Kezdőlap arrow Belpolitika arrow Dinnyés receptek – szomjúság ellen, édességre vágyva
Dinnyés receptek – szomjúság ellen, édességre vágyva Nyomtatás E-mail
Írta: Temesvári Márta - FMC   
2019. augusztus 09.
Vodkás koktél, leves, turmix, püré, üdítő, jégkrém… - Görög- és sárgadinnyéből többféle finomság is elkészíthető!

 

 

A nyár legkedveltebb, s legtöbbet fogyasztott „étke” a görögdinnye. Ezt a tökfélék családjába tartozó, Afrika déli részéről származó növényt sokan gyümölcsnek tartják, mert a virágzás után a magházból fejlődik ki és megtartja a magokat. Termesztéstechnikailag viszont zöldségnek számít, s kulináris felhasználása sem tér el nagyon a zöldségekétől. (A görögdinnyéről írt cikkem elolvasható ITT.)

Ha görögdinnye-levest szeretnénk készíteni, szükségünk lesz 20 dkg görögdinnyére, 2 dl vörösborra, 3 evőkanál cukorra,  3 cl citromlére,  5 db szegfűszegre, késhegynyi őrölt fahéjra,  1 zacskó vaníliás cukorra,  5 dkg mazsolára, 3 cl fehér rumra,  1 db zsemlére,  2 dkg füstölt sajtra és egy kis dióra.  

Vájjunk ki cseresznyemagozóval néhány golyót, tegyük félre a díszítéshez. A többit turmixoljuk össze a cukorral, citromlével, vörösborral, fahéjjal, vaníliás cukorral. Szórjuk bele a szegfűszeget, s tegyük a hűtőbe a rumba áztatott mazsolával. Pirítsuk meg a diót a serpenyőben.

A tálaláshoz használjuk fel a dinnye héját: öntsük bele az elkészült levet, tegyük bele a dinnyegolyókat, szórjuk rá a mazsolát és a diót. Aki szeretné, spékelje meg pirított zsemlekockákkal és reszelt sajttal.

A görögdinnye víztartalma 90-95%-os, ezért az optimális veseműködéshez is hozzásegíthet. (A korai felfedezők ezért vitték magukkal szomjoltónak.) Vizelethajtó tulajdonsága miatt régen gyógynövénynek tartották. Nyersrosttartalma a vastagbél működésére gyakorol jótékony hatást.

Vannak, akik egynapos dinnyekúrákat is beiktatnak béltisztítás, közérzet-javítás, puffadás-megszüntetés gyanánt. A dinnye jól átmossa és tehermentesíti az emésztőrendszert, támogatja a salaktalanítást, méregtelenítést. A belek mellett tisztítja a vért is.

A görögdinnyét nemcsak harapni, hanem inni is érdemes: Vágjuk fel kis kockákra, távolítsuk el a magokat, turmixoljuk össze, s már ihatjuk is! Ha koktélt szeretnénk készíteni belőle, akkor bolondítsuk meg egy kis vodkával és jéggel!

Ha limonádéra vágyunk, facsarjuk ki két citrom, egy lime és négy narancs levét. Öntsük fel egy liter ásványvízzel, turmixoljuk össze 60 dkg dinnyével és egy kis jégkockával, tegyük bő fél órára a hűtőbe, fogyasztás előtt pedig dekoráljuk görögdinnye-cikkekkel!

A sárgadinnye szintén kiváló szomjoltó: víztartalma 90 %-os energiatartalma pedig alacsony: 100 grammban 34-39 kalória van. A kalória mellett viszont szólnunk kell a szénhidrát-tartalmáról is, mivel az elég magas: 100 grammban 9g található, s glikémiás indexe is magas. Ezért a cukorbetegek egyszerre csak kis mennyiséget fogyaszthatnak belőle.

Sárgadinnyéből is készíthető nagyon finom ital: ehhez sűrű szirupot kell főznünk egy csésze vízből és egy csésze cukorból. Keverjünk hozzá pár összetört mentalevelet, majd miután kihűlt, szűrjük le! Tegyünk hozzá egy fél sárgadinnyét leturmixolva, öntsünk hozzá két liter ásványvizet, jól hűtsük le, s jégkockával tálaljuk!

 

A cikk folytatása elolvasható az alábbi linkre kattintva:

https://fmc.hu/2019/08/03/dinnyes-receptek-szomjusag-ellen-edessegre-vagyva/

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >