Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Belpolitika arrow A munkavállalók 63 százaléka rászól kollégájára a szemét miatt
A munkavállalók 63 százaléka rászól kollégájára a szemét miatt Nyomtatás E-mail
Írta: Rimai Timea   
2019. május 14.
Fontos a magyaroknak a környezettudatosság: a felnőtt internetezők 87 százaléka igyekszik szelektíven gyűjteni a szemetet, 79 százalékuk pedig mindig lekapcsolja a villanyt mások után. És bár a munkavállalók 82 százaléka számára fontos, hogy munkahelyük környezettudatosan működjön, szelektív hulladékgyűjtésre csak a munkáltatók 66 százaléka biztosít lehetőséget – derül ki a Profession.hu friss kutatásából.

 

 

A magyar munkavállalók környezettudatossághoz, zöld gondolkodáshoz fűződő viszonyáról készített felmérést 1000 fő megkérdezésével a Profession.hu<http://profession.hu/>. A friss adatokból az látszik, hogy a témát nagyon fontosnak tartják az emberek, ugyanakkor a gyakorlati megvalósítás még nem mindenhol tökéletes.


Fontos a környezet


A válaszadók 85 százaléka saját bevallása szerint környezettudatosan él: törekszik a természetes anyagok használatára (81%), és olyan szolgáltatásokat, cégeket részesít előnyben, amelyek környezettudatosan végzik a munkájukat (75%). A szelektív hulladékgyűjtés pedig a válaszadók 87 százaléka számára kulcskérdés.


Azonban a válaszadók 33 százaléka szkeptikusan áll a zöld gondolkodáshoz: ekkora arányban értettek ugyanis egyet azzal az állítással, hogy „kis ember vagyok ahhoz, hogy tegyek valamit a Földünk védelméért”, és 21 százalékuk vallotta, hogy szerinte „azért felesleges szelektíven gyűjteni, hiszen úgyis az egész ugyanoda megy”.


Az államigazgatásban kevés a lehetőség a szelektív hulladékgyűjtésre


A munkahelyeken a dolgozók 66 százalékának van szelektív szemétgyűjtésre lehetősége, és további 14 százalékukban tervezik a bevezetését. Minden második munkahelyen a papírt és a műanyagot gyűjtik külön. Az államigazgatásban dolgozók körében a legmagasabb azok aránya (39%), ahol viszont nincs lehetőség erre, és nem is tervezik bevezetni.


A fenti számok főként annak tükrében tűnnek alacsonynak, hogy a munkavállalók 82 százaléka nyilatkozott úgy, hogy számára fontos, hogy a cég, ahol dolgozik, környezettudatosan működjön. 73 százalékukat zavarja, ha a kollégái nem figyelnek a szelektív hulladékgyűjtésre, 69 százalékuk mások helyett is bedobja a szelektívbe a szemetet, 63 százalékuk pedig szóvá is teszi, ha azt látja, hogy valamelyik kollégája nem megfelelő módon gyűjti a szemetet.


Otthon még zöldebbek vagyunk


Saját bevallása szerint otthon a válaszadók 75 százaléka gyűjti szelektíven a hulladékot, illetve további 14 százalék tervezi, hogy bevezeti azt háztartásában – ez a vártnál jelentősen magasabb arány. A legtöbben (tízből hat otthonban) a papírt és a műanyagot gyűjtik külön.


A munkahelyi jó példa fontosságát mutatja, hogy akiknek nincs a munkahelyén szelektív gyűjtésre lehetőség, azoknak több mint 40 százaléka nem is tervezi otthonában sem bevezetni azt. Érdekes továbbá, hogy az otthoni szelektívgyűjtés ellenzői körében egyik demográfiai csoport sem kiemelkedő, ez alapján nem lehet körül írni őket.


Szatyrot viszünk magunkkal, de a komposztálás már túlzás


Az adatokból az a trend rajzolódik ki, hogy bár az elvek mentén nagyon erősek vagyunk, de a gyakorlatban azért nem vetünk be minden rendelkezésünkre álló eszközt, hogy környezetbarát módon éljünk.


A válaszadók 80 százaléka az esetek többségében szatyrot visz magával vásárláshoz, 79 százalékuk lekapcsolja a villanyt mások után, 77 százalékuk energiatakarékos izzót használ, 77 százalékuk pedig összepréseli a műanyag palackot, mielőtt kidobja. A nyomtatópapírral viszont már csak 55 százalékuk takarékoskodik, a többiek akkor is kinyomtatják a dokumentumaikat, ha nem feltétlen lenne muszáj. A konyhai hulladékot már csak 18 százalékuk komposztálja, víztisztító készüléket már csak 11 százalékuk használ.


A munkáltatókon a sor


Az adatokból jól látszik, hogy a munkavállalóknak nagyon fontos a környezettudatosság, ám a munkáltatóknak még van hova fejlődnie. Főleg, mert a munkahelyi zöld gondolkodásnak kiemelt szerepe lehet a fiatal tehetségek bevonzásában. Ehhez persze nem csak az kell, hogy a cégről felelős, környezetbarát vállalat képe alakuljon ki az emberekben, hanem az is, hogy ösztönözzék is a környezettudatosságot.

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >