Kezdőlap
Nemzetközi Légiparádé Börgöndön Nyomtatás E-mail
Írta: Stettler Zsuzsanna   
2016. szeptember 07.
ImageSzékesfehérvár 2016-ban ünnepli repüléstörténetének 100. évfordulóját. A jubileumi év legkiemelkedőbb programja a korábbi években is méltán népszerű légiparádé, a Börgöndi Nemzetközi Repülőnap lesz szeptember 11-én, vasárnap, ahol a szervezők a Gripen vadászgépek mellett igazi különlegességekkel, meglepetésekkel várják az érdeklődőket.

 

Az év legnagyobb szabású ilyen hazai eseményének ígérkezik a repülőnap. A programokról kedden sajtótájékoztatón számoltak be a szervezők Székesfehérvár polgármesterével közösen. 


Az Albatrosz Repülő Egyesület és a Székesfehérvári Repülésért Alapítvány emlékévvel, tartalmas, színes, az elődök példájához méltó rendezvényekkel, eseményekkel tisztelgett az elmúlt hónapok során Székesfehérvár repüléstörténetének 100 éves évfordulója előtt. A jubileumi év legkiemelkedőbb programja a korábbi években is méltán népszerű légiparádé, a Börgöndi Nemzetközi Repülőnap lesz szeptember 11-én, vasárnap.  

A rendezvény részletes programját kedden egy budapesti sajtótájékoztatón ismertették dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere, az esemény egyik fővédnöke, Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok, Józsa Dávid vitorlázórepülő világbajnok és Szilády Dezső, az Albatrosz Repülő Egyesület elnöke.

 



„Egy több mint ezeréves városban száz esztendő nem tűnik hosszúnak, de ha a repülést, mint technológiát nézzük, akkor már patinásnak számít az egy évszázad. Székesfehérváron korán megjelent a repülés és nagyban hozzájárult a város pari fejlődéséhez, valamint a katonai repülés is meghatározó volt.” – mondta el dr. Cser-Palkovics András. Székesfehérvár polgármestere megköszönte az Albatrosz Repülő Egyesület munkáját és kitért arra is, hogy a jubileum méltó megünneplése nemcsak a gazdag múlt bemutatására, hanem a jövő terveinek felvázolására is alkalmat ad. „A kormányzattal közösen van egy fejlesztési célunk a börgöndi repülőtérre vonatkozóan. Október végére már rendelkezünk majd egy szakmai koncepciótervvel, amelynek alapján remélhetőleg elfogadja a kormány a megvalósításhoz szükséges finanszírozást. A város versenyképességét tovább javító, kisgépek fogadására alkalmas sport- és üzleti célú repülőtér megvalósítására készülnek a tervek. Úgy gondoljuk, ezzel a fejlesztéssel a Székesfehérvár közlekedési csomópont jellegét is erősíteni tudjuk, és nemcsak a múltunk előtt hajtunk fejet, hanem megteremtjük a lehetőséget, hogy jövője is legyen a fehérvári repülésnek.”

A székesfehérvári repüléstörténet százéves évfordulójának méltó megünneplésére Emlékbizottságot hoztak létre. Vezetője, Viza Attila a sajtótájékoztatón elsőként a fő támogatóknak, Székesfehérvár városának és Vargha Tamás honvédelmi államtitkárnak mondott köszönetet, majd a jubileumi programsorozatról szólt. „Amikor megalakítottuk az Emlékbizottságot, az volt a legfontosabb célunk, hogy megmutassuk a fehérváriaknak azt a száz évet, amely a repülés történetét városunkban fémjelzi. Kötelességet és büszkeséget ad a mögöttünk lévő évszázad, ez alapján tervezzük a jövőt is. Az emlékév legnagyobb attrakciója a szeptember 11-i Börgöndi repülőnap lesz, ahol nemcsak színes programokkal készülünk a családoknak, hanem olyan különleges gépeket is szeretnénk bemutatni, amelyek az elmúlt évtizedekben megfordultak Börgöndön.” – ismertette Viza Attila. Mint elhangzott: vasárnap egy emlékmű felavatására is sor kerül, amely nemcsak a fehérvári, hanem a magyar repüléstörténet minden képviselőjének méltó emléket állít. Emellett további eseményekkel is készülnek, a legközelebbi október 8-án egy nagyszabású szakmai konferenciát rendeznek.

A Börgöndi Nemzetközi Repülőnap programjairól Józsa Dávid kétszeres világbajnok műrepülő beszélt. „Igyekeztünk olyan repülőgépeket, helikoptereket meghívni, amelyek a város és az ország repüléstörténetének érdekes tagjai. A jól ismert vendégek mellett idén egy Bücker 131-es és egy Bücker 181-es is ellátogat Börgöndre. A kétfedeles Bücker a második világháborúban alapfokú kiképzőgép volt a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alapnál, de a világháborút követően is használták iskolagépként Magyarországon. Érdekesség, hogy 1944-ben ezen a típuson kapta alapkiképzését az Albatrosz Repülő Egyesület legidősebb tagja, Molnár Dániel is.” – ismertette Józsa Dániel, hozzátéve, hogy a repülőtér későbbi korszakából, a ’70-es évektől 1991-ig tartó honvédségi használatból is ízelítőt kaphatnak a résztvevők. Két darab, egykor Börgöndön szolgált Mi-1-es helikopter 2008-ban visszakerült Székesfehérvárra, majd Börgöndre, ahol három éve megkezdődött az R-032-es jelzésű gép helyreállítása. A Mi-1-es természetesen csak a földön lesz látható, de délután Gripenek tartanak majd érdekes bemutatót a légtérben.

Veres Zoltán
műrepülő Európa-bajnok, számtalan Guiness-rekord tulajdonosa is visszatérő vendég a Börgöndi repülőnapon. Kiemelte, hogy a sportrepülés elmúlt harminc évének tevékeny részeseként nagy megtiszteltetés számára, hogy ő zárhatja a vasárnapi programot. Idén is különleges látványossággal készül, egy Airbus-ban láthatja majd a közönség. „A szívem csücske ez a repülőtér! Három város és egy felsőoktatási intézmény választott már díszpolgárává, ennek mentén én a börgöndit az én „díszrepülőteremmé” szeretném választani. Most vasárnap egyébként nemcsak a hely miatt érdemes kijönni Börgöndre, hanem azért is, mert az idei program számos érdekességet tartogat.” Mint mondta: igazi pilóta abból lesz, aki vitorlázó repülővel kezd a füves repülőtéren. Ezért is fontos az Albatrosz Repülő Egyesület munkája is a pilóta-utánpótlás és a repülősport jövője szempontjából.

Szilády Dezső
, a 100 fős tagsággal működő Albatrosz Repülő Egyesület elnöke köszönetet mondott a támogatóknak, akiknek segítségével lehetőségük nyílt a jubileumi év megszervezésére. Ezzel a programsorozattal elődeik világraszóló teljesítményére is ráirányíthatják a figyelmet.

 

 

Tervezett program:

09.00                   L-29 Delfin érkezése

10.00                   Emlékműavatás (Tisztelgés a 100 éves fehérvári 
                            repülőmúlt előtt)

10.20                   Ejtőernyős bemutató (deszantugrások)

10.30.                  Megnyitó

11.00                   Jet Ranger bemutató repülés

11.10                   Old Timer vitorlázógépek bemutatója

11.20 - 11.45       Po-2-es, Rubik R-18 Kánya, Gerle 12 bemutató repülések

11.45 ­– 12.00      Bücker 131 és Bücker 181 bemutató repülés

12.00                   Ejtőernyős bemutató (An-2)

12.15-14.00         Színpadi programok, sétarepülés

14.00                   JAS-39C Gripen bemutató 

14.15                    An-26 bemutatórepülés

14.25                    Ejtőernyős bemutató

14.40                    Mi-2-es helikopter bemutató                                  

14.50                    Ka-26-os helikopter bemutató

15.00                    Ejtőernyős bemutató

15.30                    Swift S-1 vitorlázó műrepülés (Józsa Dávid)

15.45                    MXS motoros műrepülő bemutató (Veres Zoltán)

16.30                    L-29 Delfin felszállása

 

A legérdekesebb repülőgépek, helikopterek:

A Gripenek

Svédország önálló fejlesztésű, olcsón üzemben tartható, többfeladatú könnyű harci repülőgépe. A legkisebb negyedik generációs vadászgép. A Saab, az Ericsson, a Volvo, a Saab Avionics és az FFV Aerotech fejlesztette. A JAS a Jakt, Attack och Spaning, vagyis a vadász, támadó és felderítő kifejezések rövidítése. A Gripen 1988-ban repült először, a svéd légierő 1997-ben állította szolgálatba. Kis tömegéhez mérten óriási tömegű fegyvert lehet rá függeszteni: 8500 kg-t. Az első Gripen repülőgép 2006-ban érkezett Kecskemétre, később követték a társai, azóta ezek a gépek látják el hazánk védelmét.

Az An-26-os

Kéthajtóműves, légcsavaros, gázturbinás szállító repülőgép. A kijevi Antonov tervezőiroda fejlesztette ki az An–24T teherszállító repülőgép alapján, 1969-ben mutatták be először, módosított raktérrel és nagyobb rámpával. A típus magyarországi története 1973-ban kezdődött, amikor megkezdődött az öreg Li-2 szállító repülőgépek rendszerből történő kivonása. Még abban az évben a Szovjetunióban, Tokmakban kezdődött a kijelölt állomány An-26-os átképzése. Az An-26-osokkal felszerelt önálló századot Szentkirályszabadján állították fel, az alegység 1984-ig települt Szentkirályszabadján, később a típus gépei Tökölre, majd Szolnokra kerültek. A Magyar Légierőben immár több évtizede szolgáló vasmadarak mellett hazánk növekvő külföldi katonai szerepvállalása szükségessé tette egy új, nagyobb hatótávolságú és szállítási kapacitású típus rendszeresítését az An-26-os megtartása mellett.

L-29 Delfin

1964 novembere és 1965 áprilisa között 18 példány érkezett Magyarországra a kétüléses sugárhajtású kiképzőgépből. A gépek kezdetben a hazai vadászpilóta képzést szolgálták, majd 1971-től felderítő feladatkörben használták őket egészen 1984-ig. Egy repülőgép megsemmisült, kettő magyarországi múzeumokban látható (Kecel, Szolnok), a többi 15 darabot a Szovjetunió vásárolta meg 1986-ban. Az egykor 378-as oldalszámmal üzemelő repülőgépet 2015-ben újították fel az USA-ban, ahol N21KE lajstrommal repül ma is. A G-DELF lajstromjelű gép a Szovjetunióból került a Baltikumba, majd onnan Nagy-Britanniába. Magyarországra 2013-ban érkezett, azóta rendszeres vendége a Börgöndi Repülőnapoknak.

Li-2, Po-2, Rubik R-18 Kánya

A 100 éves évforduló alkalmából igyekeztünk minél több olyan repülőgépet meghívni Börgöndre, amelyek fontos szerepet játszottak a város repüléstörténetében. Az utolsó Székesfehérváron nagyjavított repülőgép is egy Li-2-es volt, rendszeresen ugrottak belőle az ejtőernyősök is. Az R-18c Kánya 1957 tavaszától, míg egy Po-2-es 1957 augusztus végétől vontatógépként szolgálta a székesfehérvári vitorlázó-repülést.

A régi ismerősök mellett a Gold Timer Alapítványtól is érkezik egy újdonság az idei Börgöndi Repülőnapra. A flotta „legújabb” tagja, az újjáépített „Gerle 12” 2015 decemberében emelkedett ismét a levegőbe. 1996-ban már járt Börgöndön az akkor még „Gerle 13” jelzést viselő repülőgép, de a hároméves felújítást-átépítést követően egy, az eredetihez sokkal közelebb álló repülőgépet láthat majd a börgöndi közönség. 

Bücker 131-es és 181-es

A jól ismert vendégek mellett idén egy Bücker 131-es és egy Bücker 181-es is ellátogat Börgöndre. A kétfedeles Bücker a második világháborúban alapfokú kiképzőgép volt a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alapnál, de a világháborút követően is használták iskolagépként Magyarországon.

Bücker-131 Jungmann: 1944-ben ezen a típuson kapta alapkiképzését az Albatrosz Repülő Egyesület legidősebb tagja, Molnár Dániel is.  A Bücker 181-esből 1942-1943 között 24 darab érkezett Magyarországra, a II. világháborút követően pedig már Csehszlovák gyártásból Zlin-381-es Fecske néven szolgálták a pilótaképzést – egészen 1959-ig, amikor is a típust egyetlen megőrzött példány nélkül selejtezték. 1958 tavaszán a HA-BEK lajstromjelű Fecske került a székesfehérvári sportrepülőkhöz. Csehországból egy 1947-es Csehszlovák gyártású példány érkezik majd, így 57 év után újra Bestmann fog repülni Székesfehérvár felett.

Helikopterek

A 100 éves évforduló mellett egy másik, kevésbé örömteli évfordulója is van 2016-ban a székesfehérvári repüléstörténetnek, hiszen idén negyedszázada annak, hogy Börgöndön megszűnt a katonai repülés. 1991 őszén az Asbóth Oszkár Futár Helikopter Ezredet jogutód nélkül felszámolták és a hadrendben lévő Mi-2-es helikopterek áttelepültek Szolnokra.

Két darab, egykor Börgöndön szolgált Mi-1-es helikopter 2008-ban visszakerült Székesfehérvárra, majd Börgöndre, ahol három éve megkezdődött az R-032-es jelzésű gép helyreállítása. A Mi-1-es természetesen csak a földön lesz látható, ellenben a másik két Börgöndön szolgát könnyűhelikopterrel. A Kamov Ka-26-os és a Mi-2-es is látható lesz a dinamikus programban.

 

Az eseményen látványos földi szórakoztató programok mellett utasrepültetésre is lehetőség lesz. Mindenkit szeretettel várnak szeptember 11-én a Börgöndi Nemzetközi Légiparádén!

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >