Kezdőlap arrow Sport arrow Új év – új élet, avagy edzés az ünnepi túlevés után
Új év – új élet, avagy edzés az ünnepi túlevés után Nyomtatás E-mail
Írta: Temesvári Márta - FMC   
2020. január 31.
Bezsírosodtál a karácsonyi vendégjárás során? Szeretnéd eltüntetni a hirtelen megjelent zsírpárnákat? Volt már olyan, hogy az újévi „Egészségesen fogok élni!” -fogadalmadat egy hónap után elfelejtetted? – Akkor ez a cikk neked szól!

Véget ért a karácsonyi időszak, s a szilveszteri mulatozások „kaja-mámora” is messzire került. Míg az ünnepek alatt általában elfelejtjük az egészséges étkezést, a minőségi ételek fogyasztását, január elején/közepén már mindenki azon gondolkozik, hogy miért is evett annyi édességet / „rossz szénhidrátot”, és sírva nézegeti a gyorsan felkapaszkodott zsírpárnákat a tükörben. Ilyenkor persze fogadkozunk, hogy jövőre tudatosabban készítjük majd el az ünnepi menüt, és határozottabban fogjuk elutasítani a rokonok / barátok csokoládés-fehér lisztes – cukorban úszó sütemény-kínálását.

„Az ünnepek alatt nehéz kimaradni a finomságok élvezetéből, mert az ember, ha családdal ünnepel, nem várhatja el, hogy mindenki rá legyen tekintettel.” – mondta Lakatos Péter táplálkozási szakértő – „Alapvetően én az ünnepek alatt is próbálok két szabályt betartani. Egyrészt próbálok kevesebb szénhidrátot enni, ám ez sokszor lehetetlen. Másrészt, ha mégis elcsábulok, próbálom nagyon rövid ablakban tenni ezt. A normál étkezéseim eleve nyolc órásak naponta, karácsonykor egy négy órás volt csak. És mivel ezt tudtam előre, így készültem 5 gramm glicinnel arra, hogy a vércukrom gyorsan stabilizálódjon.”

 

 

A népszerű sportember / edző / coach szerint nagyon fontos, hogy ha tudjuk, hogy nagy lesz a csábítás és meg fog nőni a szénhidrát-bevitel, akkor igyekezzünk 8 órába szorítani az étkezés időtartalmát, mert 8-12 óra kell ahhoz, hogy a szervezet észlelje az energiában beálló változást, és átváltson az autofágia folyamatára, vagyis takarításba kezdjen.

 

Ha „túlzásokba” estünk az étkezés terén, akkor ez a 8-12 óra 8 órára való csökkentést indokolt. Ennek ellenére persze még mindig előfordulhat, hogy a testünkön nem kívánt változásokat tapasztalhatunk, ám ennek mértéke sokkal kevesebb, mintha nem ügyelünk az autofágiára.  

 

Aki kissé – vagy nagyon – bezsírosodott a decemberi vendégjárás során, az januárban mindig bőszen megígéri magának (esetleg a párjának), hogy változtatni fog az életmódján, s még azok is gyakrabban járnak el az edzőtermekben az év első hónapjaiban, akik egyébként nem estek át jelentős testi változásokon, mert az új év valamiért mindig megkívánja a fogadalmakat.

 

Ilyenkor megtelnek a konditermek, alig lehet hozzáférni a különböző gépekhez, nincsen hely a csoportos edzéseken, aerobik-on is szinte egymásba ütköznek az izzadó hölgyek, a spinning kerékpárokat is hamar lefoglalják hetekkel előre, a kettlebelleket is sokkal több kéz izzítja és mindenki tényleg hinni akarja, hogy most aztán edzeni fog egész évben, hiszen „új év, új élet”, egészséges lesz és a táplálkozására is ügyelni fog. – Mindez kitart maximum két hónapig. Aztán visszatér minden a korábbi állapotba, s aki az előző októbert is a fotelben töltötte a tévé előtt, az újra visszaveszi a megszokott, kényelmes pozíciót.

 

Minden fronton azt látjuk, hogy a január és a február a „fellendülés” időszaka, aztán elvész a lendület. Kiderül, hogy a célok csak álmok voltak, melynek sem realitása, sem tervezettsége nem volt – így hogy is sikerülhetett volna? Pedig jó tervezéssel nem is biztos, hogy lehetetlen a megfogalmazott cél."

 

 

A cikk folytatása elolvasható az alábbi linkre kattintva:

https://www.fmc.hu/2020/01/13/uj-ev-uj-elet-avagy-edzes-az-unnepi-tuleves-utan/

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >