Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Kezdőlap arrow Belpolitika arrow Szoros együttműködés az önkormányzat, a vállalati és a civil szektor között
Szoros együttműködés az önkormányzat, a vállalati és a civil szektor között Nyomtatás E-mail
Írta: P. D.   
2011. június 21.

ImageA társadalmi felelősségvállalást erősítik. - Sajtótájékoztatón ismertette a társadalmi felelősségvállalásról elkészített felmérés eredményeit Róth Péter alpolgármester és Posch Dániel, a Civil Szolgáltatási Iroda vezetője.

 

Az eddigieknél is szorosabb együttműködésre törekszik Székesfehérvár Önkormányzata a vállalati és a civil szektorral, valamint a médiával - kezdte sajtótájékoztatóját Róth Péter alpolgármester. - A közös munka célja a társadalmi felelősségvállalás erősítése és a mindenki számára legfontosabb célok meghatározása. Nemrég Budapesten, a CSR Piac elnevezésű rendezvényen mutatkozott be a Civil Piactér.

A civil, a vállalati és az önkormányzati szektor együttműködésére épülő kezdeményezés egy országosan is egyedülálló fehérvári mintaprogram. A szakmai rendezvényen egyébként több fehérvári cég is részt vett kiállítóként, akik évek óta kiemelten kezelik a társadalmi felelősségvállalást.

Őket kérdőíveken kérdezte a Civil Szolgáltatási Iroda arról, hogyan tehető még hatékonyabbá az együttműködés. A felmérés Fehérváron is folytatódott a vállalati szektor igényeiről, így összesen 24 cég töltötte ki a kérdőívet. A visszaküldött válaszokból az derül ki, hogy legtöbben az önkormányzat híd- és szűrő szerepét tartották fontos kritériumnak a konkrét anyagi támogatással szemben.

A kérdőívek kiértékelése után a megfelelő működési forma kigondolása az önkormányzat feladata a nyári időszakban. - mondta el Róth Péter. Székesfehérvár alpolgármestere azt ígérte, hogy a társadalmi felelősségvállalás erősítésére és a civil területtel való intenzívebb együttműködésre is javaslatot tesznek majd.

----- CSR kérdőívek kiértékelése

A Civil Szolgáltatási Irodának a civil szervezetek körében végzett hasonló jellegű kutatását követően ezúttal mindenekelőtt arra voltunk kíváncsiak, hogy a CSR területén kimagasló szerepet vállaló cégek felelős képviselői, vezetői miben látják az önkormányzatok legfontosabb szerepét a civil szektorral és a vállalati partnerekkel való együttműködésben.

A kutatás helyszíne a 2011. június 2-i, a Millenáris Nagycsarnokban megtartott CSR Piac 2011 Kiállítás volt, ahol a társadalmi kapcsolatok területén legérzékenyebbnek mutatkozó vállalatok képviseltették magukat. A felmérést aztán kiterjesztettük azon helyi vállalatokra is, amelyek a székesfehérvári civil szervezetekkel szoros együttműködésben dolgoznak és fontos számukra a társadalmi szolidaritás. Az alábbi összegzés végül több mint félszáz felelősen működő vállalat szemléletét tükrözi.

A kérdőívet kitöltők között 24 székesfehérvári cég szerepel: Denso Kft, Budapest Bank, Grundfos Magyarország Gyártó Kft., ÖKO-Pack Nonprofit Kft., McDonald’s Kft., TESCO-Globál Áruházak Zrt., OTP Bank Zrt., Alba Plaza, Karsai Műanyagtechnika Holding Zrt., Redrock Mászóterem, Alföldi Tej Kft., Alcoa-Köfém Kft., Alpha-Vet Kft., Alba Volán Zrt., Vadex Mezőföldi Zrt., SAPA Profiles Kft., Auchan Magyarország Kft., Media Markt Székesfehérvár Kft., Harman Becker Kft., Székom Zrt., Albacomp Zrt., Lászlóvill Kft., Széphő Zrt., Videoton EAS Kft., Korona Zrt.

A kutatás során több, a későbbi önkormányzati döntések alapjául szolgáló, hasznos információt nyertünk. Megállapíthatjuk, hogy a CSR területén aktív vállatok a kérdőívünkön szereplő három kérdésre nagy arányban azonos válaszokat adtak, ezért kiindulópontnak rendkívül hasznosak lehetnek a lenti eredmények, megállapítások.

1. Miben látja az önkormányzatok legfontosabb szerepét a CSR területén?

A kérdőívet kitöltők közül a legtöbben (65%) a civil és a vállalati szektor egymásra találásának elősegítését tartják az önkormányzatok legfontosabb szerepének a CSR területen. Többen kiemelték az önkormányzat ismereteiben, kapcsolati tőkéjében rejlő lehetőségek kiaknázásának szükségességét és azönkormányzatok vezető-koordináló szerepének fontosságát, példamutató közös programok megvalósításában.

A kommunikációs és marketing segítség mellett többen jelölték meg a fenntartható fejlődés iránti elkötelezettséget a CSR tevékenység elsődleges mozgatórugójaként. A fenntarthatóság támogatása mellett fontos az önkormányzat szabályozó szerepe, a terület törvényi keretek között tartása a jogszabályi háttér megvalósítása, a hatóságok bevonása.

Volt olyan vállalat, aki konkrét honlap működtetését emelte ki, olyan honlap létrehozását, amely hitelesen és példaként bemutatja a városban CSR feladatot vállaló cégek munkáját is. Másik konkrét javaslat szerint az önkormányzat olyan rendezvényeket, konferenciákat rendezhetne, ahol egymásra találhatnak a vállalatok és a civilek, ahol a bemutatkozások újabb ötleteket adhatnak a CSR területén, ahol fel lehet térképezni a valós igényeket, kiszűrni az átfedéseket, egységessé tenni a támogatások rendszerét.

A vállalatok szerint az anyagi segítségnyújtás nem releváns az önkormányzat részéről. 55 kitöltőből mindösszesen 8 jelölte be az anyagi támogatás fontosságát.

2. Vállalatuk számára miért különösen fontos a CSR tevékenység?

A beérkezett vélemények alapján a vállalatok számára a CSR tevékenység PR és marketing hozadéka, valamint a társadalmi-karitatív szempontok egyformán fontosak, a válaszadók 56%-a szerint a két terület ugyanolyan jelentős mozgatórugója a társadalmi felelősségvállalási tevékenységeknek.

A válaszadók kiemeltek ezen felül a cégek CSR tevékenységének fontosságát alátámasztó számos további okot: a megváltozott munkaképességű és hátrányos helyzetű munkavállalók munkához jutásának segítését, a környezetvédelem fontosságát, a környezettudatosság terjesztését, erősítését, az érdekelt felekkel való szorosabb együttműködést, a hosszú távú értékteremtést.

Egy érdekes vélemény szerint a vállalat-specifikus CSR tevékenységek hatékonyabbá teszik a cégek működését, a CSR a vállalati kultúra része, egyben az üzleti siker elérésének egyik eszköze lehet. A CSR melletti elköteleződés üzleti szempontból jelentős megtérülést hoz.

3. Az önkormányzatok miben tudnak segíteni a vállalati szektor képviselőinek, a hatékonyabb szerepvállalás érdekében?

Az önkormányzat mind a civil partnerek kiválasztásában tud segíteni egyfajta szűrő szerepet betöltve, mind a közösen felvállalt programok anyagi segítésében, mind a kommunikáció, PR, marketing feladatokban. A válaszadók szerint a három terület egyformán fontos. A hatékonyabb szerepvállalás érdekében szükséges a helyi programok fejlesztése, a kapcsolati tőke kiaknázása, a szükségletek feltárása, az anyagi segítség nyújtása, szabályozás, a szakmai döntéshozatal.

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >