Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Szenvedélyek és konfliktusok a Koronázási Szertartásjátékban Nyomtatás E-mail
Írta: Fraller Ildikó   
2016. augusztus 15.
ImageAz Árpád-házi királyok uralkodását, örökségét életre keltő monumentális színpadi előadást negyedik alkalommal rendezték meg a Székesfehérvári Királyi Napok keretében.

 

A Koronázási Szertartásjáték sajtónyilvános főpróbáján dr. Cser-Palkovics András polgármester és dr. Szikora János rendező, a Vörösmarty Színház igazgatója mondott köszöntőt, a darabot megtekintették a Heves megyei küldöttség tagjai, a Székesfehérvári Királyi Napok díszvendégei is.  A II. (Vak) Béla koronázási szertartását és kalandos életét megjelenítő színpadi mű címszerepében Száraz Dénest, a főbb szerepekben Blaskó Pétert, Mihályi Győzőt és Závodszky Noémit láthatja a közönség. A grandiózus díszletek között több száz résztvevővel és az ötméteres történelmi óriásbábokkal valósul meg az ünnepi előadás.



Pénteken tartották a Koronázási Szertartásjáték sajtónyilvános főpróbáját a Nemzeti Emlékhelyen. A II. (Vak) Béla koronázási szertartását és kalandos életét megjelenítő művet, amely immár negyedik az Árpád-házi királyok uralkodását, örökségét életre keltő monumentális színpadi játékok sorában, megtekintették a Heves megyei küldöttség tagjai, a Székesfehérvári Királyi Napok díszvendégei is.  

Dr. Cser-Palkovics András
polgármester köszöntőjében azzal kívánt jó szórakozást az előadáshoz, hogy a Nemzeti Emlékhelyen felépített szabadtéri színpad és az ott megelevenedő történet korabeli helyszínének azonosságára utalt. „Amikor néhány évvel ezelőtt arra gondoltunk, hogy elkezdjük legalább lélekben felépíteni a koronázótemplomot, a bazilikát, nemzetünk történelmének egyik legfontosabb bölcsőjét, ami miatt Székesfehérvár méltán mondhatja magát az ország egyik történelmi fővárosának, akkor azt szerettük volna hangsúlyozni: ezek az események itt történtek, és csak itt lehet ezeket hitelesen bemutatni.” A polgármester az esti előadás kapcsán ígéretet tett arra, hogy jövőre is lesz Koronázási Szertartásjáték, majd köszönetet mondott a Vörösmarty Színháznak, az előadásban közreműködő valamennyi szakembernek, a környéken lakóknak pedig megköszönte a türelmet és a megértést.

„A művészet eszközei szegényes dolgok ahhoz a végtelen gazdagsághoz képest, amit az emberi fantázia képes felépíteni. A színpadi eszközök inspirációk arra, hogy meglóduljon a nézők fantáziája, és kitáruljon az a világ, ahová az előadás visszaröpít. Ez a világ különös, szenvedélyekkel, konfliktusokkal, érzelmekkel teli.” – fogalmazott dr. Szikora János rendező, a Vörösmarty Színház igazgatója. A Szertartásjátékban megelevenedik egy király élettörténete. A rendező kifejezte, hogy az előadás megtekintői nemcsak egy fantasztikus rítusnak lesznek a részesei, hanem kirajzolódik számukra egy hajdani király emberi arca.

 


A grandiózus díszletek között több száz résztvevővel és a hagyományosan az ötméteres történelmi óriásbábok bevonásával valósul meg az ünnepi előadás, amelyben egyszerre van jelen a fény, a zene, a hang és a kép. A Szent István király sírja, az egykori Nagyboldogasszony-bazilika romjai fölött előadott komplex művészeti alkotást a hely szakralitása teszi még különlegesebbé. A rendező állandó alkotótársa dr. Matuz János, a Vörösmarty Színház művészeti intendánsa, aki a liturgikus játék társszerzője.  A forgatókönyv megírásának elsődleges forrása az egész kort feltáró Képes Krónika volt, a koronázás adta liturgiában, a színpadon látható jelenetsorban fontos szerepet kap az adott király személyének ábrázolása.

II. (Vak) Béla sorsában több múltbéli tragikus vétség összegződik, ezért az előadás egészen Szent László haláláig tekint vissza. II. Béla nem akart király lenni, mégis trónra került. Abban, hogy vaksága ellenére sikeres uralkodó lett, hogy megszilárdította a királyi hatalmat és gyarapította az ország területét, emberi tartása és felesége volt a támasza. Az izgalmas, kalandos jelenetsorban megjelennek a koronázást megelőző múltbeli események, Könyves Kálmán száműzött feleségének fia, Borisz, a kegyetlen aradi országgyűlés jelenete és a halála előtt éppen gyónását végző király alakja, tragikus sorsa. 

2016-ban tovább bővült a színpadkép: a nagy, világító koronától ugyan megvált a Szertartásjáték, de felépült mindkét harangtorony négy haranggal és az előadásban megjelenik a koronázási palást. A Koronázási Szertartásjátékok kezdete óta a produkció látványvilágáért Szendrényi Éva díszlettervező felel: a koncepció alapján a liturgikus játék terében kézzelfoghatóvá válik a történelem, és látható lesz a királyok életét körülvevő misztérium. A Kovács Yvette Alida tervezte jelmezek megidézik a kor kézzel készített anyagait, a ruházatok formavilágát és motívumait. Megjelenik bennük az a változás, ami a kereszténység bevezetésével az öltözködésre is jelentős hatást gyakorolt: a hagyománytisztelő magyarok öltözetében a pogány, keleti viseletek ötvöződnek a középkori Európa szabásvonalaival.

Az idei évben a Koronázási Szertartásjáték zeneszerzői Márta István, és Szirtes Edina „Mókus” hegedűművész, aki énekesként és vonós hangszereken is közreműködött. Az előadás zenei időutazásra hívott, miközben él a 21. század technikai eszközeivel, a nagyzenekar mellett élő kórus, kamaraegyüttesek, szólisták működtek közre a szakrális színpadi játékban. Cserta Balázs zenész fúvós hangszereken működött közre az előadásban. A dinamikus harcjeleneteket, a táncokat és a lenyűgöző színpadi formációkat Horváth Csaba koreográfus állította össze.

 


II. (Vak) Béla szerepében Száraz Dénest láthatja a közönség, aki tavaly Könyves Kálmán testvérét és nagy ellenségét, Álmos herceget alakította. A király visszafogott személyiség, jó ember – akit a felesége irányít. A halk szavú uralkodó nehezen viseli vakságát és azt, hogy mások irányítják az életét. A magabiztos feleséget, Ilonát, a titokzatos szerb asszonyt Závodszky Noémi játssza. A királynét a gondoskodó magatartásra férje vaksága predesztinálja, a külvilág felé keménységet mutat, míg valószínűleg belső kétségek, félelmek gyötrik a királyi házasságban. Könyves Kálmán fiának, II. Istvánnak szerepében Sághy Tamást láthatjuk. A karakter megformálásában fontos tényező, hogy a királyt gyermekként koronázták királlyá, ezzel a teherrel kellett megbirkóznia. A Jászai Mari-díjas érdemes művész Mihályi Győző, aki az elmúlt évben a koronázó érseket, előtte pedig a szertartásmestert játszotta, a Krónikás szerepében lép színpadra: az eseményeket megmagyarázva és a szereplőket bemutatva vezeti végig a nézőket a játékban. A koronázó érseket, II. (Vak) Béla gyóntatóját  a Kossuth- és Jászai Mari-díjas érdemes művész Blaskó Péter alakítja, aki rendszeres szereplője a koronázási Szertartásjátéknak. Az I. Püspök szerepében Porogi Ádámot láthatja a közönség.

A Szertartásjáték nézői egy 900 évvel ezelőtti történelmi korba tekinthettek vissza, részesévé válva egy hajdani koronázásnak. A történet főszereplője a megrázó és egyben felemelő életű II. (Vak) Béla, aki uralkodóvá vált az őt ért kegyetlenség ellenére. 

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >