Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Belpolitika arrow Vasút helyett - közlekedj a Halálúton!?
Vasút helyett - közlekedj a Halálúton!? Nyomtatás E-mail
Írta: Temesvári Márta   
2009. október 30.

ImageA közlekedési tárca nemrég nyilvánosságra hozta a jövő évi vasúti- és autóbusz-közlekedési menetrendi javaslatot. Ebből az látszik, hogy meg akarják szüntetni a vasúti közlekedést Székesfehérvár és Komárom között. „Ha a vasúti személyszállítás megszűnik, akkor csak a buszközlekedés marad. Ennek az útvonala pedig a 81-es út, amelyet sokan „Halálútnak” is hívnak.” – világított rá a problémára Törő Gábor, a Fejér Megyei Közgyűlés alelnöke.

 

Ennek az útnak az állapota ugyanis a környéken a legrosszabb, a forgalma pedig a legnagyobb. Szinte minden napra jut egy baleset, amelyek közül több halálos kimenetelű. Innen is ered a „Halálút” elnevezés. Az út leterheltsége főként annak „köszönhető”, hogy itt bonyolódik le az Ausztria-Győr-Székesfehérvár közötti forgalom, vele az óriási kamion-dömping, ami már önmagában is életveszélyessé teszi a közlekedést a szűk úton az autósok számára. (Gondoljunk csak az előzésekre és az éles kanyarokra!)

A 81-es út különösen a téli időszakban veszélyes, amikor a rossz útállapotok miatt a közlekedés lelassul. Ilyenkor szinte minden napra jut baleset, amelyek között nagyon sok halállal végződik. Az autósok ugyanis megpróbálják megelőzni a lassan közlekedő kamionokat, kanyarból viszont elég sok adódik arrafele, s mi több: olyan kamionosból is, aki nem számol járműve hosszával, s ő maga kezd bele egy kiszámíthatatlan előzésbe!

A megszűnő vasúti személyszállítás másik problémáját friss statisztikákban fedezhetjük fel: a felmérésekből az látszik, hogy a lakosság igénye az utóbbi időben a buszközlekedés felé tolódott el. (De ez jószerével Fejér megye határáig valósul meg.) Törő Gábor emlékeztette a Fehérvári Híreket arra, hogy Mór hatalmas munkaerő-piacot jelent, s a bejárásokat nemcsak a Mór-Székesfehérvár közötti szakaszon kell figyelni, hanem nézni kell a Mór-Kisbér útvonalat is! Székesfehérvárról óránként indulnak a buszok Mórra, Kisbér irányába viszont már nem mondható megfelelőnek a buszközlekedés. A buszok sokkal ritkábban közlekednek.

 

Image
Fotó: Temesvári Márta

Sőt: sok munkahelyet az emberek eddig vasúton tudtak megközelíteni – lévén, a móri iparterület nagy része a vasúti pályák mellett helyezkedik el.

„Egyébként sem támogatom a vasút megszűntetését, mert jelenleg is tart a Budapest-Érd-Székesfehérvár-Veszprém gyorsvasút tervezése, fejlesztése.” – mondja Törő Gábor – „Azt gondolom, hogy ha ehhez felfejlesztenénk a Mór – Komárom vonalát, akkor sokkal színvonalasabb vasúti közlekedés valósulna meg.”

A Fejér Megyei Közgyűlés alelnöke kifejtette: a vasútállomás sokszor igen távol helyezkedik el a települések központjától. Ha ezek elérhetőségét meg tudnák oldani helyi közlekedéssel (buszokkal), akkor a vasút újra fellendülhetne. Mos ugyanis sokan azért kapcsolódnak be a közúti forgalomba, mert a vasúállomáshoz nehézkesen tudnak eljutni, a buszmegállókból viszont elég sok van mindenhol.

Ezt egy móri lakos, Gerencsér Ágnes is megerősítette, aki jelenleg busszal közlekedik székesfehérvári munkahelyére, mivel a buszmegálló közelebb van otthonához. (Ő a belvárosban él, a vasútállomás pedig a város szélén fekszik.) Bár azt hinnénk, hogy őt nem érinti a probléma, minő tévedésben vagyunk! Mint mondja: attól fél, hogy azok, akik eddig vonattal közlekedtek, most majd buszra szállnak, s még nagyobb tömeg lesz az amúgy is túlzsúfolt járatokon. Félelme igencsak jogosnak tűnik…

És akkor most térjünk rá a menetdíjakra! A kőolaj ára folyamatosan változik, ami módosítja a buszközlekedés tarifáit is. Ha megszűnne a vasúti közlekedés, akkor elképzelhető, hogy a Volán később menetdíjat emelne – és erre már meg is van a kormányzati akarat. Ekkor már nem lesz az embereknek választási lehetőségük abban, hogy busszal, vagy vonattal utazzanak. Teljesen ki lesznek szolgáltatva!

Az alelnök elmondta azt is, hogy nemrég Németországban járt. Közlekedési tapasztalatai pedig igencsak pozitívak voltak: azt látta, hogy Berlin környékén szinte mindent gyorsvasúttal oldanak meg. Ezzel lecsökken a városok terhelése, környezetszennyezése is. Minő jó példa ez mindenki számára!

„Nem is értem, hogy Magyarországon miért a vasút visszafejlesztésével foglalkoznak, s nem a fejlesztésével, amikor az Európai Közösség is ez utóbbit támogatja.” – mondta az alelnök, majd kifejtette, hogy Móron a recesszió miatt sokan elvesztették a munkahelyüket, de már látszik, hogy ha ismét beindul a világgazdaság, akkor Mór erőteljes munkaerő-központnak számít majd. Ez pedig a megyehatáron túlnyúlik, akár a Kisbéri irányt nézzük, akár Székesfehérvár felé tekintünk.

És ne felejtsük el azt sem, hogy közeleg a tél. A hóátfúvásos, csúszós utakon a buszközlekedés sokszor akadályozott, és sok munkahelyet akkor csak vasúttal lehet megközelíteni.

„Az itt letelepedett cégeknek is biztonságot jelent, ha nemcsak egyfajta közlekedéssel érhetőek el, nemcsak közútival, hanem vasútival is.” – zárta szavait Törő Gábor.

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >