainak lezárultával immár az elkövetkező hónapokról esett szó a Vörösmarty Színházban. A társulati ülésen Székesfehérvár polgármestere két színművészt is díjazott: a Pro Theatro Civitatis Albae Regalis díjat Varga Mária kapta, míg a 15. fehérvári évadát kezdő Keller János Polgármesteri elismerő emlékérmet vehetett át. A színház igazgatója bemutatta az új tagokat, valamint ismertette a 2015/2016-os évad terveit.

 

Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlése Pro Theatro Civitatis Albae Regalis-díjat adományozott Varga Máriának, a Vörösmarty Színház társulati tagjának. A rangos elismerést dr. Cser-Palkovics András polgármester adta át a teátrumban ma délelőtt megtartott évadnyitó társulati ülésen, ahol megköszönte a színésznő bizalmát és szakmai tekintélyét, amivel itt van velünk. Mint az Varga Mária méltatása során is elhangzott, immár a harmadik évadot kezdi Székesfehérváron. A Jászai Mari-díjas színművész Szikora János hívására a 2013-as őszi évadkezdéskor szerződött a fehérvári színházhoz. A hivatását szerető ezerarcú színésznő játékának sokszínűségét már számos darabban megtapasztalhatta a székesfehérvári közönség. Emlékezetes alakítása volt a Furcsa pár női változatában, de a Pillangóban is. Drámai mélységeit a most induló évadban többek között A félkegyelműben és a Vérnászban tapasztalhatja meg a közönség.                 

 


 

A színművésznő meglepődve és meghatódva, könnyes szemmel vette át a rangos elismerést a polgármestertől, majd elmondta, mennyire szereti ezt a várost és a közönséget, akiknek bizalmát köszönte.

A résztvevők meglepetésére a délelőtt folyamán Székesfehérvár polgármestere egy másik elismerést is átadott. Keller János - aki szeptemberben kezdi 15. évadát a Vörösmarty Színházban - Polgármesteri elismerő emlékérmét vehetett át. A díjátadón dr. Cser-Palkovics András kiemelte, hogy az idén 20. születésnapját ünneplő színházhoz hozzátartoznak azok a személyiségek, akik rengeteget tettek a színházért és a város közösségének hangulatáért.

 


 

Az elismerésben részesült színész azon túl, hogy rengeteg darabban játszott, s hitelesen alakított mind drámai, mind komikus szerepeket, a város számos rendezvényének is aktív résztvevője volt az elmúlt években, így többek között a Fehérvári Versünnep versenyzőit mentorként segítette.   

Dr. Szikora János színházigazgató az új színházi évaddal kapcsolatos ismertetőjében arra hívta fel a figyelmet, mekkora jelentősége van egy színházban egy társulatnak, ahol az életkorok gazdagsága s a generációk sokszínűsége kell, hogy megmutatkozzon. Mint elmondta, a Vörösmarty Színház huszadik évadát kezdi meg, s mint születésnapi ajándékokat mutatta be azon fiatalokat a társulatnak, akik szeptembertől a Kaposvári Egyetem Színházi Intézetének hallgatóiként a fehérvári teátrumban fogják elsajátítani a színészmesterség fortélyait gyakorlati idejük alatt.  

Bemutatásra került három új társulati tag is, akik egyike sem ismeretlen a fehérvári színházszerető közönség előtt. Tóth Ildikó, Kerkay Rita és Nagy Péter is játszott már több szerepben itt Székesfehérváron, mint vendégszínész. Az idei évadtól azonban már állandó tagként köszönthetjük őket.

 


 

„Élet egy színházban akkor van, ha egy társulat, ami egy valóságos élőlény, azt élővé teszi. Fehérváron van egy közeg, ami igényli, vágyja a színházkultúrát, és nem is akármilyen fokon. Hogy a 20. évad méltó lesz-e arra az ambícióra, hogy működjön színház ebben a városban továbbra is olyan szinten, ahogy azt a színházalapító elődök megálmodták, azon múlik, hogy találkozik-e az összeállított repertoár a nézők kíváncsiságával, vágyával és szeretetével.” – kezdte az új évad darabjainak bemutatását dr. Szikora János. Az igazgató kiemelte, hogy reményei szerint a színházcsinálók odaadása eléri majd, hogy a jubileumi évad darabjaival kapcsolatban a közönségben az az érzés fog megszületni: a Vörösmarty Színházat és a társulatot valóban érdemes volt felépíteni, létrehozni és érdemes támogatni.

Az évad első hete egy intenzív felújító héttel indul, amikor azokat a darabokat eleveníti fel a társulat, amelyek műsoron maradnak. A nagyszínpad bemutatói közül a közönség megnézheti A padlás, a 3:1 a szerelem javára, a Hamlet, az Amadeus, a Vérnász és a Pillangó című előadásokat, a Kozák András Stúdióban játsszák még  A félkegyelműt, a Mesterkurzust és A fösvényt, a Pelikán Kamaraszínházban pedig az Edith és Marlenét.

 


 

Ahogy a színházigazgató elmondta, az intenzív felújító hetet egy még intenzívebb időszak követi. A bemutatók sora a nagyszínpadonZerkovitz Béla és Szilágyi László: Csókos asszony című operettjével kezdődik Hargitai Iván rendezésében. Örökzöld slágereit a mai napig dúdolják az operettkedvelők: Éjjel az omnibusz tetején, Mi muzsikus lelkek, Asszony, asszony, csókos asszony – a dalok mellett rengeteg táncot és nevetést ígér a produkció.

Ezt követően Cserhalmi György rendezésében kerül színpadraReginald Rose bűnügyi klasszikusa, a Tizenkét dühös ember,amelynek az előbemutatójára már sor került május végén egy zártkörű előadás formájában. A kérdés: valóban megölte-e az apját a fiatalkorú gyanúsított, ezzel kezdődik az idegek játéka, így lesz az esküdtekből „tizenkét dühös ember”. A középpontban álló gyilkosság kapcsán a bűnügyi játék a félelmekről, előítéletekről és gyengeségekről szól – a darab műsorra tűzésének aktualitása a tolerancia, az elfogadás és a másság okozta társadalmi konfliktusok jelenléte, amelyekről a döntéshelyzetben lévő esküdtszék sorsformáló mechanizmusai adnak képet. Az aktualitáson túl kiváló lehetőség egy olyan társulat számára, amely mind a 12 szálon kiválóan játszik, foglalta össze dr. Szikora János a választással kapcsolatban.

A műsorra tűzés okaként hasonló jellemzőket hordoz Augusztus Oklahomában, amely az emberi erőkről, pozitív és negatív tendenciákról is beszél, amelyek a társadalom működésében megjelennek. Fanyar humor és megrendítő drámaiság egyszerre jellemziTracy Letts családregényét. A titkolt szenvedélyeket, betegséget és bűnöket hordozó Weston család történetét dr. Szikora János, a Vörösmarty Színház igazgatója rendezi.

 


 

Francis Veber: Balfácánt vacsorára! című bohózatát Tasnádi Csaba viszi színpadra. A félreértésekben és összekuszálódott szálakban bővelkedő történet főszereplője a milliomos könyvkiadó, Pierre: derékzsába kínozza, a felesége besokallt, a szeretője egy spiritualista, jön az adóellenőr és a színen feltűnik egy világraszóló félnótás is. A premier karácsony előtt várható, de a nagyközönség már láthatta a darabot a nyári színházi előadások kapcsán a Pelikánudvarban, a szabadtéri előadás sikeréből kiindulva igazi csemegének ígérkezik az előadás.

Ebben az évadban is folytatódik a Shakespeare-ciklus a Lear király és a Hamlet után: cselekményekben gazdag dráma, árnyalt jellemrajz, ez lesz A velencei kalmár a nagyszínpadon. A szenvedélytörténet rendezője Bagó Bertalan. A reneszánsz korabeli történet kínálta kérdések és problémák időtállóak: törvények, nők és pénz, mindezek körül forog A velencei kalmár cselekménye.

McMurphy története egy elmegyógyintézet falai között játszódik, Ken Kesey – Dale Wassermann: Kakukkfészek című drámai komédiáját Horváth Csaba rendezi. Akik látták a Pillangót és a Vérnászt, tudják, hogy egy valóban különleges színháznyelvi produkció várható, amelyben a mozgásszínház különleges módon ötvöződik a zenével és a drámai elemekkel. A főszereplő azért kerül az elmegyógyintézetbe, mert belekeveredett néhány verekedésbe a börtönben; a könnyed, szállodai körülményeket kínáló idő eltöltésébe azonban a Főnéni is beleszól.

Zenés meseutazáson vehetnek részt, akik megnézik majd a Gombóc Artúr, a nagy utazó című darabot, amit a Játékszín és a Vörösmarty Színház közösen mutatnak be.  Csukás István – Szitha Miklósmesejátékát Zsurzs Kati rendezi. Gombóc Artúrt, a főszereplőt mindenki ismeri: a dagadt madár a világon mindennél jobban szereti a csokoládét, a kereket, a lyukasat, a szögleteset, a hosszúkást, a laposat… A népszerű mesét Csukás István dolgozta át, a látványvilág pedig Sajdik Ferenc nevéhez kapcsolható. 

Mozdulatlan legendák a címe az Alba Regia Táncegyüttes előadásának, amelyben megszólalnak, megmozdulnak Székesfehérvár ikonikus szobrai: a tánc- és mozgásművészet a társművészetekkel, a képzőművészettel, az irodalommal és a zenével összefonódva izgalmas időutazásra invitálja a nézőket. A darab koreográfusai: Horváth Csaba, Gőbölös Gábor, Kulcsár Imre, Majoros Andor, Majoros Róbert és Molnár Gábor; zene: Szirtes Edina Mókus és Cserta Balázs.

A budapesti Operettszínház és a Vörösmarty Színház közös előadása lesz Kocsák Tibor-Somogyi Szilárd-Miklós Tibor: Abigél című musical-je Somogyi Szilárd rendezésében. A Szabó Magda regényéből és a tévéfilmből is ismert csodálatos, drámai fordulatokban bővelkedő történet Gináról, a tizenéves gimnazista lányról szól, aki a második világháború idején Pestről egy vidéki református internátusba kerül.

A Kozák András Stúdió a következő előadásokat kínálja a 2015/2016-os évadban:

Vlagyimir Presznyakov – Oleg Presznyakov Terrorizmus című stúdiódarabját Bagó Bertalan rendezi: a kísérletező színház egyik különleges játékát ígéri a bemutató, hiszen mivel nem koncentrálódik egy helyszínre, a nézők folyamatosan vándorolnak majd az előadás közben.  A Terrorizmus fekete komédia a bennünk és hétköznapjainkban megjelenő agresszióról, egyszerre megnevettetőek és elgondolkodtatóak az élethelyzetek, amelyeket a szereplők kifordítanak, parodizálnak, de közben véresen komolyan vesznek – ígérik az alkotók.

A kortárs leltár műfaji megjelölést kapta Pintér Béla: Szutyok című műve, amit Hargitai Iván rendez. A jelenkori magyar társadalom egyik legégetőbb problémáját veszi célba a maró irónia és a pofátlan nevettetés eszközeivel az előítéletről, a mindennapi rasszizmusról és a társadalmi érzékenységgel való visszaélésről szóló mű.

A Pelikán Kamaraszínházban a következő előadások várhatóak az idei évadban:

Yasmina Reza Művészet című lélekrajzos komédiáját Szabó K. István rendezi, aki a nagyváradi színházból érkezett vendégrendezője lesz a Vörösmarty Színháznak idén. A szellemes és érzékeny darabban egy festmény „robbantja ki” a feszültséget három férfi között. Látszólag a kortárs művészetről beszélnek, ám valójában komoly és mély kérdések vetődnek fel barátságról, emberi kapcsolatokról, kommunikációs nehézségekről – az igényes és könnyed szórakoztatás jegyében.

Kovács Géza rendezésében kerül színpadra a Pulcinella kertészkedikcímű vásári kesztyűsbáb-játék a Ziránó Színház előadásában. Pulcinella legjobban enni, inni és aludni szeret, ezért gyakran pórul jár. Felesége, a bűbájos Rosetta folyton veszekszik vele, és legédesebb álmában egy ravasz és mindenre elszánt nyúl megdézsmálja a kertjüket. A fergeteges humorú bábjátékot élő reneszánsz muzsika kíséri.

Mosonyi Aliz: Szekrénymesék című zenés bábjátéka egy szekrényben játszódik, szintén a Ziránó Színház mutatja be, a dramaturg-rendező: Khaled-Abdo Szaida. Az előadás egy szekrényvilág lakóit kelti életre bábos, zenés és prózai eszközökkel.

Már folynak a János vitéz próbái a nagysikerű Bojtárból tündérkirálycímű beavatószínházi program folytatásaként. Petőfi Sándor talán legismertebb műve a Vörösmarty Színházban színészek és fehérvári fiatalok előadásában kerül színpadra Matuz János rendezésében és Kelemen István közreműködésével. A kalandos képek, képtelenségek, zenével műfaji megjelölésű színdarab a szerelemről, elválásról, vándorlásról és hazatérésről szól, égi és földi kalandokkal, nagy csatákkal a valóság és a képzelet határán.

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >