Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Sport arrow Magasan vezeti a bajnokságot Végh Tamás
Magasan vezeti a bajnokságot Végh Tamás Nyomtatás E-mail
Írta: Temesvári Márta   
2010. július 30.

ImageJelenleg két első és egy második hellyel vezeti a bajnokságot a csákberényi Végh Tamás. A fiatalember, aki egy Kawasaki ZX 636-ossal bűvészkedik, a stuntriding szerelmese, és nemcsak a nézőket kápráztatja el tudományával, hanem a zsűritagokat is. Ha megnyeri az utolsó, s mindent eldöntő fordulót, a Potzner Ferenc Stunt Riding Emlékversenyt, amelyre augusztus 22-én, Kunmadarason kerül sor, akkor arany kerül a nyakába – és a motorra.

 

Egy komoly baleset után, begipszelt kézzel is pörgött a motorján Végh Tamás: baloldalra átépítve tolta a gázt, és gyakorolt szorgosan, hogy méltó legyen „stuntrider”-ségére.

A 23 éves, csákberényi fiatalember tízévesen kapta első motorját – egy Yamaha DT-t -, most pedig egy 2003-as, 87kW-os (119 LE) Kawasaki ZX 636-ossal rója a köröket. Motorját vizsgálva egyből szembetűnik, hogy nincsenek rajta az utcaiakról megszokott műanyag borítások.

Image
.

„Törik is, zavar is, meg így néz ki jól, nem?” – mondja erre Végh Tomi, aki felhívja figyelmünket arra is, hogy a járműről hiányoznak a műszerek is, mivel azok a tankon ülős mutatványokban igencsak zavarnák. (Így néhány visszajelző ledet használ csak.) Merthogy mit is csinál ő? Egykeréken pörög, a tankra ülve égeti a gumit, s egylábon állva egyensúlyoz a száguldó motoron. Pedig nem őrült meg. Csak a stuntriding szerelmese.

Első motorját a szintén motorbarát édesapjától kapta. Ez a gép azonban hamarosan kevés lett, mivel látott egy videót az akkori menő stuntriderekről. Rögtön meg is csalta a Yamahát egy 125 köbcentis TDR-rel. Az átépítések és gyakorlások után, élete első versenyén (2002-ben, 600 köbcenti alatti freestyle) már dobogós helyezést ért el. Aztán jött a többi érem. Ám, ahogy tudjuk: a motorosok jelentős hatást gyakorolnak a baleseti statisztikákra. 2004-ben Tomi egy olyan súlyos balesetet szenvedett, hogy egy fémdarabot kellett a jobb kezébe építeni.

Image
.

„De az élet akkor sem állt meg, amikor gipsz volt a kezemen, addig baloldalra átépítve toltam a gázt, és így gyakoroltam.” – emlékezik vissza erre az időre. Egy év múlva motort (és kategóriát) váltott: előbb jött egy Honda CBR 600 F, majd a jelenleg is bajtársnak számító Kawasaki ZX636. Ezt persze versenyképessé is kellett alakítani, hiszen törött állapotban jutott hozzá. Ebben édesapja és „Csabi bácsi” segítettek neki.

Az átalakításoktól legtöbbet szenvedett alkatrésznek talán a kormány számít. Eleve sokkal szélesebb, mint az utcai motorokon, így könnyebb vele irányítani a gépet. Van rajta egy hátsó féket működtető fékkar és ez kapcsoló, ami a hűtőre szerelt ventillátort működteti szélsőséges körülmények között. A bukókeret és a –gombák a motor legszélesebb pontjai, saját gyártásban készültek.

Úgy tervezték őket, hogy egy dőlés/borulás esetén ezek érjenek csak le, elnyelve az összes energiát, s így a fontos alkatrészek nem sérülnek. A kipufogó szintén speciális darab. A hátul/oldalt elhelyezett dob nagyon zavaró volt, ráadásul égetett is, így pár kísérlet után egy saját gyártású, apró dob került a hátsó kerék és blokk közé. És még sorolhatnánk az átalakításokat…

Image
.

Végh Tomi az edzéseket egyébként otthonában, Csákberényben tartja, s nincsen olyan nap, amikor ne pattanna legalább egy órára a motorra, hogy megmozgassa egy kicsit.

Az utóbbi hónapokban több versenyen is részt vett. Júniusban például egy nemzetközi megmérettetésen, a németországi Hockenheimringen láthatta a közönség (az itt rendezett Forma1-futam miatt bárkinek ismerős lehet a név). Ennek jelentősége abban keresendő, hogy ez volt az első nemzetközi mezőnyös, külföldön rendezett verseny, ahol Tompi rajthoz állt. Itt Európa stuntos színe-java jelen volt (franciák, németek, lengyelek, svédek, angolok, stb.), Tomi pedig legjobb magyarként a 11. helyet szerezte meg.

Ezt követte a magyar bajnokság második fordulója, ahol elsősorban a folyamatos eső nehezítette a versenyzők dolgát. A csákberényi motoros a kvalifikációt követően első helyről várta a középdöntőt és a döntőt, de a végére mégis megelőzte Angyal Zoltán, akit egyszer már a világ legjobbjának is választották. S nemrég volt az első budapesti futam, amely egyben az OB III. fordulóját is jelentette.

Image
Fotó: Boha Roland

Tomi "szokás szerint" kiválóan teljesítette a kvalifikációs feladatokat, és előnyét végig meg tudta őrizni. A döntőben az eddigi versenyszereplései közül talán a legjobbat produkálta, így Angyal Zolit is (!) maga mögött tartva újabb versenyt nyert. Így jelenleg két első és egy második hellyel vezeti a bajnokságot.

Az utolsó, és mindent eldöntő forduló augusztus 22.-én, Kunmadarason lesz (Potzner Ferenc Stunt Riding Emlékverseny).

 Ahogy lapunknak elmesélte – horvátországi nyaralása közben sikerült elérnünk telefonon -, szerencsére komolyabb gondja nem akadt egyik motorjával sem, bár Hatvanban a döntő közepén a "gumiégetés" során leesett a motor lánca. A többi versenyzővel pedig (közvetlenül Angyal Zolival és Herczeg Balázzsal van folyton versenyben) mindig nagy csatákat vív, de csak a versenypályán, hiszen baráti a viszony közöttük.

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >