Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap
Folynak a 8-as út fejlesztésének előkészületei Nyomtatás E-mail
Írta: Temesvári Márta   
2010. szeptember 15.

ImageSzékesfehérvár és Veszprém között a hiányzó szakaszok megépítésével és a meglévők felújításával teljes lehet a két város közötti kétszer két sávos kapcsolat, aminek nyomán gyorsabb és biztonságosabb lesz a közlekedés a 8-as főúton. Jelenleg a terveztetések és engedélyeztetések folynak, de a mintegy 40 km hosszú szakaszon két éven belül megkezdődhetnek a kivitelezési munkák.

 

A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. Kommunikációs Irodájától megtudtuk, hogy a Székesfehérvár és Rábafüzes közötti 8. számú főút Magyarország egyik legfontosabb közúti kapcsolata Nyugat-, illetve Dél-Nyugat-Európa irányában, amely Székesfehérvárnál csatlakozva az M7 autópályához a fővárossal és az ország Dunától keletre fekvő részeivel is kapcsolatot teremt. A 8-as főút jelentős szakaszain a meglévő kétszer egy sáv forgalmi kapacitása már korábban kimerült, a települési átkelési (belterületi) szakaszokon pedig komoly környezeti gondok jelentkeznek.

A 8. számú főút Székesfehérvár és Veszprém közötti szakaszán az előkészítés alatt álló felújítás négy útszakaszt: megépül a Székesfehérvárt elkerülő út III. része, amely biztosítja a város teljes tehermentesítését, s ugyancsak megépül a Várpalotát elkerülő út, amely a hosszú idő óta növekvő átmenő forgalomtól szabadítaná meg a várost és nagyon jelentősen gyorsítaná a főút forgalmát. Felújítják továbbá az országos főutat Várpalota és Veszprém között, ahol számos balesetveszélyes csomópont és a rendkívül elhasznált burkolat nehezíti a közlekedést.

A Székesfehérvár nyugati elkerülő gyűrű III. szakasza a jelenlegi elképzelések szerint a 8-as főút részeként tölti majd be hálózati szerepét. Az engedélyezési terv készítését a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. nyílt közbeszerzési eljárással megversenyeztette, és az eljárás nyertesével, BO-CI Konzorciummal le is szerződött. Az elkészült tervek alapján elindították az engedélyezési eljárást. Az út új építésként, 7,04 kilométer hosszon valósul meg. Elsőrendű főútként fog üzemelni, tervezési sebessége óránként 110 kilométer.

A Várpalotát elkerülő mintegy 8 kilométer hosszú útszakasz immár csaknem húsz éve húzódó építésének tervei elkészültek. Az engedélyeztetési eljárást azonban felfüggesztették, mivel a nyomvonal érinti a várpalotai szeméttelep területét, és a Környezetvédelmi Hatóság csak azután járul hozzá a beruházáshoz, miután a szemétlerakó rekultivációs terve elkészül. Szintén folyamatban van Várpalota területrendezési tervének módosítása, amihez ugyancsak szükséges a Környezetvédelmi Hatóság előírásainak átvezetése.

Mindezek ismeretében a NIF szerint az építési engedély kiadása az idei év végéig történhet meg, így az építés – az időjárástól függően – 2012 végén, 2013 elején kezdődhet hároméves tervezett átfutással. Az elkerülő út két helyen keresztezi külön szintben a Székesfehérvár–Szombathely vasútvonalat, és különszintű csomópont épül a kezdő szelvénynél, a Várpalota–Ősi bekötőút keresztezésében is, ahol a jelenlegi szintbeli vasúti keresztezést építik át. A 8. számú főutat a Várpalota és Veszprém közötti kétszer két sávos, kettős záróvonallal ellátott szakaszon a jelenlegi nyomvonalon szélesítik, s 11,5 tonna teherbírásúvá fejlesztik.

A munkálatok során több különszintű csomópontot alakítanak ki (Öskű, Hajmáskér), valamint különszintűvé építik át a veszprémi körgyűrű almádi és füredi csomópontját is. A projektelemek jelenleg tervezés és engedélyezés alatt vannak, ezután kezdődhet a területszerzés és a megelőző régészeti feltárás, ezeknek együttes időigénye legalább másfél év. Az érintett szakaszokra kétlépcsős környezetvédelmi engedélyeztetés szükséges, ami jelentős időt igényel.

A jelenlegi ütemezés szerint a területszerzésnek 2011-ben le kell zajlania, ennek gyorsaságától függően 2012 végén, 2013 elején kezdődhet a munka. Az 8. számú főút fejlesztése Székesfehérvártól Veszprémig a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében, európai uniós társfinanszírozással valósul meg. A projekt előkészítésére bruttó 4 354 215 273 forint jutott, aminek 15 százaléka hazai forrás, a többi EU-s támogatás.

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >