Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap
A Rómeó és Júlia Seregélyesen Nyomtatás E-mail
Írta: Fraller Ildikó   
2016. április 26.
ImageShakespeare Rómeó és Júliáját mutatták be szombaton Seregélyesen Szegedi Tamás András drámainstruktor rendezésében. Az előadás címszerepeiben Halász Alexandrát és Fekete Gergőt láthatta a közönség, a művészeti vezető Kalányos Tamás, a producer Sajtos József.

 

A szereplők január végétől formálódtak igazi közösségé a próbafolyamatok során a helyi iskolában, hogy a saját családjukban számkivetetté vált fiatalok szerelmi történetét bemutassák. A színdarabot tervek szerint legközelebb a Madárlátta Fesztiválon adják elő.


A Shakespeare-emlékév alkalmából szombaton mutatták be a Rómeó és Júlia című drámát, az örök szerelmesek történetét Seregélyesen, a Baptista Általános Iskola és AMI aulájában – a családtagokból, barátokból, ismerősökből álló közönség előtt. A tragédiát Szegedi tamás András rendezte, a művészeti vezető Kalányos Tamás, a rendezőasszisztensek Dulovics Dusán és Fellegi Z. Balázs voltak. A szerepeket 16-24 éves helybeli és környékbeli fiatalok játszották, a címszerepekben Halász Alexandra és Fekete Gergő. A darab producere Sajtos József, az iskola igazgatója.

A színpadon shakespeare-i szellemben három mozgatható dobogó a díszlet, a nézők szemben ülve egymással két oldalról fogják közre a játszóteret. A színészek végig a játéktérben vannak: az prózai darabot élő hangeffektekkel, zenével, énekkel, különböző koreográfiákkal, tánccal kombinálják. Az előadás dinamizmusa, feszültsége – végig az erős, metaforikus, rejtélyes szöveg sodrásában – lendületes ívet ad az egy részben előadott tragédiának, amelyhez Mészöly Dezső fordítását használják. A rendező által elkészített dramaturgia alapja a szövevényes történet előadásához a mind a nézők, mind pedig a színészek által befogadható játék.

„Az elgondolásom az volt, hogy a darab olyan lesz, amilyenre a játszók formálják. Mivel egy iskolában adjuk elő, azt gondoltam, legyenek ők középiskolás fiatalok, akik elmesélik Rómeó és Júlia történetét – a szöveg, a történet és a reneszánsz életérzés hatására úgy alakult, hogy a játék és az előadás stílusa, a színpadképek felidézik Shakespeare korát. Az emellett helyet kapó modern elemeket a saját világukból hozták a szereplők: ezek rímelnek a műben leírtakkal, így kapcsolódik a több száz éves történet a mai gondolkodásmódhoz.” – fogalmazott Szegedi Tamás András, akinek a Rómeó és Júlia az első önálló rendezése.

A színeket tekintve a fekete és a fehér dominál, illetve a szereplők külső köpenye világos és sötétebb szürke – a két család csak látszólag különbözik egymástól, valójában nagyon is hasonlóak: a fehér Montaguek fia feketében, a fekete Capuletek lánya fehérben játszik. Azok, akik áldozattá válnak az értelmetlen ellenségeskedésnek, a saját családjukban válnak számkivetetté, amikor a maguk útját kell járniuk, felvállalniuk.

Benvoliót Nyári Ádám (Vasvári Pál gimnázium) játssza, aki a szerepével kapcsolatban azt mondta: „Azt, hogy milyen a karakterem, leginkább a Mercutio halála után a hercegnek előadott történettel tudnám érzékeltetni, hiszen ott a fiú rendesen szépít. Lehet, hogy két év múlva ő lenne a rendőrfőnök a városban. Amikor legelőször próbáltuk azt a jelenetet, szinte sokkot kaptam, annyira megterhelő volt lelkileg a barátom ’halálát’ megélni... A karakter egyébként egy nagyon okos figura és nem mellesleg csajozógép!” Nyári Ádám elmesélte, hogy a harcjelenetekhez, a különböző koreográfiákhoz rendkívül sokat edzettek, mind az állóképességre, mind a légzésre, hiszen végig a színpadon mozognak, beszélnek a színdarabban.

Tóth Franciska
(Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola) alakítja a két család anyaszerepeit, mint mondta, igyekezett a saját tapasztalatait felhasználni a megformálásban. Montaguenéként flörtölget Benvolióval, Capuletnéként pofon vágja Júliát, és a társaságban végtelenül kihívó, uralkodó alkat: „Mi Capulettel tulajdonképpen kiárusítjuk a lányunkat, ezért is rendezünk bált. Eddig még nem játszottam ilyen karaktert – legutóbb Tünde voltam vagy a Dorottyában Vénusz – végre igazi dög lehettem! Ő egy nagyon határozott, domináns nő, az én szememben egy igazi puma.”

Kőszegi Judit
szabadúszó színész formálja meg a Dajkát az egyik szereposztásban: „A próbafolyamat során, mint felnőtt kicsit a dajkájuk lettem a szereplőknek: istápolom őket, tanácsot adok szakmailag, technikailag vagy akár emberileg – jó volt megélni a darabbeli szerepemet civilként is. A Dajka egy rendkívül erős nő, ha fontos dologról van szó, kiáll magárért, meg meri mondani a véleményét, megvéd másokat. Eközben egy szeretetteljes, könnyed figura, aki elviccelődik a fiúkkal. Egy igazi ősanya.” A rendezésben Szegedi Tamás kérésére Kőszegi Judit képviselte a ’női oldalt’ véleményével, meglátásaival. Mint mondta, a folyamatos színpadi jelenlét óriási energiák átadását teszi lehetővé a színpadon az éppen játszó szereplők felé.

A színdarabban Tybaltot Csürök Gergő, Mercutiót Suták Dávid, a Dajkát a másik szereposztásban, valamint Verona hercegét Sallay Kíra, Capuletet és Montaguet Farkas Bálint, Parist Radocha Károly Marcell, Lőrinc barátot Tóth András Bence, János Barátot Dulovics Dusán, a Patikáriust Fellegi Z. Balázs alakítják.

Tervek szerint a nagyközönség legközelebb Seregélyesen láthatja a darabot a Madárlátta Fesztivál első két napján, június 23-án és 24-én, valamint szeretnék elvinni az előadást több középiskolába is.

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >