Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Belpolitika arrow Jelentősen nőtt a vendégéjszakák és a turisták száma
Jelentősen nőtt a vendégéjszakák és a turisták száma Nyomtatás E-mail
Írta: F. Szegő Krisztina, Stettler Zsuzsanna   
2017. szeptember 27.
ImageA 8,1 %-os országos átlaghoz képest Székesfehérváron 21 %-kal nőtt a vendégéjszakák száma 2017-ben, és tapasztalhatóan továbbra is népszerű a város mind a hazai, mind a külföldi turisták körében. A friss adatokat F. Szegő Krisztina ügyvezető és dr. Cser-Palkovics András polgármester kedden sajtótájékoztatón ismertette.

 

Az elmúlt napokban napvilágot látott a Központi Statisztikai Hivatal által készített egyenleg, melyből kiderül, hogy ismét bővült a turisztikai látogatószám, és valamennyi turisztikai mutató országosan. Arról, hogy Székesfehérváron hogyan alakult a szezon, arról szintén képet adnak a 2017. július végégi tartó időszakról rendelkezésre álló statisztikai adatok.

Megtudhatjuk, hogy városunkban a vendégéjszaka számok korábbi dinamikus növekedése tovább folytatódott az év első felében, hiszen az időarányos adatok szerint 21%-kal nőtt a városunkban kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött éjszakák száma, mely magasan az országos átlag (8,1%) fölött van (Budapesten kb. 10 %-os a növekedés). Ehhez a nagyarányú növekedéshez a külföldi látogatók 16%-kal, a belföldi látogatók pedig 26%-kal járultak hozzá. A vendégek száma ennél is nagyobb, 29%-os növekedést mutat, a szállodai szobakapacitás kihasználtsága 2017-ben átlagosan 58% volt július végéig, ami megegyezik az országos átlaggal. Ezek a számok azt mutatják, hogy Fehérvár egyre keresettebb és kedveltebb turisztikai célpont a belföldi kulturális turizmus terén. Megmutatkozik ez a tendencia a városi rendezvények népszerűségében és a kulturális kínálat keresettségében is. – ismertette F. Szegő Krisztina, a Székesfehérvári Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője.

A Floralia Gorsiumban megtartott nagyrendezvény látogatószáma például hatezerről tízezerre nőtt idén. Ugyanezt figyelhetjük meg a Szent István Király Múzeum összes kiállítóhelyének tekintetében, itt a tavalyi összes, azaz közel 94 ezer látogatóhoz képest idén szeptember közepéig több mint 140 ezer látogatót regisztráltak. A múzeum időszaki kiállításai több mint 84 ezer látogatót vonzottak. Külön öröm, hogy a helyiek is nagy számban képviseltetik magukat köztük, így a Pompeji kiállításra több mint 14 ezer fehérvári lakos látogatott el.

Dr. Cser-Palkovics András
polgármester a Székesfehérvári Királyi Napokat követően már összegezte a város legnagyobb fesztiváljának meggyőző statisztikáját: 11 nap alatt 49 helyszín, 120 programelem, 1185 fellépő, 234 közreműködő munkatárs és 248 önkéntes. A KSH, a Tourinform iroda és a Szent István Király Múzeum adatait megismerve azonban látjuk, hogy egyre inkább nem egy rövid nyári szezonban gondolkozhatunk, hanem Székesfehérvárt adventi időszakban, tanév közben osztálykirándulásra és egy belföldi hosszúhétvégére is szívesen választják. 2013 fontos fordulópont volt a város életében, hiszen a Szent István Emlékév óta számos új rendezvénnyel gazdagodott a fehérvári kínálat, a helyiek és az ideérkező vendégek is szívesen kapcsolódnak be a programokba és fokozatosan erősödnek a helyi szolgáltatók is – legyen szó cukrászdákról, szállodákról, szimfonikus koncertekről, színházi előadásokról, vagy éppen a Tourinform iroda kínálatáról. A város minden területen és minden lehetséges anyagi és egyéb eszközzel ösztönzi ezt a folyamatos fejlődést.

A Tourinform iroda a megnövekedett érdeklődést újabb és újabb programok szervezésével szolgálja ki. Évről évre egyre több és szélesebb körű garantált programok száma és résztvevői létszáma is azt mutatja, hogy nagy az igény a kulturális kínálat megismerésére, különösen vonzóak az egyedi tematikák és az interaktív programok. A nyár folyamán meghirdetett összesen 50 garantált programon több mint 1100 fő vett részt idén. Az iroda által szervezett összes idegenvezetés már szeptember közepén meghaladta a tavalyi vezetések számát. A tendencia kézzel fogható, és ez további reményekre jogosítja a szakembereket, akik a kulturális turizmus terén tevékenykednek.

A Székesfehérvári Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. idén elérkezettnek látta arra is az időt, hogy rangos nemzetközi pályázaton mérettesse meg a város és környéke turisztikai kínálatát. Elindult az Európai Bizottság által kiírt ,,European Destinations of Excellence” (EDEN), azaz „Kiváló Európai Desztinációk” pályázatán. Az uniós támogatással zajló EDEN pályázatot 2017-ben kulturális témában, a „Vidéki MÚZSA kerestetik – Műemlékek, Úti célok, Zseniális Attrakciók” címmel hirdette meg a projekt hazai megvalósítója, a Magyar Turisztikai Ügynökség. A hazai verseny célja olyan térségi turisztikai desztinációk, turisztikai együttműködések kiválasztása és díjazása volt, amelyek helyi kulturális kínálatukhoz kapcsolódó turisztikai ajánlatukat magas színvonalon mutatják be a turisták számára, hozzájárulva a szezonalitás oldásához is.

A „Magyarország legígéretesebb kulturális úti célja” témában meghirdetett MTÜ felhívásra 17 nevezés érkezett. A szakmai értékelés és a helyszínbejárás alapján 5 pályázó került a döntőbe és kapott lehetőséget, hogy térségük helyi kézzelfogható kulturális értékekre alapozott speciális kínálatát egy-egy 15 perces prezentáció keretében bemutassa. Köztük a Székesfehérvári Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft., amely a Székesfehérvár, Gorsium, Pákozd – KEMPP térségi összefogáson alapuló pályázattal indult a megmérettetésen „Időutazás” témával. Az 5 döntős a Székesfehérvári Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. mellett Gyula, Pécs, Veszprém turisztikai szervezetei és Szabolcs Szatmár Bereg Megye Területfejlesztési és Környezetgazdálkodási Ügynökség Nonprofit Kft. volt.

Elmondhatjuk, hogy a szakma is visszaigazolta a helyi kínálat vonzerejét és a helyi turisztikai menedzsment színvonalas munkáját. Székesfehérvár a szeptember 15-én tartott zárókonferencián díjazottként zárta a versenyt, amely a szakmai elismerésen túl 500.000 Ft marketingtámogatással is jár.

Dr. Cser-Palkovics András a számokkal mérhető eredményekről és a Városháza előtt sétáló turisták számának szemmel is látható növekedéséről azt mondta: „Az az elképzelésünk, hogy a város legyen tele élettel, kifejezetten pozitív eredményeket mutat. Ez egyaránt jó a székesfehérváriaknak, a környéken élőknek, valamint a belföldi és külföldi turistáknak, akik célpontként a városunkat választják.” – és a szép, biztonságos helyek értékét emelte ki. A vendégéjszakák számának emelkedéséről elmondta, hogy a növekedés folyamatos, a nemrég belépett új szálloda új szegmenst jelent – és a példa arra mutat, hogy néhány éven belül további szállodakapacitásra lesz szükség a városban. A Szent István Király Múzeum látogatószámai kapcsán a további időszak kihívásairól beszélt, majd a 2022-es Aranybulla-évforduló, valamint az EKF-pályázat és a 2038-as ezredik évforduló céljait és feladatait is megemlítette. A polgármester köszönetet mondott az eredmények elérésében tevékenységet végző szakembereknek: a Tourinform és a sajtó munkatársainak, továbbá a vendéglátásban és a Városgondnokságnál dolgozó munkatársaknak.

A turisztikai adatok növekedése mögött rendkívül sok munka, tudatos marketing tevékenység és a folyamatos fejlesztések állnak. A ráfordítások mellett ma már az is kiemelten fontos szempont, hogy a meglévő, vagy újonnan létrehozott értékeket minél többen ismerjék meg, legyen az kiállítás, színházi előadás, hangverseny vagy rendezvény. Az önkormányzattal együtt a Szent István Király Múzeum, a Fehérvári Programszervező Kft., a Turisztikai Kft. és a város kulturális intézményei közösen teremtik meg azt a kínálatot és azt a marketingtevékenységet, amely ma már vonzó alternatívát jelent minden kulturális/szabadidős turista szemében. 
 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >