Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Belpolitika arrow A repülés 100 esztendeje Székesfehérváron
A repülés 100 esztendeje Székesfehérváron Nyomtatás E-mail
Írta: Tihanyi Tamás, Kész Mónika   
2016. március 03.
ImageRepülésismereti verseny, repüléstörténeti konferencia, kiállítás, kiadványok, filmek – ezek szerepelnek a székesfehérvári repülés százéves jubileumi emlékévének programjai között.

 

Székesfehérvár nem csak a királyok városa: a repülésé is. A történet száz éve kezdődött, akkor, amikor a polgármesternél 1916. augusztus 2-án a hadügyi kormányzat két megbízottja jelent meg, s közölték, a város határában egy léghajós alakulat telepítéséhez szükséges létesítmények építésébe fognak. A sóstói katonai bázis születésétől napjainkig több korszakot különböztethetünk meg. A katonai légi bázisok kialakítását 1916 és 1945 között, illetve a második világháborús harcokat, a világégés utáni éveket nagyjából a rendszerváltásig, majd napjaink sport- és polgári repülését.

 


 

A 2016-os emlékév eseményeinek szervezői – a Székesfehérvári Repüléstörténeti Alapítvány, Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata és az Albatrosz Repülő Egyesület – nem feledve a város patinás repülős hagyományait, e 100 évnek kívánnak méltó emléket állítani és egyben felejthetetlen élményekkel készülnek gazdagítani mindazokat, akik részt kívánnak venni a földi és légi, kulturális, tudományos, ismeretterjesztő, valamint sport programokban.
A 2016-os esztendő elején megalakult az emlékév szervezőbizottsága, megtörténtek az első megbeszélések, s mára körvonalazódott a tervezett program.

Erről tartottak sajtótájékoztatót, ahol Róth Péter alpolgármester üdvözölte a repülés jubileumi évét. Mint elmondta, Székesfehérvár egy büszke történelmi város, ami lassan 1050 éves lesz.
S ennek az évezrednek az utolsó évszázadában – még ha nem is volt a legszebb a magyar történelemben – bőven találhatunk értéket és közösséget formáló erőt. Majd elmondta, a városvezetés elkötelezett abban, hogy ezt a repülési hagyományt továbbvigye, s ez a megújult Börgöndi Repülőtéren minden fehérvári hasznára váljon.

Viza Attila tanácsnok, a munkacsoport vezetőjeként arról tájékoztatta a megjelenteket, hogy amikor öt évvel ezelőtt a 95. születésnapját ünnepelték a székesfehérvári repüléstörténetnek, és létrehozták a repüléstörténeti múzeumot, akkor tudták, hogy a 26 éves egyesület, illetve egy fiatal alapítvány számára nem kis feladat, ugyanakkor annál lélekemelőbb lesz a százéves jubileumi év megszervezése, melynek során emlékeztethetik a város és az ország lakosságát arra, ami néhány könyvben így lett megfogalmazva: 1916 – Székesfehérvár a repülés fővárosa.
Majd hozzátette, az országban kevés olyan hely van, ahol a mai napig is utódai és zászlóvivői vannak a repülésnek. Kiemelte, hogy az idei évi programokat koordináló munkacsoport tagjai a Székesfehérvári Repülésért Alapítvány és  az Albatrosz Repülő Egyesület mellett olyan neves kutatók is, akik garanciát jelentenek arra, hogy hitelesen és történelmi hűséggel el tudják mondani azt, hogy Székesfehérvár az elmúlt száz évben mire büszke. Majd utalt itt azokra a hősökre, akiket Fehérvár adott a világnak, és akik innen indultak el, fenntartva és fényesítve a repülés mítoszát. 
Végezetül elmondta, hogy programjaikkal céljuk nem más, mint a fiatalokat „megfertőzni” a repülés szeretetével, illetve a különböző technikai vívmányoknak a csodálatával.  

 


 

Az emlékév programjaival kapcsolatban Józsa Dávid, a Székesfehérvári Repülésért Alapítvány titkára adott tájékoztatást. Beszámolt arról, hogy iskolásoknak repülésismereti vetélkedőket szerveznek, míg a szakmai közönségnek és a felnőtteknek repüléstörténeti konferenciát. Az idei év legérdekesebb és legnagyobb szabású programja azonban egyértelműen a szeptember 11-i Börgöndi Repülőnap lesz. Mivel nem lesz idén repülőnap Kecskeméten, ezért az idei évben a börgöndi lesz a legnagyobb az országban.
Terveikkel kapcsolatban elmondta, szeretnének meghívni olyan külföldi repülőegyesületeket és ritka típusú repülőgépeket üzemeltető cégeket, melyek valamilyen módon kapcsolódnak Székesfehérvár repüléstörténetéhez. Ezen túl beszámolt arról is, hogy az alapítvány az egyesülettel közösen tárgyalásban van a Honvédelmi Minisztériummal annak érdekében, hogy a honvédség is részt vegyen a repülőnapon különböző repülőeszközökkel, akár ejtőernyősökkel, vagy vadászrepülőgépekkel.

Szilády Dezső, az Albatrosz Repülő Egyesület elnöke a tájékoztató során emlékeztette arra a jelenlévőket, hogy 1903-ban emelkedtek fel először motoros repülővel a levegőbe, és pár évre rá, 1916-ban már repülőteret építettek Székesfehérváron, amivel a város a világ elsői közé tartozik a repülés kapcsán.
Majd említést tett azokról a kiváló szakemberekről, mérnökemberekről, akik olyat alkottak Sóstó repülőterén, ami méltán kiváltotta a világ elismerését. Hangsúlyozta, hogy erre a műszaki állományra épült Székesfehérvár fejlődése is, utalva itt a későbbi Ikarus gyárban dolgozókra.
Célként fogalmazta meg, hogy ezt az elmúlt száz évet – ami egy kicsit feledésbe merült – felelevenítsük, s büszkék lehessünk azokra az emberekre, akik ma már nincsenek a köztudatban, s emléket állítsunk nekik, akár az emlékévről készülő dokumentumfilm elkészítésével.
Végezetül megköszönte, hogy mind a város vezetése, polgármester és alpolgármester, valamint a honvédelmi államtitkár is az emlékév mellé állt.    

A százéves jubileumi év tervezett programjai:

Egy iskolásokat megszólító repüléstörténeti verseny lesz 7-8., illetve 11-12. osztályosok számára. A háromfordulós kihívásra minden iskola egy-egy három fős csapatot nevezhet. A verseny döntőjébe korcsoportonként négy-négy csapat jut be az elméleti és gyakorlati feladatok elvégzésének lehetőségével. A versenyt a székesfehérvári Vasvári Pál Általános Iskola rendezi. Az elkészített, zsűrizett maketteket az elképzelések szerint kiállítanák a Városházán, majd végleges helyük a Repüléstörténeti Múzeumban lenne.

A jubileumi repüléstörténeti kiállítás ugyancsak a székesfehérvári Vasvári Pál Általános Iskola Pincegalériájában nyílik meg, de szerveznek rajzkiállítást is négy korcsoportban: nagycsoportos ovisoknak, 1-4. osztályosoknak, 5-8. osztályosoknak és 9-12. osztályosoknak. A Múzeumok éjszakájához is csatlakoznak a szervezők, egy „retro” buszjárattal utazhatnak majd a látogatók az egykori sóstói repülőtérre.

Rotter Lajosnak méltó emléket kívánnak állítani az emlékévben: a kitűnő szakember a harmincas évek zseniális repülőmérnöke, két világhírű, Székesfehérváron készült és világcsúcsokat elérő vitorlázó gép, a Karakán és a Nemere tervezője és megépítője volt.

Készülnek az emlékévben kiadványok, filmek, lesznek szabadegyetemi előadások, szerveznek konferenciát. Az esztendő minden bizonnyal legnépszerűbb jubileumi eseménye a hagyományos Börgöndi Repülőnap lesz, amire még a korábbiaknál is látványosabb légiparádéval készülnek a repülés barátai.

A szervezők célja, hogy az emlékév eseményeinek, a város repüléstörténetének hírét minél messzebb, akár határainkon túlra is eljuttassák. A tisztelgés méltósága és a fiatal nemzedékek ismereteinek bővítése érdekében kérik, hogy ha valaki értékes relikviával, dokumentummal, fényképpel, esetleg olyan egykori repülős szakember vagy légierős katona elérhetőségével rendelkezik, aki megosztaná emlékeit az utókorral, jelezze azt a szervezők felé.

Dr. Cser-Palkovics András polgármester az emlékév fővédnöke.

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >