Sikeresen zárult a projekt: közösen fejlesztett új alvázcsaládot az Ikarus és az Óbudai Egyetem |
Írta: Józsa Dávid | |||||
2023. november 29. | |||||
Az IKARUS JÁRMŰTECHNIKA Kft. és az Óbudai Egyetem együttműködésében megvalósult kutatás-fejlesztési projekt sikeresen lezárult a GINOP-2.2.1-18 kódszámú "K+F versenyképességi és kiválósági együttműködések" című pályázati felhívás keretében. A megalkotott új, elektromos meghajtású autóbusz alvázcsaládot kedden délelőtt sajtónyilvános rendezvényen mutatták be.
Kedden délelőtt az Ikarus Vásárhelyi úti telephelyén rendezték azt a projektzárót, melynek keretében bemutatták az Ikarus és az Óbudai Egyetem együttműködésében fejlesztett új, önálló értékesítésre is alkalmas, elektromos meghajtású autóbusz alvázcsaládot. A fejlesztés a GINOP-2.2.1-18-2020-00028 pályázatban, a Széchenyi 2020 program keretében valósult meg összesen 1,578 milliárd forintból, melyből a vissza nem térítendő támogatás összege 840,06 millió forint volt. A projekt célja egy olyan önálló értékesítésre is alkalmas, elektromos meghajtású autóbusz alvázcsalád létrehozása volt, amely a nemzetközi piacon is versenyképes, valamint önjáró és intelligens szervízképességgel rendelkezik. Az új alvázat ugyanis akár önmagában is megrendelhetik az ügyfelek, akik saját fejlesztésű felépítményeikkel szerelhetik fel a szerkezetet. „Fontos a mai nap, hiszen a város két jelentős stratégiai partnerének együttműködéséből egy komoly kutatás-fejlesztés és gyártás valósult meg. Mind az Ikarus, mind az Óbudai Egyetem kiemelt partnere a városnak.” – nyilatkozott Mészáros Attila alpolgármester. Az alpolgármester emlékeztetett, hogy a városban már több mint egy éve tizenkét elektromos autóbusz is közlekedik, melyekről jók a visszajelzések az utazóközönségtől. A közeljövőben szeretnék bővíteni az elektromos buszhálózatot a városban. A közlekedésfejlesztési terv egyik része a menetrend átalakítása mellett éppen az, hogy minőségi buszok álljanak az utazóközönség rendelkezésére. „Ebben is sokat haladtunk az elmúlt években, hiszen már nyolc éve csökkenteni tudjuk a buszflotta átlagéletkorát.” – hangsúlyozta Mészáros Attila, aki annak a lehetőségéről is beszélt, hogy az eseményen kipróbált Midi buszból a város és a Volánbusz közösen vásároljon a jövőben. Ezeket a buszokat kialakításuk miatt elsősorban az öreghegyi, a amaroshegyi é s feketehegyi szűk, hosszú utcákban tudnák kihasználni. Az alap célkitűzés az volt, hogy egy olyan alvázcsaládot hozzunk létre, ami kiegészíti az Ikarus kész autóbusz termékpalettáját – fogalmazott Moór Gyula fejlesztésvezető főmérnök, a projekt felelős vezetője. A főmérnök – aki egyébként múlt héten vehette át Aranydiplomáját – elmondta, hogy a kész autóbuszok, főleg az elektromos autóbuszok piaca egyelőre szűk, azonban az új alvázcsalád megadja a lehetőséget, hogy olyan karosszállókkal működjenek együtt, akik már rendelkeznek megtervezett karosszériákkal. Ez a lehetőség kibővíti a vevői kört, azonban az Ikarus arra is fel van készülve, ha egy adott megrendelő a tudást is el szeretné sajátítani. „Eléggé széles spektrumot lehet megfogni ezzel az alvázzal. (…) Egy dízel alvázhoz képest pedig fejlettebb szerkezetnek tekinthető.” – hangsúlyozta Moór Gyula, aki a projektet összefoglaló előadásában arról is beszélt, hogy a fejlesztés három fázisban jött létre. Jól jelzi a fejlesztés jogosságát, hogy a prototípusként legyártott busz már el is kelt. A világpiaci tervekből az látszódik, hogy a buszokat modulárisan szeretnék megvásárolni a vevők, erre a trendre szeretne válaszolni az új fejlesztéssel az Ikarus – foglalta össze a projekt célját Fehér Roland, az Ikarus Járműtechnika Kft. ügyvezető igazgatója. Mint elmondta, a vevő igényeinek függvényében erre az alvázra gyakorlatilag bármilyen felépítményt elhelyezhetnek. Amennyiben pedig a vásárlók nem rendelkeznek felépítménnyel, úgy akár az Ikarus is fejleszthet nekik. „Azt gondolom, hogy amennyiben lesz piaci és vevőigény az alváz építésére, összeszerelésére, úgy éves szinten 300 darabot fel tudunk vállalni. Az Ikarus Ipari Parkban olyan lehetőségeink vannak, hogy akár nagyobb számok felé is el tudjunk mozdulni és bővíteni tudjuk a kapacitásunkat.” Az ügyvezető igazgató elmondása szerint az alvázak a világ bármely pontjára értékesíthetőek, hiszen megfelelnek az európai hálózati normáknak, melyek világszinten is a legmagasabbak. Dr. Semperger Sándor, Óbudai Egyetem, Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar egyetemi docense az Óbudai Egyetem projektben vállalt szerepéről tartott előadást az eseményen. Feladatuk volt, hogy felmérjék a jelenlegi és jövőbeni utasigényeket, valamint az üzemeltetési körülményeket. Modellezték az eszközöket, különböző törésteszteket, piacelemzéseket és kutatásokat végeztek a témában, valamint egy E-Busz rendszert is létrehoztak, ahol különböző szimulációkat futtattak le. „Olyan informatikai rendszert hoztunk létre, ami valós időben tudja monitorozni a jármű aktuális állapotát, ezáltal minden figyelemmel kísérhető mind az üzemeltető, mind az Ikarus számára.” – beszélt a fejlesztés egyik fő pontjáról a docens. A projektzáró végén a résztvevők egy tesztkör keretében ismerkedhettek meg az elkészült prototípussal, valamint a szakemberek működés közben is bemutatták az alvázakat.
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!
Powered by !JoomlaComment 3.21
3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
< Előző | Következő > |
---|