Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Már a diákok is felejtenek! Nyomtatás E-mail
Írta: Temesvári Márta   
2010. július 20.

ImageA Diáktanító.hu felmérései szerint a szeptemberi tanév kezdés a jegyek általános gyengülését hozza magával. Ez nem valamiféle „fiatalkori szenilitásnak” tudható be, hanem egyszerűen arról van szó, hogy a hosszú szünidő miatt sokat felejtenek a diákok az előző tanév(ek) anyagából, és ráadásul el is szoknak a tanulástól. Időbe telik, amíg visszazökkennek a folyamatos tanulás lendületébe.

 

Habár messzinek tűnik még a tanévkezdés, mégis itt az idő elkezdeni gondolkodni, mi várható szeptembertől. Nem is olyan meglepő, de a két és fél hónapos nyári szünet alatt a diákok több mint 80%-a elfelejti, mit is tanult az utolsó órákon.

„Ez nem tűnik olyan nagy gondnak első látásra, de azon tárgyak esetében, ahol egymásra épülnek az anyagrészek, komoly problémaforrás.” – fejti ki Tóth Béla, a Diáktanító.hu vezetője.

A gyermekoktató szervezet tapasztalatai alapján manapság egyre komolyabban kell venni az év eleji rossz osztályzatokat, ugyanis „a nagy osztálylétszám miatt kevesebb lehetősége van a nebulóknak feleletekre, azaz a jegyek javítására, bár a diákok többsége nem áhítattal várja ezeket a lehetőségeket” – folytatta Tóth. Év eleji rossz osztályzatok esetén ráadásul felmerül a kérdés az aggódó szülőkben: Csak átmeneti vagy talán tartós a sikertelenség? Ki fogja-e javítani a gyermek?

A Diáktanító.hu tapasztalatai azt mutatják, hogy nem szabad félvállról venni ezt a dolgot. Amíg várunk felhalmozódnak a gyenge osztályzatok, kifejezetten javasolt időben tenni ellene és visszafordítható a hanyatlás. Hiába vannak az érintettek is tisztában ezzel a jelenséggel, csak az alkalmankénti ismétlés, gyakorlás jelentene megoldást és bár „ördögtől valónak” tűnhet az ötlet, de a nehezen menő tárgyak esetében mindezt el kell kezdeni a nyáron már.

A Diáktanítók javaslata szerint, ily módon az új anyagrészek előtt az azokat megalapozó információkat is lehetőség adódna átismételni, újból rögzíteni, kvázi felkészülhetnének a diákok a jövő év várható nehézségeire. Reál tantárgyak tekintetében ez kiemelten fontos, de a humán témakörökben is nagyban megkönnyíti a diákok helyzetét.

Ami a magyart illeti, már egy-egy érdekesebb könyv elolvasása is sokat segíthetne, kissé mellőzve a számítógépet. Mindennek eredményképpen elmaradna a jegyek év eleji látványos leromlása. A feszített tanmenet miatt ismétlésre nincs lehetőség, vagy csak kifejezetten ritkán, így jobb a bajt megelőzni - egy tapasztalt Diáktanító segítségével - megszabadulva a tanév eleji izgalmaktól.

Korábban erre nem volt akkora szükség, mint manapság, ugyanis a tankönyvekbe egyre több mindent próbálnak belesűríteni. Már az alsóbb évfolyamok esetében is igen bonyolult feladatokkal találhatják szembe magukat a tanulók, de az elvárásoknak muszáj megfelelniük.

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >