Kezdőlap arrow Belpolitika arrow Összegyűltek a japán kultúra szerelmesei
Összegyűltek a japán kultúra szerelmesei Nyomtatás E-mail
Írta: Temesvári Márta - FMC   
2019. november 25.
Suiseki, bonseki, zenga - ezekkel a művészeti stílusokkal képviselte Fejér megyét Barcsa-Turner Gábor az őszi Katana Fórumon. A Gúttamásiban élő fiatalember ezen kívül műkincsekkel is gazdagította hazánk legkomolyabb harcművészeti és japán kultúrát bemutató rendezvényét: kiállította ritkaságnak számító falitekercs-gyűjteményét is.

 

 

Ritkán találkozni olyan színvonalas programmal és kiállítással, mint amilyet évek óta felvonultat a Katana Fórum.” – nyilatkozta a program kapcsán Barcsa-Turner Gábor – „Ez nemcsak a japán kultúra vonatkozására értem, hanem úgy általánosságban is. Ezért is gratulálok ezúton e kiváló, egyedi rendezvény megálmodójának, Tóth Tamásnak és Éliás Sándornak.”

 

 

Az őszi fórum ismét felvonultatta a magyarországi harcművészek krémjét, ám most külföldi mesterek és kiállítók is emelték a rendezvény színvonalát. Csak néhány példát említve: Ryunosuke Otsuka sensei, Bruce Scrivens sensei és Daniel Trauner sensei bemutatták harcművészeti tudásukat, Pavel Bolf cseh kardkovács pedig elhozta a remekműveit egy kiállítás erejéig.

Nagyon nehéz lenne bárkit is kiemelnem a jelenlévők közül.” – vallotta be a Gúttamásiban élő fiatalember – „Annyira szerteágazó a japán kultúra, s maga a japán kard világa, hogy nem tudnék magamban „versenyeztetni” senkit sem akár a kiállítókat, akár a harcművészeteket nézve... Ám talán mégis kiemelnék egy személyt, bemutatót, Gáncs Nikolaszt, aki egy kalligráfus mester. Ő élőben több kalligráfiát is megfestett, és személyes könyvjelzőket is készített a helyszínen. Közreműködésével megmutatkozott a valódi zen szellem, ami nem csoda, hiszen ő maga is gyakorló zen buddhista. Élt Japánban, egy kolostorban is, illetve itthon is lelkes gyakorlója a zennek. Továbbá több hiánypótló művet is írt a kalligráfiáról, de nem csak arról... Aki hallotta már őt vagy olvasta írásait, azt bizonyára lenyűgözte – ahogyan engem is -, hogy mennyire szórakoztatóan és alaposan fogalmaz.”

 

 

A fórum szervezői egyébként mindig színvonalas bemutatókra és kiállításokra törekszenek. A meghívottak kiválasztásakor fő szempont, hogy mennyire autentikus, amit az adott dódzsó képvisel (amit elő tudnak adni tagjai a színpadon), s milyen színvonalas a kiállítás, amelyet az adott művész / gyűjtő bemutatásra szán?

Gábor elmondta, hogy a szervezők a jövőre nézve komolyabb terven dolgoznak: Tóth Tamással beszélgetett a minap, aki elmondta, hogy legközelebb megcélozzák Közép-Kelet Európát és a térségben is nagyon egyedi, nívós programokkal készülnek.

A középpontban jövőre is a japán kard fog állni, ám a felhozatal tovább színesedik majd, hogy a látogatók egyetemes értékrendet kapjanak a japán kultúrán és művészeten keresztül. Ennek érdekében a teaszertartás, a kalligráfia és egyéb művészeti ágak bemutatása is hangsúlyosabb lesz. A tervek között szerepel egy komoly bonsai kiállítás is.

 

 

Minden bizonnyal ezen a fórumon is jelen lesz majd Barcsa-Turner Gábor, aki most egyrészt saját alkotásait mutatta be suiseki, bonseki és zenga műfajban, másrészt műkincsekkel is gazdagította a rendezvényt: kiállította ritkaságnak számító falitekercs-gyűjteményét.

Főként suisekiket vittem a programra.” – mesélte – „Ezeket "hegymakettekként" kell elképzelni. A bonsaihoz hasonlatosak, de ebben az esetben nem növények vannak a középpontban, hanem kőzetek. A saját kiállításaimat mindig próbálom színesíteni, megújítani, vagyis nem csak ugyanazokat a darabokat vinni mindig magammal. Ezen kívül igyekszem olyan alkotásokat is közzétenni, amelyek kilógnak a sorból. Gondolok itt arra, amikor egy alkotás se nem suiseki, se nem bonseki (homokrajz), se nem zenga (kalligráfia mellé festett "ábra"), hanem ezek sajátos ötvözése.”

 

 

A fiatalember fél éve intezívebben próbálkozik a "zenga" műfajjal - egy speciális anyaggal, falapra festve. Kezei nyomán igen egyedi művek születtek az elmúlt hónapokban, amelyek csak hatásukban, stílusukban "keletiesek", de nem sorolhatók be egyetlen festészeti technikához sem.

 

 

A cikk folytatása elolvasható az alábbi linkre kattintva:

https://fmc.hu/2019/11/23/osszegyultek-a-japan-kultura-szerelmesei/

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >